Κυβερνητικοί στόχοι και αντικειμενικά εμπόδια

Τελευταία ενημέρωση: 2019-07-15, 14:34:12
Κυβερνητικοί στόχοι και αντικειμενικά εμπόδια

Οι εκλογές τελείωσαν, οι πολίτες ψήφισαν, τα αποτελέσματα καταγράφηκαν και ανήκουν στην ιστορία. Το θέμα είναι ότι έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια κρίσης, εκλέχτηκαν κυβέρνηση και πρωθυπουργός ο οποίος έχει μία και μόνο ευκαιρία. Η ευκαιρία του Κυριάκου Μητσοτάκη συνίσταται στο ότι είναι εκείνος, ο οποίος εκλέχθηκε με μετρημένες προσδοκίες και παραλαμβάνει μία κατάσταση, η οποία είναι δύσκολο να χειροτερέψει.

Την ίδια στιγμή καλείται να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις, οι οποίες δεν έγιναν στα οκτώ εφιαλτικά χρόνια που προηγήθηκαν. Μεταρρυθμίσεις χωρίς ιδεοληψίες και εμμονές, που θα επιτρέψουν στη χώρα να καλύψει την άβυσσο που τη χωρίζει από τον προηγμένο κόσμο. Η νέα κυβέρνηση, εν πολλοίς, αποτελείται από ανθρώπους με εμπειρία στα κρίσιμα επίπεδα της βελτίωσης της καθημερινότητας των πολιτών. Παρότι η εκλογική μάχη ήταν μακρά, η πραγματική πολιτική μάχη για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και το επιτελείο του τώρα ξεκινά.

Αυτές οι εκλογές καθορίστηκαν και από τη σημαντική φθορά που συσσώρευσε ο ΣΥΡΙΖΑ, σε μια διαδρομή που ξεκίνησε με την παλινωδία του 2015 και συνεχίστηκε με την εφαρμογή ενός μνημονίου με πολύ μεγάλο κόστος, ιδίως για τη μεσαία τάξη.

Τώρα, η ΝΔ είναι αντιμέτωπη με την πρόκληση της άσκησης εξουσίας. Η νέα κυβέρνηση θα έχει σχεδόν μηδενική περίοδο ανοχής και θα αντιμετωπιστεί με πιο αυστηρό τρόπο από ό,τι οι προκάτοχοί της. Αυτό εξηγεί και την προσπάθεια του Κυριάκου Μητσοτάκη να κάνει σαφές ότι η νέα κυβέρνηση θα προχωρήσει εξ αρχής σε απτά δείγματα πολιτικών και θεσμικών παρεμβάσεων.

Ο κ. Μητσοτάκης γνωρίζει ότι πολλά θα κριθούν στον τομέα της οικονομίας. Ο ίδιος έχει υποσχεθεί ένα γενναίο πακέτο φοροελαφρύνσεων, καθώς θεωρεί ότι αυτό θα συμβάλλει στη βελτίωση των αναπτυξιακών ρυθμών, ενώ την ίδια στιγμή έχει δεσμευτεί ότι δεν θα αναιρέσει τις όποιες παροχές νομοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Μόνο που αυτό είναι πιθανό να προσκρούσει στις απαιτήσεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Η νέα κυβέρνηση γνωρίζει ότι εάν σχετικά σύντομα δεν υπάρξει βελτίωση, ιδίως στα φορολογικά θέματα, θα βρεθεί και αυτή αντιμέτωπη με τη δυσαρέσκεια των πολιτών. Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς είναι μάλλον σίγουρο ότι θα ξεκινήσει με την απαίτηση των δανειστών για πιστή τήρηση των συμφωνηθέντων.

Η κυβέρνηση ελπίζει ότι κινήσεις, όπως η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την επένδυση στο Ελληνικό, θα τονώσουν την ψυχολογία της αγοράς, όμως το ζήτημα της προσέλκυσης επενδύσεων παραμένει ανοιχτό και απαιτεί τολμηρές πολιτικές παρεμβάσεις, πέραν της βελτίωσης του φορολογικού πλαισίου ή της επιτάχυνσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι το βασικό ερώτημα δεν είναι τόσο οι μεγάλες επενδύσεις, όσο ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση των μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Μεγάλο μέρος της κοινωνίας θα θελήσει να δει σημαντική αύξηση στους δείκτες της απασχόλησης, με όρους πλήρους και αξιοπρεπώς αμειβόμενης εργασίας και όχι με την υπερίσχυση των ελαστικών και επισφαλών μορφών, που έχουν νομοθετηθεί τα τελευταία χρόνια.

Μία από τις εκκρεμότητες που σχετικά νωρίς θα κληθεί να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση θα είναι και αυτή των «κόκκινων» δανείων, που είναι αναγκαία συνθήκη για να πάρει μπροστά το τραπεζικό σύστημα. Η νέα κυβέρνηση πρέπει να καταλήξει σε συνεννόηση με τους θεσμούς και να δει σε ποιο βαθμό θα σημαίνει και χρήση μέρους του «μαξιλαριού» των 37 δισεκατομμυρίων.

Με τον ΣΥΡΙΖΑ να έχει προχωρήσει σε μια σειρά από μνημονιακές ιδιωτικοποιήσεις και να έχει παραχωρήσει τη δημόσια περιουσία για 99 χρόνια, αυτό που απομένει στον κ. Μητσοτάκη είναι η διαχείριση της σχεδόν χρεοκοπημένης ΔΕΗ. Αντίστοιχα, πρέπει να δούμε τι θα γίνει σε σχέση με τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και με ποιους ρυθμούς θα προχωρήσει σε αντίστοιχες στον χώρο της Παιδείας, παρότι αυτό υπήρξε μια από τις αιχμές της προεκλογικής εκστρατείας.

Η ΝΔ έχει δεσμευτεί επίσης για την άμεση κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και για την πάταξη των εστιών «ανομίας». Μένει να δούμε, πέραν των θεσμικών αλλαγών, με ποιες πρακτικές μορφές θα υλοποιηθεί. Σίγουρη θα πρέπει να θεωρείται η αυστηροποίηση ορισμένων διατάξεων του Ποινικού Κώδικα, ιδίως σε σχέση με υποθέσεις τρομοκρατίας.

Μία από τις άμεσες θεσμικές υποχρεώσεις της νέας κυβέρνησης θα είναι και η ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης. Κάποιες αλλαγές θα μπορέσει να τις προχωρήσει μόνο με τη δική της κοινοβουλευτική πλειοψηφία, όπως την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από την κήρυξη εκλογών. Μένει να δούμε εάν θα επιδιωχθούν κοινοβουλευτικές συμπλεύσεις σε άλλα ζητήματα.

Η νέα κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει, τέλος, τις προκλήσεις που αφορούν στα ελληνοτουρκικά και την αμφισβήτηση της κυπριακής ΑΟΖ από την Τουρκία. Παρότι ως προς το θέμα αυτό τα δύο μεγάλα κόμματα δεν είχαν αποκλίσεις, σίγουρα θα είναι ένας μεγάλος «πονοκέφαλος» για τη νέα κυβέρνηση.

Η ΝΔ υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει ένα νέο σύγχρονο και ευέλικτο πλαίσιο διακυβέρνησης, με αλλαγές στη δομή και τον αριθμό των υπουργείων. Πάντως η σύνθεση του νέου υπουργικού συμβουλίου κάθε άλλο παρά παραπέμπει σε ευέλικτο κυβερνητικό σχήμα.

Η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι η Βουλή θα λειτουργήσει όλο το καλοκαίρι σημαίνει ότι ο σχεδιασμός του είναι να μπορέσει να περάσει από το Κοινοβούλιο ένα πρώτο μεγάλο πακέτο νομοθετικών ρυθμίσεων. Πιθανώς θέλει να ακολουθήσει την τακτική της ψήφισης όσο το δυνατόν περισσότερων νομοθετημάτων στην αρχή της διακυβέρνησης.

Η μάχη με τον χρόνο θα αποτελέσει μια δύσκολη συνθήκη για τη νέα κυβέρνηση, που θα θέλει ταυτόχρονα να επιδείξει έργο, να δώσει τον τόνο ότι υλοποιεί και κάποιες από τις δεσμεύσεις κοινωνικού χαρακτήρα και να αποφύγει εξ αρχής μεγάλες κοινωνικές αντιδράσεις και κινητοποιήσεις, καθώς γνωρίζει ότι ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτή την τακτική θα επενδύσει. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ορκίστηκε πρωθυπουργός μετά από μια καθαρή εκλογική νίκη. Ομως, γνωρίζει ότι οι εκλογές ήταν μάλλον το πιο εύκολο μέρος της προσπάθειάς του να κυβερνήσει τη χώρα.

 

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
4
+
5
=