Γιώργος Λαμπράκης: Μαθητικός ξεσηκωμός ενάντια σε ένα άδικο σύστημα εξετάσεων

γιώργος-λαμπράκης-μαθητικός-ξεσηκωμ-30944

Ο μαθητικός ξεσηκωμός και στο Βόλο, ενάντια στο νέο σύστημα εξετάσεων στο Λύκειο, μπορεί να αιφνιδίασε τους προϊσταμένους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ωστόσο ήταν έως ένα βαθμό αναμενόμενος μετά και το απερίγραπτο αλαλούμ των προαγωγικών εξετάσεων το περασμένο καλοκαίρι, όταν υπερτετραπλασιάστηκε ο αριθμός των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι. Το κλίμα στα σχολεία ήταν βαρύ από την προηγούμενη σχολική χρόνια και φέτος μόλις ολοκληρώθηκαν οι εκλογές για την ανάδειξη των δεκαπενταμελών μαθητικών συμβουλίων, τα παιδιά οργάνωσαν τον αγώνα τους μέσω του διαδικτύου και από χθες ξεκίνησαν ένα δυναμικό κύκλο κινητοποιήσεων. Ο αριθμός των υπό κατάληψη σχολείων σε όλα το νομό Μαγνησίας δείχνει ότι δεν πρόκειται για μια σπασμωδική αντίδραση που αποσκοπεί στο να χαθούν κάποιες ημέρες μαθημάτων. Αυτό έχει πάψει να ισχύει προ πολλού καθώς οι μαθητές γνωρίζουν ότι όσες ώρες διδασκαλίας χάνονται λόγω καταλήψεων ή άλλων μορφών κινητοποιήσεων, αναπληρώνονται πάση θυσία μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Είτε με παράταση του σχολικού έτους είτε με τη διεξαγωγή μαθημάτων εν μέσω εορταστικών περιόδων, τα μαθήματα που χάνονται θα αναπληρωθούν.

Μετά από αρκετά χρόνια το κύμα των καταλήψεων που εκδηλώνεται κάθε Φθινόπωρο, έχει φέτος έναν απόλυτα ουσιαστικό και δικαιολογημένο λόγο. Το νέο λύκειο που έχει σχεδιάσει το υπουργείο Παιδείας χωρίς διάλογο με τα εμπλεκόμενα μέρη, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε περαιτέρω υποβάθμιση τη δημόσια εκπαίδευση. Οι καθηγητές το είχαν επισημάνει από την περασμένη σχολική χρονιά προτού καν τεθεί σε ισχύ το σύστημα με τη τράπεζα θεμάτων. Το μόνο που κατάφερε το υπουργείο μέσα από το νέο σύστημα ήταν να προκαλέσει απίστευτη σύγχυση στους μαθητές που δεν γνώριζαν αν θα εξεταστούν στα μαθήματα που διδάχθηκαν. Τα αποτελέσματα αυτής της παρωδίας τα είδαμε λίγο μετά την ολοκλήρωση των προαγωγικών εξετάσεων, όταν οι μετεξεταστέοι σε κάθε σχολείο αυξήθηκαν δραματικά.

Με βάση την περυσινή εμπειρία, τίποτα δεν έχει αλλάξει στη δημόσια εκπαίδευση, με τις οικογένειες των μαθητών να ψάχνουν απεγνωσμένα να βρουν λύση στο οικονομικό αδιέξοδο το οποίο τους δημιουργεί το νέο σύστημα εξετάσεων. Διότι, ο βαθμός δυσκολίας του είναι τόσο μεγάλος ώστε απαιτείται επιπλέον διδακτική στήριξη στους μαθητές από την πρώτη τάξη του λυκείου. Πρέπει δηλαδή να επιβαρυνθούν οι οικογένειες με επιπλέον έξοδα ώστε να καλύψουν τις ανάγκες των παιδιών τους. Στην παρούσα χρονική συγκυρία που η κοινωνία αγκομαχά στην ατέλειωτη ανηφόρα των μνημονίων, έρχεται το υπουργείο Παιδείας να επιβαρύνει τους γονείς των μαθητών με επιπλέον έξοδα, στα οποία οι περισσότεροι αδυνατούν να ανταπεξέλθουν. Οι μαθητές από την πλευρά τους βρίσκονται αντιμέτωποι με νέα δεδομένα που δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους, όχι μόνο για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά ακόμα και για την αποφοίτησή τους από το λύκειο.

Τόσο καιρό υπάρχουν φωνές που υποστηρίζουν ότι το νέο σύστημα εξετάσεων καθιερώθηκε ώστε να αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το σχολείο οι περισσότεροι μαθητές και να στραφούν σε κλάδους της επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα τροφοδοτήσουν στη συνέχεια την όποια αγορά εργασίας με φθηνά εργατικά χέρια. Όλα αυτά τα αντιλαμβάνονται οι μαθητές και για αυτό ξεσηκώνονται. Πρέπει ωστόσο να διαφυλάξουν τον αγώνα τους από όσους καιροφυλακτούν για να πλήξουν το μαθητικό κίνημα και να οδηγήσουν ενώπιον της δικαιοσύνης παιδιά που αγωνίζονται για ένα καλύτερο μέλλον.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου