Γιώργος Λαμπράκης: Ο τελευταίος χειμώνας της Κάρλας

γιώργος-λαμπράκης-ο-τελευταίος-χειμώ-688615

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τη λίμνη Κάρλα. Μαζί με τις τελευταίες εβδομάδες του φετινού χειμώνα τελειώνει και η άμμος στην κλεψύδρα του πιο σημαντικού περιβαλλοντικού έργου των Βασκανιών τα τελευταία 50 χρόνια! Οι εκκλήσεις οικολόγων και επιστημόνων για τη δραματική συρρίκνωση του ταμιευτήρα, που σε μερικά σημεία η ακτογραμμή του έχει υποχωρήσει έως και ένα χιλιόμετρο καθώς και για τη συνεχιζόμενη μείωση της στάθμης των υδάτων, που δεν ξεπερνά πλέον το βάθος τους 40 με 50 πόντους, δεν συγκίνησαν κανένα. Η επισήμανση ότι αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα για τον εμπλουτισμό της λίμνης με νερά από τον Πηνειό τότε ο φετινός χειμώνας ίσως να είναι και ο τελευταίος για ένα έργο σχεδόν 200 εκατομμύριων ευρώ που δεν είχε κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ετσι δημοσιοποιήθηκε μια ακόμη ανακοίνωση από δύο οικολογικές οργανώσεις και έναν φορέα που παρακολουθεί την εξέλιξη της επανασύστασης της λίμνης. Αυτή η δημόσια παρέμβαση έχει περισσότερο τον χαρακτήρα κραυγής αγωνίας για ένα έργο που υποτίθεται ότι σχεδιάστηκε, χρηματοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε προκειμένου να αποκαταστήσει ένα ολέθριο περιβαλλοντικό σφάλμα στα μέσα της δεκαετίας του ‘60. Τότε που δεν υπήρχε ούτε σαν υποψία η περιβαλλοντική παράμετρος σε μια σειρά αποφάσεων αναφορικά με δημόσια έργα και παρεμβάσεις.

Τώρα που αντιληφθήκαμε εκείνο το λάθος, αποφασίσαμε να επανασυστήσουμε τη λίμνη, προκειμένου να εμπλουτιστεί ο σχεδόν στραγγιγμένος υδροφόρος ορίζοντας και να επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό το μείζον πρόβλημα άρδευσης και ύδρευσης στις περιοχές γύρω από τη λίμνη και όχι μόνο. Δυστυχώς η γενιά που θέλησε να αποκαταστήσει ένα τεράστιο σφάλμα του παρελθόντος, διαχειρίζεται τη μοίρα του έργου με περίσσια ελαφρότητα. Σαν να υπάρχει απεριόριστος χρόνος για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος που σύντομα θα ευεργετήσει περιβαλλοντικά μια άνυδρη αγροτική και αστική λεκάνη. Καθυστερήσεις, ολιγωρίες, τοπικισμοί και στο βάθος το αδιόρθωτο γραφειοκρατικό κράτος με τους δυσκίνητους μηχανισμούς του, που ανέχτηκε την ανεπάρκεια όσων δήλωναν αρμόδιοι για την πλήρη λειτουργία υποδομών οι οποίες κόστισαν χρυσάφι και χρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικά κονδύλια. Η οικονομική κρίση που αποδιοργάνωσε πλήρως έναν σχεδόν διαλυμένο κρατικό μηχανισμό, έδωσε τη χαριστική βολή σε μια κατάσταση που από την αρχή ήταν προβληματική. Η Κάρλα έχει να εμπλουτιστεί με νερό από τα αντλιοστάσια πέριξ του ταμιευτήρα εδώ και τρία ολόκληρα χρόνια. Εκατομμύρια κυβικά νερού περνούν καθημερινά μέσω του περίφημου θυροφράγματος και καταλήγουν τον Παγασητικό. Αυτό γίνεται δίπλα ακριβώς από τον ταμιευτήρα, ο οποίος αργοπεθάνει. Μαζί του σβήνει και ένα πλούσιο οικοσύστημα που δημιουργήθηκε σε χρόνο ρεκόρ. Από τις αρχικές πολιτικές κορώνες, όταν εγκαινιάστηκε το έργο με τυμπανοκρουσίες και φανφάρες, φτάσαμε λίγα χρόνια μετά να μετρούμε αντίστροφα για τα περιθώρια αντοχής της λίμνης, η οποία δίχως νερό θα μετατραπεί λίαν συντόμως σε έναν απέραντο λασπόλακκο κόστους εκατομμυρίων ευρώ. Αν δεν πέσει άμεσα νερό τότε σύντομα η κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη. Οσο διαρκεί ο χειμώνας και υπάρχουν βροχοπτώσεις, είναι η ιδανική ευκαιρία να εμπλουτιστεί ο ταμιευτήρας της Κάρλας. Οι εργολαβίες που είχαν παραλύσει για μήνες, επανεκκίνησαν το τελευταίο διάστημα και αυτό είναι το μόνο παρήγορο. Αν δεν ολοκληρωθούν εντός του 2015, η χώρα μας θα κληθεί να επιστρέψει τα κοινοτικά κονδύλια που δαπανηθήκαν για την επανασύσταση της Κάρλας. Εκτός από έναν ακόμη ευρωπαϊκό διασυρμό πρέπει πρωτίστως να προλάβουμε την απόλυτη οικολογική καταστροφή ενός έργου που είναι απαραίτητο για την επιβίωσή μας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου