Επιτακτική η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα

επιτακτική-η-μείωση-του-ειδικού-φόρου-9454

Αυτό το εξαιρετικά πιθανό σενάριο θα οδηγήσει όμως σε μείωση των προσδοκώμενων εσόδων του κράτους και σε νέο μπαράζ λουκέτων στα πρατήρια υγρών καυσίμων

Κατά δέκα λεπτά το λίτρο αυξήθηκαν οι τιμές των καυσίμων στη Μαγνησία μέσα στο τελευταίο δεκαήμερο. Το ξέφρενο ράλι στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου συμπαρασύρει τις αντίστοιχες τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης στη χώρα μας, όπου ωστόσο μια πραγματική καταιγίδα ειδικών φόρων έχει εκτοξεύσει τα καύσιμα στα επίπεδα του 2014. Τότε, η μέση τιμή της αμόλυβδης στη χερσαία Μαγνησία είχε «πετάξει» πάνω από το 1,70 ευρώ το λίτρο, ενώ στα νησιά των Βορείων Σποράδων οι τιμές είχαν «σκαρφαλώσει» πάνω από τα δύο ευρώ.

Βέβαια, εκείνο το καλοκαίρι η τιμή του βαρελιού είχε αγγίξει τα 100 δολάρια. Σήμερα η αντίστοιχη τιμή είναι κοντά στα ογδόντα δολάρια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των πρατηριούχων, αν συνεχιστεί η ανοδική πορεία των τιμών και δεν μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, δεν αποκλείεται μέχρι τον Ιούλιο να καταγράφουν εξωπραγματικές καταστάσεις με την τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης.

Αυτή τη στιγμή, οι ειδικοί φόροι στα καύσιμα αντιστοιχούν στο 80% περίπου της τελικής τιμής. Δηλαδή, από το 1,60 ευρώ που κοστίζει σήμερα κατά μέσο όρο ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης, το 1,20 ευρώ καταλήγει στο κράτος, μέσω του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Έτσι εξάλλου δικαιολογείται το γεγονός ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις τρεις πιο ακριβές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις έξι πιο ακριβές χώρες παγκοσμίως σε ό,τι αφορά στις τιμές των καυσίμων!

Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των πρατηριούχων το έχουν ζητήσει κατ’ επανάληψη: να μειωθεί άμεσα ο ειδικός φόρος, έτσι ώστε να συγκρατηθούν οι τιμές σε προσιτά για τους καταναλωτές επίπεδα. Το ίδιο αίτημα εκφράζει και η κοινωνία που πέρασε έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα λόγω των υψηλών τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης. Τώρα που έρχεται το καλοκαίρι βρίσκεται αντιμέτωπη με τη συνεχιζόμενη άνοδο στις διεθνείς τιμές των καυσίμων.

Αυτό το σκηνικό μόνο μια εξέλιξη μπορεί να έχει αν και πάλι η πολιτεία κλείσει τα αυτιά της στις εκκλήσεις για μείωση των φόρων στα καύσιμα. Τα μεταφορικά κόστη θα μετακυλήσουν στην κατανάλωση, με αποτέλεσμα να σαρώσει την αγορά ένα νέο κύμα ακρίβειας. Παράλληλα, η ζήτηση στα πρατήρια θα περιοριστεί ακόμη περισσότερο. Ήδη καταγράφεται πτώση της τάξης του 11% από την αρχή της χρονιάς. Αν δεν παρθεί απόφαση για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, τον Ιούνιο που θα δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία του δεύτερου τριμήνου του 2018 η πτώση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, ενώ αυτή η τάση θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, καθώς δεν υπάρχουν ενδείξεις συγκράτησης των διεθνών τιμών των καυσίμων. Αυτό το εξαιρετικά πιθανό σενάριο θα οδηγήσει όμως σε μείωση των προσδοκώμενων εσόδων του κράτους και σε νέο μπαράζ λουκέτων στα πρατήρια υγρών καυσίμων.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου