ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Μικροί μαθητές, μεγάλες προσδοκίες για ανοιχτούς ορίζοντες επικοινωνίας

μικροί-μαθητές-μεγάλες-προσδοκίες-γι-504810

«Μαθητρόνιο» εφημερίδα των μαθητών του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου

Το σχολείο, μετά την οικογένεια, έχει τον πρώτο ρόλο στην αγωγή των παιδιών. Με την προγραμματισμένη μεθοδική διδασκαλία, την εφαρμογή των κανόνων της παιδαγωγικής και την καλά οργανωμένη σχολική ζωή, συμβάλλει αποτελεσματικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών. Ακούραστος και εξειδικευμένος εργάτης στην ιερή διεργασία προβάλλει η προσωπικότητα του δασκάλου.

Πασχάλης Δήμου, δάσκαλος και φορέας πολιτισμού της πόλης μας, ακολουθεί μια πορεία αξιόλογης παιδευτικής και πολιτιστικής διαδρομής, έχοντας συνοδοιπόρους τους μικρούς μαθητές του. Πορεύονται στα κακοτράχαλα μονοπάτια γνώσης και πολιτισμού, με προορισμό την κατάκτηση της κορυφής, μιας κορυφής που το τέρμα της δίνει ικανοποίηση και χαρά δημιουργίας. Με το δημιουργικό του έργο εγκατασπείρει σπέρματα γνώσης και πολιτισμού στις ψυχές των μικρών μαθητών, στα παιδιά που καλλιεργούν την ελπίδα σε όλους μας για μια κοινωνία με ανοιχτούς ορίζοντες και προοπτικές ανάπτυξης.

Το «Μαθητρόνιο» είναι εκδοτικό πόνημα των λιλιπούτιων συγγραφέων του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου και ήταν εύλογο να προκαλέσει και το δικό μας ενδιαφέρον και με τον δέοντα σεβασμό στην προσπάθεια αυτή ξεδιπλώνουμε μικρές πτυχές του εντύπου, που μας εντυπωσίασαν. Πρόκειται για ένα φιλόξενο βήμα λόγου και έκφρασης ανήσυχων μαθητών, που δεν εφησυχάζουν, παρασυρμένοι από τη ραστώνη της καθημερινότητας, αλλά με μπροστάρη τον δάσκαλό τους, θέτουν σε ενέργεια όλες τις δυνάμεις τους, για να καλέσουν και τους μεγάλους σε μια συμπόρευση πολιτισμού, ιστορίας και παράδοσης, αναπτύσσοντας θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Ο ευρηματικός τίτλος «Μαθητρόνιο» είναι το πρώτο, για το οποίο επιζητούμε κάποια ερμηνεία και τη συναντάμε στην πρώτη σελίδα, με μια αλληγορική ερμηνεία: «Τα μαθητρόνια είναι σωματίδια που βρίσκονται και αναπτύσσονται σε σχολικό περιβάλλον. Οταν βρίσκονται σε ασταθείς συνθήκες έχουν μικρό μέσο χρόνο ζωής. Δεν ιονίζουν την ύλη, όταν διέρχονται μέσα από αυτήν και η πορεία τους δεν εκτρέπεται σε παιδαγωγικά και δημιουργικά πεδία. Συνεπώς το μαθητρόνιο, που βρέθηκε στον σχολικό πυρήνα του 30ού Δημοτικού Σχολείου, έχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις και τη φροντίδα για να δημιουργήσει όσα ακολουθούν». Μια δήλωση που δίνει, εν πολλοίς, την ερμηνεία που επιζητούμε και αποτυπώνει τους σκοπούς της έκδοσης. Μεταφέρει μηνύματα τόσο της επικαιρότητας, αλλά και διαχρονικά, κοινωνικού, ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, διατυπωμένα με διαυγή και κριτική γραφή, που ξαφνιάζει τον αναγνώστη, όταν αναλογίζεται πως είναι γραφή μικρών μαθητών.

Το πρώτο άρθρο της εφημερίδας με τίτλο: «Ταξίδι ηρωισμού για τους αγώνες του 1821» είναι ενταγμένο στην επικαιρότητα με τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση του έθνους. Μια σύντομη ανασκόπηση των γεγονότων, αλλά και τη σημασία που έχει ο απελευθερωτικός αγώνας του 1821 για το έθνος και την πατρίδα. Προχωρεί με το μεγάλο θέμα για το οικοσύστημα, που άλλαξε τα δεδομένα της φύσης: «Μάθημα 1ον το οικοσύστημα που ζούμε» ο τίτλος του. Στις άλλες σελίδες συναντάμε γκάμα θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος. Σημειώνουμε τους τίτλους: «Τιμήσαμε τη μητρική μας γλώσσα», «Συνεργασία με το εργαστήριο «Κομφούκιος του Α.Π.Θ.», «Ξεφυλλίζοντας 25 σελίδες αγάπης για την εκπαίδευση», «Διαβάζοντας ένα βιβλίο γίνομαι καλύτερος», «Οταν γνωρίσαμε τον συγγραφέα των τσιγγάνικων ιστοριών», «Οι γυναίκες έχουν τον λόγο», «Ζωντανές μνήμες των Ελλήνων της Μικρασίας», «Ο ιός της Δημιουργίας νίκησε την Πανδημία», «Τα εκθέματα λένε τη δική τους ιστορία», «Η Ευρώπη είμαστε εμείς», «Προλάβαμε και γιορτάσαμε τις Αποκριές στο σχολείο μας», «Η Πόλη της καρδιάς μας (Κωνσταντινούπολη)» και το τελευταίο «Πώς το ‘21 ενέπνευσε τους μικρούς μαθητές».

Ολα τα κείμενα, που με ενδιαφέρον διαβάσαμε, αποπνέουν ωριμότητα και αξιοσύνη στον χειρισμό του λόγου. Απέδειξαν πως οι μικροί αυτοί δημιουργοί έχουν τη δυνατότητα να οικειοποιούνται κάθε τι που τους προσφέρουν τόσο η διδακτική πράξη, όσο και οι παρεπόμενες πολιτιστικές εκφάνσεις. Με τον τρόπο αυτό κάνουν τη γνώση και την πληροφόρηση σταθερή αξία, οδηγώντας και μας τους αναγνώστες να γίνουμε οικείοι και συμπορευτές των δικών τους επιτευγμάτων.

Εμείς ως αντίδοτο αυτής της προσφοράς και επιμύθιο αυτού του σημειώματος εκφράζουμε στους μικρούς δημιουργούς θερμά συγχαρητήρια, ευχαριστίες και ευχές, ώστε η συνέχεια της ζωής τους να είναι πιο παραγωγική και στον δάσκαλό τους να είναι γερός και να διατηρεί πάντα τον χαρακτηρισμό του ανθρώπου της προσφοράς.

Του Τάκη Παντελόπουλου

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου