Καίρια πλήγματα στη δημόσια εκπαίδευση

καίρια-πλήγματα-στη-δημόσια-εκπαίδευ-11916

Του Γιώργου Λαμπράκη

Τάξεις με περισσότερους μαθητές και πρόγραμμα διδασκαλίας με λιγότερα μαθήματα περιμένουν τα Ελληνόπουλα από τη νέα σχολική χρονιά, με βάση τα όσα ορίζει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη δημόσια εκπαίδευση. Η στόχευση των αποφάσεων είναι κάτι παραπάνω από προφανής, με εξοικονόμηση πόρων και περαιτέρω συρρίκνωση των προβλεπόμενων δαπανών του προϋπολογισμού για την παιδεία.

Από τη μία το υπουργείο αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία, από την άλλη καταργεί τις ώρες διδασκαλίας μαθημάτων, όπως τα καλλιτεχνικά και οι κοινωνικές επιστήμες στο Λύκειο. Και στις δύο περιπτώσεις ο παρονομαστής είναι κοινός, καθώς προβλέπεται μείωση του διδακτικού προσωπικού με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προβλέπονται από τον Σεπτέμβριο τάξεις με περισσότερους μαθητές, με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους δασκάλων και νηπιαγωγών να καταγγέλλουν ότι με την επίμαχη απόφαση υποβαθμίζεται η διδασκαλία, ενώ προκύπτουν ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τη δημόσια υγεία. Οι ειδικοί περιμένουν νέο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού από το φθινόπωρο, ενώ το υπουργείο αποφασίζει την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, αναγκάζοντας τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς να συνυπάρχουν σε ακατάλληλες υποδομές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ακατάλληλα Νηπιαγωγεία, που λειτουργούν στο πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου. Πρόκειται για διδακτήρια, τα οποία στεγάζονται σε πιλοτές πολυκατοικιών και σε μικρές μονοκατοικίες. Εκεί οι συνθήκες είναι ήδη προβληματικές. Τα παιδιά κάνουν διάλειμμα στον δρόμο ή σε μικρές αυλές. Από τη στιγμή που θα αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, θα περιοριστούν κι άλλο τα ελεύθερα τετραγωνικά και θα υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Εκτός και αν το υπουργείο θέλει τα σχολεία από θύλακες παροχής γνώσεων και μόρφωσης να μετατραπούν σε χώρους φύλαξης παιδιών, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά η αντιπρόεδρος του τοπικού συλλόγου δασκάλων και νηπιαγωγών.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η κατάργηση του μαθήματος των καλλιτεχνικών και ο εξοβελισμός των κοινωνικών επιστημών από το Λύκειο στέλνουν ξεκάθαρο μήνυμα για τις προθέσεις του υπουργείου Παιδείας. Μπορεί τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη να παρουσιάζουν το πολυνομοσχέδιο ως σημαντική θεσμική τομή για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, ωστόσο η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Είναι προφανές ότι το υπουργείο δεν νοιάζεται για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και την παροχή ποιοτικών γνώσεων στους μαθητές. Πρωταρχικό του μέλημα ήταν και παραμένει η περικοπή δαπανών.

Αποδεικνύεται από τον ανύπαρκτο σχεδιασμό για νέες κτιριακές υποδομές και το συνεχιζόμενο «πάγωμα» των προσλήψεων. Ακόμη και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, που τα τελευταία δέκα χρόνια καλύπτουν τα κενά στη δημόσια εκπαίδευση, βρίσκονται πλέον στον «αέρα». Από τη μία η απόφαση για λιγότερα τμήματα με περισσότερους μαθητές, από την άλλη η αντίστοιχη για κατάργηση μαθημάτων, φέρνουν εξαιρετικά αρνητικό περιβάλλον στον ευαίσθητο τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης και παράλληλα καταρρίπτουν τις προσδοκίες ότι αυτή η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει διαφορετικά το δημόσιο σχολείο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου