Η κορυφή του παγόβουνου

Τελευταία ενημέρωση: 2019-08-29, 16:22:39
Η κορυφή του παγόβουνου

Η συνολική αποτυχία του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης της χώρας μας αποτυπώνεται στη φετινή εικόνα των βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η κατακόρυφη πτώση των βάσεων ακόμη και σε περιζήτητες σχολές και η εισαγωγή φοιτητών σε πανεπιστημιακά τμήματα με ντροπιαστικές βαθμολογίες δεν προκαλούν απλά προβληματισμό, αλλά μεγάλη απογοήτευση για το μέλλον και τις προοπτικές ενός συστήματος με σαθρές βάσεις και αναρίθμητες παθογένειες.

Η αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την κατάργηση των ΤΕΙ και τη συνένωση πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, μπορεί να αποτελέσει μια βολική εξήγηση για τη φετινή κατρακύλα των βάσεων. Αυτό όμως αφορά αποκλειστικά και μόνο στη δημοφιλία κάποιων σχολών και στον βαθμό επιλογής τους από τους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων.

Οι χαμηλοί βαθμοί, που σε πολλές περιπτώσεις παραπέμπουν σε υποψήφιους χωρίς τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να αποδοθούν στην προεργασία, η οποία έγινε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ειδικά στις λυκειακές τάξεις. Οταν ο μέσος όρος της βαθμολογίας ενός υποψηφίου φοιτητή πέφτει ακόμη και στο 0,8(!) και όταν εισάγονται σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απόφοιτοι ΕΠΑΛ με λιγότερα από 1.000 μόρια, τότε το πρόβλημα της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι έχει εκτιμηθεί.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα στις περισσότερες σχολές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που οι βάσεις εισαγωγής υποχώρησαν κάτω από τα 10.000 μόρια, ενώ υπάρχει τμήμα στη Λάρισα, που οι φοιτητές εισέρχονται ακόμη και με 1.680 μόρια!

Πολλοί θεωρούν ότι μετά και τις φετινές βάσεις καθίσταται επιτακτική η ανάγκη επαναφοράς του βαθμολογικού πλαφόν ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει ότι στις προθέσεις του είναι καταρχήν να θεσπιστεί μία ελάχιστη βάση εισαγωγής από την Πολιτεία για όλα τα ιδρύματα και εν συνεχεία τα ίδια τα Πανεπιστήμια να ορίζουν μία ξεχωριστή βάση για κάθε τμήμα. Με αυτόν τον τρόπο, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θέλει να δώσει ρόλο στην επιλογή των φοιτητών και στις διοικήσεις των ΑΕΙ, οι οποίες γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες των ιδρυμάτων, το επίπεδο που πρέπει να έχουν οι νεοεισαχθέντες φοιτητές, καθώς και τις απαιτήσεις που έχουν τα προγράμματα σπουδών.

Πρόθεση είναι οι όποιες αλλαγές να αποφασιστούν με ψυχραιμία από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και μετά από συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα ξεκινήσει άμεσα τη συζήτηση για την επαναφορά του βαθμολογικού πλαφόν, αλλά ακόμη δεν έχει αποφασιστεί ο χρόνος εφαρμογής του.

Πανεπιστημιακοί κύκλοι εκτιμούν πάντως ότι η επαναφορά του πλαφόν εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι πανάκεια. Η φετινή εικόνα των βάσεων είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Μια χαρακτηριστική ένδειξη μιας γενικότερης προβληματικής κατάστασης, που η παραπαιδεία στραγγίζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και η δημόσια εκπαίδευση αδυνατεί να εφοδιάσει με τα κατάλληλα όπλα τη νέα γενιά, έτσι ώστε να ανακάμψει η χώρα.

 

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
7
+
1
=