Γιώργος Λαμπράκης: Εικόνα παράλυσης στα δημόσια έργα

γιώργος-λαμπράκης-εικόνα-παράλυσης-σ-65136

Η εικόνα που παρουσίασε χθες από το Βόλο ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός για δημόσια έργα που έχουν βαλτώσει και παρεμβάσεις αναφορικά με την αποκατάσταση προβλημάτων από ακραία καιρικά φαινόμενα στη Μαγνησία, είναι αποκαλυπτική της κατάστασης την οποία παρουσιάζει ιδίως αυτό το διάστημα το δημόσιο σύστημα λειτουργίας της χώρας. Υπό τη σκιά και του προσφυγικού που δείχνει να έχει παραλύσει την κάθε μορφής παραγωγή κυβερνητικού έργου, οι αποφάσεις για έργα και υποδομές που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ή έστω να βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωσή τους, καθυστερούν να ληφθούν με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος απώλειας χρηματοδοτήσεων από συγκεκριμένα προγράμματα και την ίδια στιγμή να μην ανοίγουν νέες θέσεις εργασίας σε μια περιοχή όπου η ανεργία έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Στον περιφερειακό δρόμο του Βόλου, για παράδειγμα, οι εργασίες της εργολαβίας – σκούπα έχουν σταματήσει, το έργο είναι ημιτελές και επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια, ενώ ο ανάδοχος πρόκειται να κηρυχθεί έκπτωτος από το υπουργείο Υποδομών. Εχουν περάσει αρκετές εβδομάδες από τότε που διαπιστώθηκε ότι αδυνατεί να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις και παρά τις αρχικές προσδοκίες για ταχεία παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών σε ένα υπουργείο, όπου κατέχει θέση αναπληρώτριας υπουργού η Βολιώτισσα Μαρίνα Χρυσοβελώνη, συνεχίζει να υπάρχει πλήρης αδράνεια.

Στην πλημμυρόπληκτη Σκόπελο όπου πριν από έξι ολόκληρους μήνες τα ακραία καιρικά φαινόμενα αφάνισαν περιούσιες και κατέστρεψαν σε πολύ μεγάλο βαθμό, ένα σημαντικό κομμάτι των υποδομών του νησιού, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για τη χορήγηση των αποζημιώσεων και την έναρξη αποκατάστασης των προβλημάτων που προκάλεσε, κυρίως στο οδικό δίκτυο, η θεομηνία της 22ας Σεπτεμβρίου. Κάθε εβδομάδα ακούμε πως η υπόθεση της Σκοπέλου προχωρά και επίκειται η υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την κήρυξη του νησιού ως πλημμυρόπληκτης περιοχής, ωστόσο ακόμη δεν υπάρχει τίποτα το ουσιαστικό, πέραν των δεσμεύσεων και των καλών προθέσεων.

Την ίδια στιγμή οι συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των μηχανικών, στο πλαίσιο των αντιδράσεων του κλάδου για το ασφαλιστικό, έχουν προκαλέσει ένα πραγματικό μπλακ άουτ σε επιτροπές όπου λαμβάνονται αποφάσεις για την υλοποίηση τεχνικών παρεμβάσεων. Οι ακυρώσεις των διαγωνισμών είναι αλλεπάλληλες, από τη στιγμή που οι μηχανικοί μπλοκάρουν τις σχετικές διαδικασίες. Ακόμη δηλαδή και στην ακραία, για τα δεδομένα του ελληνικού δημόσιου, περίπτωση να υπάρξει βούληση των υπηρεσιακών παραγόντων ώστε να τρέξουν κάποια έργα και κάποιοι διαγωνισμοί, η κινητοποίηση μιας μερίδας επιστημόνων ενάντια σε έναν κυβερνητικό σχεδιασμό έρχεται για να οδηγήσει στο απόλυτο αδιέξοδο την προσπάθεια να δημοπρατηθούν έργα και να βρει δουλειά το ανενεργό εργατικό δυναμικό της χώρας.

Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το πρόβλημα του προσφυγικού, το οποίο αν δεν αντιμετωπιστεί όσο είναι ελέγξιμη ακόμη η κατάσταση θα αποδιοργανώνει πλήρως το δημόσιο σύστημα λειτουργίας. Στα υπουργεία δείχνει να έχει παραλύσει ακόμη και η υποτυπώδης παραγωγή έργου, ενώ η κοινωνία που βράζει από αγανάκτηση για τα προβλήματα τα οποία την βασανίζουν, παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις. Αν στα απλά ζητήματα, όπως η ολοκλήρωση κάποιων διαδικασιών για την αποζημίωση μιας περιοχής όπου η μανία του καιρού την έχει γονατίσει, ή στο θέμα ενός περιφερειακού δρόμου που έχει βαλτώσει για περισσότερο από 20 χρόνια, παρατηρούνται τόσο μεγάλες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, φανταστείτε τί κατάσταση επικρατεί σε κρίσιμους τομείς όπως η οικονομία.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου