ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Νομοσχέδιο Χατζηδάκη και οι επιπτώσεις του στον εμπορικό κόσμο

νομοσχέδιο-χατζηδάκη-και-οι-επιπτώσε-552109

Του Δημήτρη Κανελλή, μέλους του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου & Ν. Ιωνίας

Πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου είναι να μην καταργηθεί η Κυριακάτικη αργία. Ενώ ένα από τα «συνθήματα» που είχαν οι εμποροϋπάλληλοι, που είναι κι απολύτως σωστό, είναι «Αν είσαι έτοιμος να ψωνίσεις Κυριακή, να είσαι έτοιμος να εργαστείς και Κυριακή».

Το ν/σ Χατζηδάκη έρχεται να πραγματοποιήσει αυτό που ο εμπορικός κόσμος φοβόταν, να επιτρέψει την Κυριακάτικη εργασία σε 7 νέους κλάδους! Πλέον Κυριακή θα δουλεύουν και κλάδοι όπως:

  • Παραγωγής, αποθήκευσης, μεταφορά και διανομής, για την εκτέλεση παράδοσης αγαθών στους καταναλωτές που έχουν παραγγελθεί εξ αποστάσεως, τηλεφωνικά ή από ηλεκτρονικά καταστήματα υπεραγωρών (super market) και κάθε άλλου εμπορικού καταστήματος, ως κέντρο διανομής και παράδοσης θεωρούνται και το φυσικό κατάστημα λιανικής πώλησης και οι αποθήκες του.
  • Εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), ιδίως παραλαβής, αποθήκευσης, συλλογής και διανομής εμπορευμάτων.
  • Κέντρων κοινών υπηρεσιών ομίλων επιχειρήσεων, ιδίως στους τομείς της λογιστικής, του ανθρώπινου δυναμικού, της μισθοδοσίας, των Η/Υ (ΙΤ), της κανονιστικής συμμόρφωσης, των προμηθειών και άλλων.
  • Παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού κέντρου και εξυπηρέτησης και τεχνικής υποστήριξης πελατών.

Και άλλοι 3 κλάδοι.

Από τα παραπάνω φαίνεται ότι το ν/σ Χατζηδάκη, εκτός όλων των άλλων, ανοίγει διάπλατα το δρόμο ώστε πολυκαταστήματα, super market, αλυσίδες καταστημάτων, πολυεθνικές να δουλεύουν κανονικά κάθε Κυριακή με εξ αποστάσεως παραγγελίες. Αυτό θα αποτελέσει άμεσα πλήγμα στις τοπικές επιχειρήσεις, ενώ είναι σχεδόν σίγουρο ότι σε λίγο καιρό αφού τα πολυκαταστήματα θα λειτουργούν σχεδόν κανονικά (παραγγελίες, παραλαβή και αποστολή εμπορευμάτων κ.α.) θα έρθει σαν ώριμο φρούτο και η πρόταση γιατί να μην μπορεί κάποιος να πάει να το παραλάβει και ο ίδιος από το φυσικό κατάστημα.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το μέτρο που περιλαμβάνει το ν/σ Χατζηδάκη για διευθέτηση του χρόνου εργασίας των εργαζόμενων, δηλαδή κάποιος να επιτρέπεται να δουλεύει περισσότερες από 8 ώρες σε μια μέρα και να αντί να πληρώνεται υπερωρίες να τις παίρνει ρεπό, αποτελεί ένα τεράστιο δώρο στις πολυεθνικές. Πλέον τα πολυκαταστήματα θα απαλλαχτούν κι από αυτή την ελάχιστη επιβάρυνση του να πληρώνουν υπερωρίες όταν απασχολούν τους εμποροϋπαλλήλους περισσότερες των 8 ωρών ή τις Κυριακές.

Συνεπώς το ν/σ αυτό όχι μόνο καταργεί βασικά δικαιώματα όπως το 8ωρο. Σημειωτέον 8ωρο εργασίας την ημέρα και 40ωρο την εβδομάδα πάνε μαζί. Διαφορετικά μπορεί να γίνουν αλχημείες όπως ναι μεν 8 ώρες την ημέρα αλλά 7 μέρες την εβδομάδα, δηλαδή 56 ώρες ή 40 ώρες την εβδομάδα αλλά από 10 ή και παραπάνω ώρες την ημέρα.

Με βάση τα παραπάνω, είναι σαφές ότι και οι εμπορικοί σύλλογοι και οι ομοσπονδίες σε περιφερειακό και σε εθνικό επίπεδο πρέπει να αντιδράσουν και να καταθέσουν τις διαφωνίες τους με το ν/σ Χατζηδάκη. Διαφορετικά το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο τόσο για τους εργαζόμενους αλλά και για τις τοπικές επιχειρήσεις.

Επίσης αποδεικνύεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι η τακτική που έχουν ακολουθήσει έως τώρα οι διοικήσεις των εμπορικών συλλόγων αλλά και η διοίκησης της ομοσπονδίας για την υπεράσπιση της Κυριακάτικης αργίας είναι αναποτελεσματική. Ο νόμος που θέλει τα μαγαζιά να δουλεύουν και τις Κυριακές, ξεκινώντας από τις 8 Κυριακές που ισχύει μέχρι τώρα θα αλλάξει μεν με νόμο, αλλά όχι επειδή θα το προτείνει κάποιος υπουργός. Ο υπουργός πλέον ξεκάθαρα προτείνει το αντίθετο, δηλαδή την κατάργηση της Κυριακάτικης αργίας. Αν αλλάξει λοιπόν θα είναι γιατί ο εμπορικός κόσμος, ιδιοκτήτες μικρών καταστημάτων, τοπικοί επιχειρηματίες και εμποροϋπάλληλοι θα το διεκδικήσουν.

Διαφορετικά, είναι ξεκάθαρο ότι οι πολυεθνικές και οι αλυσίδες θα είναι οι μόνοι που ευνοούνται από τις κυβερνητικές προτάσεις. Συνεπώς οι διοικήσεις των εμπορικών συλλόγων ας μην εκπλαγούν όταν δουν ακόμα περισσότερα λουκέτα τοπικών επιχειρήσεων ούτε να αρχίσουν τα κροκοδείλια δάκρυα και τις ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων. Πρέπει να υπάρξει ουσιαστική αντιμετώπιση της κατάστασης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου