Γιώργος Λαμπράκης: Σταγόνα στον ωκεανό η επιδότηση καυσίμων

γιώργος-λαμπράκης-σταγόνα-στον-ωκεαν-905219

Η επιδότηση καυσίμων ή καλύτερα η κρατική ελεημοσύνη, όπως τη χαρακτηρίζουν καταναλωτές και πρατηριούχοι, άρχισε από χθες να καταβάλλεται στους δικαιούχους, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να μετριαστεί η επιβάρυνση των πολιτών από τις εξωφρενικές ανατιμήσεις στα καύσιμα. Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η περίοδος έναρξης καταβολής του επιδόματος των 45 ευρώ συμπίπτει με νέο μπαράζ αυξήσεων στην αγορά των καυσίμων, καθώς η μέση τιμή της αμόλυβδης έφτασε στα δύο ευρώ και δέκα λεπτά το λίτρο. Κατά συνέπεια, η επιδότηση, που άρχισε ήδη να χορηγείται από χθες, θα εξανεμιστεί ακόμη πιο γρήγορα.

Με τα 45 ευρώ, που άρχισαν να πιστώνονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων, δεν υπάρχει περίπτωση να γεμίσει κανένα ρεζερβουάρ, ενώ όσοι επιλέξουν να ξοδέψουν το συγκεκριμένο ποσό στους επόμενους μήνες, δεν είναι διόλου βέβαιο ότι θα μπορέσουν να επωφεληθούν από την επιδότηση στον μέγιστο βαθμό, καθώς οι τιμές των καυσίμων παραμένουν σε ανοδική τροχιά, εξαιτίας και της συνέχισης του πολέμου στην Ουκρανία.

Από την άλλη μεριά, σε εγχώριο επίπεδο εξακολουθεί να μη λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο για την πραγματική μείωση των τιμών στα καύσιμα. Τα μέτρα, που ελήφθησαν μέχρι τώρα, έχουν περισσότερο επικοινωνιακό και όχι ουσιαστικό χαρακτήρα. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εφευρίσκει πρωτάκουστες αιτιολογίες, προκειμένου να μη μειώνει τις τιμές στην αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης. Αλλος τρόπος πέρα από τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν υπάρχει.

Με επιδόματα και επικοινωνιακά τρικ ούτε πέφτουν οι τιμές, ούτε δίνονται ανάσες στους καταναλωτές. Μέχρι να πάρουν οι δικαιούχοι την επιδότηση καυσίμων και μέχρι να αποφασίσουν αν θα ξοδέψουν με τη μια όλο το ποσό ή αν θα το αξιοποιήσουν τμηματικά, οι ανατιμήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου θα έχουν αλλάξει τα δεδομένα.

Ωστόσο, με τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δημιουργείται αυτόματα μηχανισμός συγκράτησης των τιμών, ελάφρυνσης των καταναλωτών και τόνωσης της αγοραστικής κίνησης στα πρατήρια υγρών καυσίμων, που μετά το τετραήμερο της Πασχαλιάς και το ερχόμενο τριήμερο της Πρωτομαγιάς θα πρέπει να περιμένουν την κορύφωση της τουριστικής κίνησης το καλοκαίρι για να δουλεύουν ικανοποιητικά. Το σημερινό καθεστώς στις τιμές των καυσίμων δεν εξυπηρετεί καμία λογική, με εξαίρεση την κυβερνητική στόχευση για αυξημένα έσοδα με την άγρια φορολόγηση στα καύσιμα.

Αξιο απορίας είναι, πάντως, το γεγονός ότι τα κυβερνητικά στελέχη ακόμη δεν έχουν πάρει το μήνυμα, που τους στέλνει η κοινή γνώμη σε όλες τις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Η κοινωνία φωνάζει ότι δεν αντέχει άλλες οικονομικές επιβαρύνσεις. Η κυβέρνηση, αντί να απαντήσει με ουσιαστικά μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, από τη μια νομοθετεί με επικοινωνιακή λογική και από την άλλη ετοιμάζεται αυτές τις μέρες να δώσει το τελειωτικό χτύπημα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς με την ανάρτηση των εκκαθαριστικών του φετινού ΕΝΦΙΑ.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου