Γιώργος Λαμπράκης: Θολό τοπίο σε ένα καίριο ζήτημα

γιώργος-λαμπράκης-θολό-τοπίο-σε-ένα-κα-290864

Με την αγωνία της τελικής διαμόρφωσης της τιμής πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης ζουν οι καταναλωτές αλλά και οι πρατηριούχοι καθώς οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης στις αρχές του καλοκαιριού έχουν καλλιεργήσει προσδοκίες ότι ο φετινός χειμώνας δεν θα είναι τόσο δύσκολος από πλευράς κόστους θέρμανσης, όσο οι τρεις προηγούμενοι. Με τα σημερινά δεδομένα και ενώ από απομένουν λιγότερες από δέκα ημέρες για την έναρξη πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης δύο είναι οι πιθανές εκδοχές σε ό,τι αφορά στην τιμή του καυσίμου καθώς σε ό,τι αφορά στο επίδομα θέρμανσης τα δεδομένα έχουν προσδιοριστεί από το τρίτο μνημόνιο και στους δανειστές που το επέβαλαν στην ελληνική κυβέρνηση.

Μείωση κατά 50% του σχετικού κονδυλίου που συνεπάγεται μείωση του αριθμού των δικαιούχων. Eτσι η ύστατη ελπίδα για τους καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα που δεν θέλουν να παγώσουν το φετινό χειμώνα είναι να ισχύσουν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και επαναφοράς του στα επίπεδα προ του 2011, όταν ένας τόνος πετρελαίου θέρμανσης δεν κόστιζε όσο δυο μηνιαίες συντάξεις ή ένας μισθός στον δημόσιο τομέα.

Η καθυστέρηση στην ανακοίνωση των τελικών αποφάσεων του οικονομικού επιτελείου δεν είναι καλό σημάδι καθώς αν δεν υπήρχε κάποιο πρόβλημα ή κάποια εμπλοκή θα ανακοινωνόταν η τιμή διάθεσης του πετρελαίου έτσι ώστε να μην επικρατεί το κλίμα σύγχυσης και ανασφάλειας που κυριαρχεί στην αγορά καυσίμων τις τελευταίες εβδομάδες. Η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών νοικοκυριών που πασχίζει καθημερινά για την επιβίωση, αγωνιά για το φετινό χειμώνα καθώς δεν θα βρεθεί αντιμέτωπη μόνο με τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης αλλά και με τη διαδικασία συγκέντρωσης των χρημάτων ώστε να πληρωθεί ο πρατηριούχος.

Οι τραπεζικοί περιορισμοί αποτελούν τεράστιο εμπόδιο για τις οικογένειες που θα πρέπει να φροντίσουν από τώρα ώστε να έχουν στη διάθεσή τους το απαιτούμενο χρηματικό ποσό. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει η πολιτεία να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να ανακοινώσει την τελική τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης, με γνώμονα όχι μόνο τη διευκόλυνση των καταναλωτών, αλλά την προστασία του περιβάλλοντος και την αύξηση της ζήτησης. Αυτή η παράμετρος δεν θα επηρεάσει θετικά μόνο τους πρατηριούχους που θα δουν το αγοραστικό ενδιαφέρον να εκτινάσσεται, αλλά θα προκύψουν, άμεσα κιόλας, θετικές συνέπειες για τα δημόσια ταμεία. Αντίθετα αν οι τιμές παραμένουν στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα και ταυτόχρονα περιοριστεί στο μισό το επίδομα θέρμανσης, η κατανάλωση θα υποχωρήσει και οι καταναλωτές θα αρχίσουν και πάλι να στρέφονται σε ρυπογόνες, για το περιβάλλον και κατ’ επέκταση για τη δημόσια υγεία, πηγές θέρμανσης. Ποιος ξεχνά την ανυπόφορη κατάσταση στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου τους χειμώνες του 2013 και του 2014, όταν η πόλη μετατρεπόταν κάθε βράδυ σε πραγματικό θάλαμο αερίων; Τα αιωρούμενα σωματίδια έκαναν πάρτι και η επιβάρυνση της υγείας των παιδιών και των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού ήταν μεγάλη.

Το φετινό χειμώνα δίνεται η ευκαιρία στους πολίτες και μάλιστα βάσει σχετικής δέσμευσης της κυβέρνησης τον περασμένο Ιούνιο, ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης θα μειωθεί και το λίτρο θα πωλείται γύρω στα 60 με 65 λεπτά, από τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές των καυσίμων εξακολουθούν να καταγραφούν πτωτική πορεία. Το ιδανικό σενάριο θα ήταν να ισχύσει αυτή η δέσμευση και την ίδια στιγμή να χορηγηθεί το επίδομα θέρμανσης έστω και ψαλιδισμένο. Πότε όμως επικράτησαν στη χώρα μας ιδανικά για τους πολίτες σενάρια για να επικρατήσουν και τώρα;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου