Ο κίνδυνος να μετατραπούν τα σχολεία σε υγειονομικές βόμβες

ο-κίνδυνος-να-μετατραπούν-τα-σχολεία-σ-708963

Του Γιώργου Λαμπράκη

Προτού καν συμπληρωθούν 10 ημέρες από την επαναλειτουργία των διδακτηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στη Μαγνησία τρία τμήματα σε σχολεία του Βόλου και της Σκιάθου έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, καθώς εντοπίστηκαν κρούσματα κορονοϊού σε ισάριθμους μαθητές. Το θετικό είναι πως δεν υπήρξε διασπορά του ιού στα συγκεκριμένα σχολεία, με αρνητικά τεστ για το σύνολο των μαθητών, οι οποίοι θέλησαν να διαπιστώσουν αν μολύνθηκαν ή όχι.

Το αρνητικό είναι πως το υπουργείο Παιδείας δεν αλλάζει τον σχεδιασμό του, σε ό,τι αφορά στη διενέργεια τεστ κορονοϊού στους εκπαιδευτικούς, με οργανωμένη διαδικασία, η οποία θα εποπτεύεται από τον ΕΟΔΥ. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να υποβληθούν σε δωρεάν τεστ μόνο αν υποβάλλουν το σχετικό αίτημα στην ειδική πλατφόρμα ή αν πληρώσουν από την τσέπη τους το κόστος του τεστ σε ιδιωτικό εργαστήριο.

Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν υποβληθεί σε τεστ κορονοϊού είτε με τον έναν, είτε με τον άλλο τρόπο. Δεν γίνεται, όμως, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να υπάρχει σαφής αποτύπωση της επιδημιολογικής εικόνας στην εκπαιδευτική κοινότητα. Δεν γνωρίζουν, δηλαδή, ούτε οι διευθύνσεις των σχολείων, ούτε βέβαια οι ίδιοι οι καθηγητές αν υπάρχουν συνάδελφοί τους, που ενδεχομένως είναι θετικοί στον κορονοϊό και μπορούν να τον μεταδώσουν στη σχολική κοινότητα.

Το ίδιο ισχύει και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, που επίσης οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί υποβάλλονται σε τεστ κορονοϊού με δική τους πρωτοβουλία και όχι στο πλαίσιο οργανωμένης διαδικασίας, η οποία πρέπει να επαναλαμβάνεται τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες διασποράς του ιού εντός των σχολείων και στη συνέχεια στην οικογένεια και την κοινωνία.

Οι σχολικές δομές αποτελούν ισχυρό συνδετικό κρίκο της οικογένειας με την κοινωνία. Αν ο κορονοϊός βρει πρόσφορο έδαφος για να πολλαπλασιαστεί εντός τους, η κατάσταση θα ξεφύγει. Ο κίνδυνος είναι περισσότερο αυξημένος τώρα, που οι μεταλλάξεις του ιού δείχνουν μεγαλύτερη μεταδοτικότητα και αυξημένα ποσοστά νοσηρότητας στις μικρές ηλικίες.

Παρ’ όλα αυτά, στο υπουργείο Παιδείας δεν τροποποιούν τον υφιστάμενο σχεδιασμό, ρισκάροντας διασπορά στο σχολικό περιβάλλον και κατά συνέπεια στην κοινωνία. Αν συμβεί, όλοι μπορούν να αντιληφθούν τις συνέπειες, ειδικά για το σύστημα υγείας. Για το εκπαιδευτικό σύστημα η απόφαση για ένα ακόμη lockdown θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Τα σχολεία θα κλείσουν και πάλι, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στην τηλεκπαίδευση και η φετινή χρονιά θα χαθεί οριστικά, καθώς άπαντες αναγνωρίζουν ότι η διά ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη. Κι όμως το σενάριο μπορεί να αποτραπεί, αν αντιληφθούν στο υπουργείο Παιδείας τη σημασία των τακτικών δειγματοληπτικών ελέγχων στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου