Γιώργος Λαμπράκης: Γιατί μπορεί τώρα να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα

γιώργος-λαμπράκης-γιατί-μπορεί-τώρα-ν-901249

Η κατάσταση στην αγορά καυσίμων έχει ως εξής: Οι τιμές παραμένουν σε ανεξέλεγκτα ανοδική τροχιά, οι οδηγοί βρίσκονται σε απόγνωση, οι πρατηριούχοι καταγράφουν κάθε εβδομάδα μειωμένους τζίρους και η κυβέρνηση παρακολουθεί το απελπιστικό σκηνικό, το οποίο διαμορφώνεται τους τελευταίους μήνες, με προκλητική αδιαφορία.

Το μέτρο για τη χορήγηση του επιδόματος καυσίμων δεν είχε κανέναν απολύτως ουσιαστικό αντίκτυπο στις τσέπες των καταναλωτών, καθώς μόλις άρχισε η εφαρμογή του εκτοξεύτηκε η τιμή της αμόλυβδης πάνω από τα 2,15 ευρώ το λίτρο, με αποτέλεσμα η επιδότηση των 45 ευρώ να εξανεμιστεί προτού οι δικαιούχοι σκεφτούν καν να την αξιοποιήσουν. Σε ό,τι αφορά στο πετρέλαιο κίνησης, που αποφασίστηκε η οριζόντια μείωση της λιανικής τιμής κατά 15 λεπτά του ευρώ το λίτρο, οι αυξήσεις τις τελευταίες εβδομάδες έχουν εξανεμίσει και το συγκεκριμένο μέτρο. Οι δε εξορμήσεις των συνεργείων ελέγχου στην αγορά καυσίμων για την πάταξη φαινομένων αισχροκέρδειας μόνο γέλωτα προκαλούν.

Τα διυλιστήρια πωλούν όσο θέλουν την αμόλυβδη, οι διανομείς χρεώνουν όσο θέλουν τα μεταφορικά και οι πρατηριούχοι διαμορφώνουν την τελική τιμή με βάση το περιθώριο κέρδους τους και την επαγγελματική τους ευσυνειδησία. Ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας στην αγορά καυσίμων, ο καταναλωτής, καλείται να πληρώσει το «μάρμαρο» και τις συνέπειες των ανατιμήσεων στην αμόλυβδη, μετά από τα στάδια εμπορίας, διακίνησης και πώλησης.

Τα αρνητικά ρεκόρ στη μέση τιμή της βενζίνης σπάνε το ένα μετά το άλλο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τον ερχόμενο μήνα θα αγγίξει ακόμη και τα τρία ευρώ το λίτρο η αμόλυβδη στα νησιά, ενώ στην ηπειρωτική χώρα, ήδη, η μέση τιμή της διαμορφώνεται κοντά στα 2,40 ευρώ το λίτρο.

Το μέτρο, που επεξεργάζονται στο οικονομικό επιτελείο, ώστε να αμβλυνθεί η ασφυκτική κατάσταση, είναι ένα ακόμη επίδομα καυσίμων, που θα διαμορφωθεί πάνω από τα 45 ευρώ, τα οποία δόθηκαν τον Μάιο στους δικαιούχους. Δώρο άδωρο θα είναι και το συγκεκριμένο επίδομα, αν δεν ληφθούν ουσιαστικά μέτρα για τη μείωση των τιμών σε επίπεδα διαχειρίσιμα τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους πρατηριούχους.

Το μοναδικό μέτρο, που μπορεί να δώσει ανάσες στην αγορά καυσίμων, συμβάλλοντας πραγματικά στη μείωση των τιμών και τονώνοντας την κατανάλωση στα πρατήρια, είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Τα κρατικά έσοδα το πρώτο τετράμηνο του 2022, που διαμορφώθηκαν πάνω από τον στόχο του προϋπολογισμού, κατά 1,7 δισ. ευρώ, επιτρέπουν τη μείωση του συγκεκριμένου φόρου.

Η ξέφρενη πορεία του πληθωρισμού, που ανέβασε τις τιμές των προϊόντων, χωρίς να μειώσει την κατανάλωση, καθώς πρόκειται για βασικά είδη, αύξησε τα έσοδα του ΦΠΑ και έδωσε στα κρατικά ταμεία ανέλπιστη ώθηση. Κατά συνέπεια, τα δημοσιονομικά περιθώρια υπάρχουν για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, που θα ρίξει άμεσα τη λιανική τιμή έως και 40 λεπτά του ευρώ το λίτρο, ενώ ταυτόχρονα θα τονώσει την κατανάλωση, αυξάνοντας και τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα. Το μόνο που απαιτείται είναι πολιτική βούληση, την οποία, ωστόσο, δεν διαθέτει ούτε η παρούσα κυβέρνηση.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου