ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Θάλεια Φλωρά – Καραβία: Η ζωγράφος, που απαθανάτισε την εποποιία του 1912 – 1913

θάλεια-φλωρά-καραβία-η-ζωγράφος-που-494867

Με τη διπλή ιδιότητα της δημοσιογράφου και ζωγράφου βρέθηκε ανάμεσα στους αγωνιζόμενους στρατιώτες μας

Από τη στιγμή που αποφάσισε να ασχοληθεί και να αποθανατίσει την ελευθερωτική εποποιία του στρατού μας, από τότε η Θάλεια Φλωρά – Καραβία πέρασε στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής σαν η πρώτη γυναίκα πολεμική μας ζωγράφος.

22 Φεβρουαρίου 1913. Την προηγούμενη νύχτα ελευθερώθηκε η Ηπειρωτική πρωτεύουσα. Οι Γιαννιώτες ξενυχτισμένοι από τη χαρά τους έχουν ξεχυθεί στους δρόμους περιμένοντας να υποδεχθούν τους ελευθερωτές. Μια γυναίκα 35 χρονών είναι ανεβασμένη πάνω σ’ ένα κάρο στην είσοδο της πόλης περιμένει κι αυτή.

Στο χέρι της κρατά ένα χαρτί κι ένα μολύβι, για να ζωγραφίσει αυτή την ιστορική στιγμή της εισόδου.

Κι όταν σε λίγο εισέρχονται στην πόλη της Κυρα-Φροσίνης, η ζωγράφος Θάλεια Φλωρά – Καραβία με τρεμάμενο χέρι από την συγκίνηση απαθανατίζει το επιστέγασμα τόσων ηρωικών εθνικών αγώνων, την ολοκλήρωση της προσδοκίας που για αιώνες γαλούχησε τα Γιάννενα.

Η Θάλεια γεννήθηκε στη Σιάτιστα της Μακεδονίας το 1877 ή 1878. Στην Κωνσταντινούπολη τελείωσε το Γυμνάσιο, το ταλέντο μας το καλλιέργησε στα καλλιτεχνικά εργαστήρια του Μονάχου και του Παρισιού, στις δυο αυτές μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, όπου εκείνη την εποχή ήταν συγκεντρωμένη όλη η καλλιτεχνική κίνηση.

Κλίση δείχνει προς την προσωπογραφία. Τα σπουδαιότερα έργα της είναι τα πορτραίτα των μελών της βασιλικής οικογένειας της Τουρκίας, καθώς και άλλων προσωπικοτήτων όταν επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη.

Παντρεύεται σ’ ένα ταξίδι στην Αίγυπτο τον δημοσιογράφο Νίκο Καραβία και μένει μόνιμα στην Αλεξάνδρεια, ανοίγει δική της Σχολή Ζωγραφικής, χωρίς όμως ποτέ να σταματήσει να ζωγραφίζει.

Τολμηρή εμπρεσιονίστρια (εμπρεσιονισμός: αισθητική τάση στη ζωγραφική που επιδιώκει την άμεση έκφραση των ψυχικών εντυπώσεων όπως υποβάλλονται από τις επιδράσεις του φωτός και του χρώματος. Η τάση αυτή εμφανίστηκε στη Γαλλία). Στην τεχνοτροπία της δημιουργεί έργα γεμάτα ηρεμία, πίνακες που τους χαρακτηρίζει δύναμη και εκφραστική ελευθερία.

Η τεχνοτροπία της χρειαζόταν αρκετή τόλμη για να την εμφανίσει τότε στο ευρύ κοινό, η Θάλεια Φλωρά – Καραβία όμως είχε απόλυτη εμπιστοσύνη στη δύναμη που έκρυβε μέσα της.

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ του 1912 και οι πρώτες νίκες την συνεπαίρνουν. Εγκαταλείπει τα πάντα και σπεύδει στην αγωνιζόμενη Ελλάδα.

Με τη διπλή ιδιότητα της δημοσιογράφου και της ζωγράφου βρίσκεται ανάμεσα στους αγωνιζόμενους στρατιώτες μας.

Γράφει τα περιστατικά του πολέμου και ζωγραφίζει όσα προφταίνει γεγονότα.

Την είσοδο των στρατευμάτων στα Γιάννενα, μάχες, στρατοπεδεύσεις, αιχμαλώτους, πορτραίτα επιφανών αξιωματικών μας, όπως του Δούσμανη (Στρατηγός, 1861-1949, από την Κέρκυρα, αρχηγός ΓΕΣ και συγγραφέας), του Δαγκλή (Στρατιωτικός και πολιτικός από το Αγρίνιο, συνεργάτης του Ελ. Βενιζέλου, 1853-1924) καθώς και άλλων.

Το Μάιο του 1913 οργανώνει μια μεγάλη έκθεση στην αίθουσα του «Λυκείου των Ελληνίδων» στην Αθήνα. Κατάπληκτη η πρωτεύουσα βλέπει μια γυναίκα να συνεχίζει το δρόμο της πολεμικής μας ζωγραφικής που πρώτος άνοιξε ο Γεώργιος Ροϊλός.

Βέβαια υπάρχουν και οι αντιδράσεις για την τολμηρή της τεχνοτροπία, αλλά η Θάλεια Φλωρά – Καραβία έχει κερδίσει τη μάχη, από τη στιγμή που αποφάσισε να αποθανατίσει την ελευθερωτική εποποιία του στρατού μας.

Από τότε πέρασε στην ιστορία σαν η πρώτη γυναίκα πολεμική μας ζωγράφος.

Τυπώνει το 1936 τα κυριότερά της έργα του 1912-13 σ’ ένα βιβλίο με τον τίτλο «Εντυπώσεις από τον πόλεμο του 1912-1913, Μακεδονία -Ήπειρος».

Σήμερα ένα από αυτά τα έργα της βρίσκονται στην Πινακοθήκη του Γ΄ Σώματος Στρατού, στη Θεσσαλονίκη.

Πρόκειται για τα έργα που παρουσιάστηκαν στην Αθήνα στο Ζάππειο Μέγαρο στη διάρκεια της Πολεμικής Αρετής των Ελλήνων το 1967, προκαλώντας το θαυμασμό του κόσμου.

Η Θάλεια Φλωρά – Καραβία εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και έζησε μέχρι το 1960 που έφυγε από τη ζωή, συμμετέχοντας συνεχώς στην καλλιτεχνική κίνηση.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου