Γιώργος Λαμπράκης: Εκτός ελέγχου…

γιώργος-λαμπράκης-εκτός-ελέγχου-892013

Η κατάσταση στην αγορά καυσίμων είναι πλέον εκτός ελέγχου. Σε σχεδόν καθημερινή βάση οι τιμές λιανικής αυξάνονται, με αποτέλεσμα η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου, να φλερτάρει ακόμη και με τα 2,30 ευρώ το λίτρο. Στην περιφέρεια και συγκεκριμένα στο Πήλιο την τρέχουσα εβδομάδα δεν αποκλείεται να δούμε τιμές κοντά στα 2,50 ευρώ, ενώ στα νησιά των Β. Σποράδων είναι πλέον θέμα χρόνου να ξεπεράσει η αμόλυβδη τα 2,70 ευρώ το λίτρο.

Αν δεν ανακοπεί η αδικαιολόγητα ανοδική πορεία των τιμών μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα, η βενζίνη δεν αποκλείεται να φτάσει και τα τρία ευρώ το λίτρο, να αυξηθεί δηλαδή η τιμή λιανικής έως και 80% σε σχέση με τις τιμές προ εξαμήνου. Ακόμη και όταν άρχιζε ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι τιμές των καυσίμων δεν είχαν φτάσει στα σημερινά δυσθεώρητα επίπεδα. Τότε η τιμή του βαρελιού του αργού πετρελαίου είχε εκτοξευθεί στα 130 δολάρια. Οι τιμές λιανικής μόλις που άγγιζαν στα τέλη Φεβρουαρίου τα 2 ευρώ. Σήμερα, που η τιμή του αργού είναι γύρω στα 110 δολάρια, οι τιμές λιανικής κοντεύουν να αγγίξουν τα 2,30 ευρώ.

Οι πρατηριούχοι, που αποτελούν τον τελευταίο κρίκο της αλυσίδας στην αγορά των καυσίμων, παρατηρούν ότι το τελευταίο δεκαήμερο αυξάνονται αδικαιολόγητα οι τιμές από τα διυλιστήρια. Κάθε μέρα οι τιμές «τσιμπούν» από δύο λεπτά, με αποτέλεσμα να προκαλείται ασφυκτική κατάσταση στην αγορά, με τους καταναλωτές να βρίσκονται σε απόγνωση. Σε παρόμοια κατάσταση βρίσκονται και οι πρατηριούχοι, που βλέπουν την κατανάλωση να μειώνεται δραματικά, καθώς οι οδηγοί αδυνατούν όχι μόνο να φουλάρουν τα αυτοκίνητά τους, αλλά ακόμη και να καλύπτουν τις καθημερινές, απολύτως απαραίτητες, μετακινήσεις.

Κατά κάποιον τρόπο, οι βενζινοπώλες και οι καταναλωτές βρίσκονται στην ίδια μοίρα. Υφίστανται αμφότεροι τις επιπτώσεις των παιχνιδιών κερδοσκοπίας, που παίζουν στις πλάτες τους οι μεγάλες εταιρείες, οι οποίες εισάγουν και εμπορεύονται τα καύσιμα στη χώρα μας. Υπό την ανοχή της πολιτείας και εφόσον οι υφιστάμενοι ελεγκτικοί μηχανισμοί βρίσκονται σε πλήρη αδράνεια, συνεχίζουν να κερδίζουν ασύλληπτα ποσά, επιβάλλοντας τους δικούς τους νόμους στην αγορά καυσίμων.

Με τη συγκεκριμένη πρακτική έχει ήδη εξανεμιστεί το όποιο όφελος από την επιδότηση καυσίμων, που έλαβαν πρόσφατα οι οδηγοί. Οταν άρχισαν να πιστώνονται στους λογαριασμούς τους τα 40 ευρώ, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν κάτω από τα 2,10 ευρώ το λίτρο και σήμερα αγγίζει τα 2,30, με την τάση να είναι ανοδική και κανείς να μην μπορεί να υπολογίσει πότε θα αρχίσει η αποκλιμάκωση των τιμών.

Η κυβέρνηση εξακολουθεί να παραμένει θεατής των εξελίξεων και να κλείνει τα αφτιά της στη μοναδική ουσιαστική εναλλακτική επιλογή, προκειμένου να πέσουν οι τιμές αυτόματα. Η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης παραμένει ζήτημα ταμπού για το οικονομικό επιτελείο, που νοιάζεται περισσότερο για τα δημόσια έσοδα και όχι για τη στήριξη καταναλωτών και πρατηριούχων.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου