ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

ΒΟΛΟΣ 2050: Μια πρόταση για την πόλη του Βόλου

βολοσ-2050-μια-πρόταση-για-την-πόλη-του-βόλ-610708

Του Θανάση Ε. Μητσικώστα, τοπογράφου μηχανικού AIRGEO

Σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου (ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ, 25/4) όπου προτείνεται η διενέργεια δημοψηφίσματος για την πρόταση του σχεδίου «ΒΟΛΟΣ 2050», δίνεται η ευκαιρία να προταθούν κάποιες δράσεις για την πόλη, οι οποίες έχουν προέλθει από την επαγγελματική εμπειρία, από αρκετές επισκέψεις σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και η παρακολούθηση διαφόρων συνεδρίων και εκθέσεων με θέματα τις σύγχρονες πόλεις – smart cities.

Πρώτη αφορμή ήταν η συνάντηση πριν από 20 χρόνια με τον πρώην Γ.Γ. του Υπουργείου Τουρισμού, τον κ. Νίκο Σκουλά, ο οποίος ήταν σύμβουλος επενδυτών οι οποίοι είχαν έρθει στην πόλη του Βόλου με σκοπό την κατασκευή ξενοδοχείου απέναντι από την πόλη. Σε μια από τις πολλές συναντήσεις που κάναμε εκείνη την εποχή, μου ανέφερε χαρακτηριστικά: Θανασάκη, όσες προσπάθειες και αν κάνουμε και όσες μονάδες κατασκευάσουμε θα είναι απλά ατομικές προσπάθειες, αν δεν καταφέρουμε αρχικά, αλλά και σταδιακά, να κάνουμε την πόλη προορισμό (destination, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά).

Δεύτερη αφορμή ήταν ένα συνέδριο που παρακολούθησα στην Αθήνα (Μουσείο της Ακρόπολης), όπου σε ένα πάνελ ομιλητών μια Αρχιτέκτονας από το Βέλγιο και ευρωβουλευτής, στην παρουσίαση της είπε την παρακάτω φράση, η οποία δείχνει όλο το νόημα της παρέμβασης μου. Συγκεκριμένα ανέφερε: Οι πόλεις είναι για τους πολίτες και όχι για τους καταναλωτές (our cities are for the citizens and not for the consumers).

  1. 1. Ξεκινώντας από την δεύτερη αφορμή θέλω αρχικά να παραθέσω τρεις φωτογραφίες (η 1η είναι από πόλη του Βόλου, η 2η από την Βαλένθια της Ισπανίας και η 3η από το Σαιντ Ετιέν της Γαλλίας).

Οι περιοχές, από όπου είναι οι φωτογραφίες είναι στα κέντρα των πόλεων, αλλά όχι σε κεντρικές οδούς (λεωφόρους). Στην πρώτη φωτογραφία και χωρίς ιδιαίτερο κόπο μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε τη δυσκολία προσπέλασης της πόλης του Βόλου από τους πεζούς πολίτες, λόγω ύπαρξης εμποδίων στα πεζοδρόμια (αυτοκίνητα, ποδήλατα, σκαλοπάτια, φρεάτια διαλυμένα, στενά πεζοδρόμια κ.λ.π.), οπότε παρατηρείται το φαινόμενο να είναι οι πεζοί με τα παιδάκια στους στο οδόστρωμα και τα αυτοκίνητα και άλλα εμπόδια στο πεζοδρόμιο. Πλήρης ανταλλαγή θέσεων και ρόλων πεζών και οχημάτων. Στις επόμενες δύο φωτογραφίες μπορούμε να δούμε δύο οργανωμένα κέντρα πόλεων, όπου οι χρήσεις δρόμου και πεζοδρόμου είναι πλήρως οριοθετημένες.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Στο πολύγωνο της πόλης που περικλείεται μεταξύ: θαλάσσιο μέτωπο, σιδηροδρομικές γραμμές, χείμαρρος Κραυσίδωνας, οδός Αναλήψεως και χείμαρρος Άναυρος να γίνει πλήρης αποξήλωση των πεζοδρομίων (εκτός των κεντρικών οδών όπου έχουν ήδη κατασκευαστεί πρόσφατα έργα) και νέα τοποθέτηση με ενιαία επικάλυψη, που θα προτείνουν οι ειδικοί Αρχιτέκτονες της πόλης. Καταγραφή και αποξήλωση όλων των αυθαίρετων κατασκευών που βρίσκονται μεταξύ των ρυμοτομικών γραμμών. Διαγράμμιση οδών με διαβάσεις πεζών στα πλαίσια των νόμιμων κανονισμών κυκλοφοριακής ρύθμισης της πόλης.

ΚΟΣΤΟΣ: Το κόστος του έργου, επειδή θα αφορά την υπεραξία του συνόλου των ακινήτων θα πρέπει να πληρωθεί από τους ιδιοκτήτες όλων ακινήτων. Το σύνολο του κόστους μπορεί να γίνει με δάνειο, το οποίο μέσω του λογαριασμού της ΔΕΥΑΜΒ μπορεί να αποπληρωθεί από τους κατοίκους σε χρονικό διάστημα 5-7 ετών.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ: Τα προβλήματα που θα προκύψουν θα είναι οι διαμαρτυρίες όσων έχουν αυθαίρετες κατασκευές εντός κοινοχρήστων χώρων, η μείωση των σημερινών χώρων στάθμευσης και το κόστος της κατασκευής των νέων πεζοδρομίων.

ΛΥΣΗ: Οι έχοντες αυθαίρετες κατασκευές οφείλουν να είναι τυπικοί και νόμιμοι, όπως οι υπόλοιποι πολίτες. Η μείωση των χώρων στάθμευσης μπορεί να λυθεί, κατασκευάζοντας νέους δημοτικούς ή ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Επίσης πρέπει στο κέντρο της πόλης να επιτραπεί η εκ περιτροπής κίνηση (μονά-ζυγά) και δημιουργία νέου στόλου αστικών συγκοινωνιών με μικρά και ευέλικτα οχήματα, έτσι ώστε να μην είναι ελκυστική η κάθοδος στο κέντρο της πόλης με ιδιωτικά μέσα μετακίνησης. Σε αρκετά σημεία της πόλης και ειδικά δίπλα σε χώρους στάθμευσης πρέπει να δημιουργηθούν κέντρα παραλαβής και απόδοσης δημοτικών ποδηλάτων με σκοπό την κίνηση των πολιτών που αφήνουν αυτοκίνητα στα parking ή σε πολίτες που θέλουν να πηγαίνουν σε διάφορα σημεία της πόλης χωρίς να έχουν δικό τους ποδήλατο. Στις κεντρικές αρτηρίες της πόλης (Ιάσονος-Δημητριάδος-Ιωλκού-Κ. Καρτάλη-Πολυμέρη-Αναλήψεως-Παγασών και 2ας Νοεμβρίου θα απαγορευτεί (όπως και σήμερα βέβαια αλλά χωρίς μεγάλη επιτυχία) η στάση και η στάθμευση και θα δοθεί χώρος στα πολλαπλάσια δημόσια μέσα μεταφοράς που θα εγκατασταθούν.

  1. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου σε τμήμα της προαναφερόμενης περιοχής (ειδικά κοντά στο παραλιακό μέτωπο) πρέπει η επιτρεπόμενη κάλυψη να μειωθεί σε ποσοστό 40-50% αλλά με αντίστοιχη αύξηση του ύψους των νέων κτηρίων.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Δημιουργία νέων κτηρίων που μπορεί να προκύψουν από πρόσκληση σε επενδυτές για κατασκευή βιοκλιματικών κτηρίων με μικρή κάλυψη, με αποτέλεσμα την δημιουργία περισσότερων κοινόχρηστων χώρων, χώρων πρασίνου, χώρων στάθμευσης και κυρίως επαρκής αερισμός της πόλης για τουλάχιστον τέσσερις οδούς παράλληλων του παραλιακού μετώπου. Ενδεικτικά μπορώ να παραθέσω δύο προτάσεις για βιοκλιματικά κτήρια.

  1. Αναφορικά με την πρώτη αφορμή που αναφέρθηκε στην πρώτη παράγραφο και με στόχο να κάνουμε την πόλη του Βόλου προορισμό-destination πρέπει να φροντίσουμε να κατασκευαστούν τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα που έχουν ήδη δρομολογηθεί για την ευρύτερη περιοχή. Συγκεκριμένα αναφέρω το ξενοδοχείο στον Αλατά, το ξενοδοχείο στις Νηές, το ξενοδοχείο στα Καλά Νερά αλλά και η παλιά πρόταση για ξενοδοχείο στη θέση όπου καταλαμβάνει σήμερα η ΑΓΕΤ (παλιά δική μου πρόταση, που είχε γίνει πριν από 20 χρόνια σε αντιδιαστολή στους επενδυτές που ήθελαν να κατασκευάσουν ξενοδοχείο σε ιδιοκτησία της ΑΓΕΤ στο Σωρό).

ΟΦΕΛΟΣ: Με τη δημιουργία των προαναφερόμενων ξενοδοχειακών μονάδων, η πόλη του Βόλου αλλά και η ευρύτερη περιοχή αποκτά επιπλέον 1.500 κλίνες, οι οποίες σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να καταστήσουν τον Βόλο προορισμό – destination. Με αφορμή την ύπαρξη επιπλέον κλινών, τότε είναι αυτονόητη η ανάπτυξη του αεροδρομίου Ν. Αγχιάλου, του λιμένα του Βόλου, του σιδηροδρόμου, αλλά και της ανάπτυξης μαρινών τουριστικών σκαφών και υδατοδρομίων για την εξυπηρέτηση όσων διαμένουν στο σύνολο των ξενοδοχείων.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Ας σκεφτούμε την ύπαρξη κάποιων χιλιάδων επισκεπτών στην περιοχή, οι οποίοι έχοντας ως βάση την περιοχή να έχουν την δυνατότητα με σύγχρονα και ταχύτατα μέσα μεταφοράς να επισκέπτονται το Πήλιο, τις Σποράδες, τα Μετέωρα, τον Όλυμπο, την λίμνη Πλαστήρα, τα Φάρσαλα και γενικά όσες περιοχές παρουσιάζουν ενδιαφέρον τουριστικό, ιστορικό, θρησκευτικό, ιαματικό, περιπατητικό, συνεδριακό ή γαστρονομικό. Αυτή η πρόταση βέβαια προϋποθέτει σύμφωνη γνώμη και των υπολοίπων μεγάλων πόλεων της Θεσσαλίας, αλλά και της Περιφέρειας.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Μετά ή και κατά τη διάρκεια κατασκευής των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, μπορούμε ως πόλη να απαιτήσουμε, με μεγάλη πιθανότητα επιτυχίας, την δημιουργία βάσης κρουαζιέρας, δηλαδή την αρχή και το πέρας μιας κρουαζιέρας στο Αιγαίο, αφού πλέον θα έχουμε τη δυνατότητα διαμονής εκατοντάδων τουριστών πριν ή μετά την κρουαζιέρα, οι οποίοι έχοντας ως βάση την πόλη του Βόλου μπορούν να επισκεφθούν πριν ή μετά την κρουαζιέρα όλα τα σημεία που προαναφέρθηκαν με όφελος πολλαπλό για την πόλη αλλά και την ευρύτερη περιοχή Θεσσαλίας.

  1. Σε όλες τις σύγχρονες πόλεις οι σιδηροδρομικοί σταθμοί βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, όπως συμβαίνει και στην πόλη του Βόλου, όμως σε καμία πόλη δεν υπάρχουν υπέργειες σιδηροτροχιές, όπως συμβαίνει σήμερα στον Βόλο με αποτέλεσμα να διακόπτεται η συνέχεια της κυκλοφορίας σε αρκετά σημεία.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Επειδή είναι αδύνατη η υπογειοποίηση των σιδηροτροχιών, λόγω κόστους και προβλημάτων με χαμηλό υδροφόρο ορίζοντα εξαιτίας της γειτνίασης με τη θάλασσα, προτείνεται η μεταφορά του κεντρικού σταθμού στο ύψος του Ν. Δέλτα, όπου είναι σήμερα η είσοδος της πόλης από τα Δυτικά και από το σημείο αυτό θα διέρχεται σε μικρό χρονικό διάστημα η νέα χάραξη με ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Βόλου-Λάρισας. Ο παλαιός σταθμός θα λειτουργήσει ως μουσείο σιδηροδρόμου (όλης της Θεσσαλίας) και επιπλέον μπορεί να δημιουργηθεί θεματικό πάρκο, όπου κύρια χρήση θα είναι το μουσείο σιδηροδρόμου αλλά και διάφορες άλλες χρήσεις που θα επιλεγούν από δημόσιο διαγωνισμό. Επιπλέον αυτής της αλλαγής τερματικού σταθμού, οι υπάρχουσες σιδηροτροχιές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την λειτουργία τραμ, που θα συνδέει τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό με το κέντρο της πόλης. Το τραμ θα μεταφέρει το επιβατικό κοινό από τον τερματικό σταθμό στο κέντρο της πόλης και σε συνέχεια αυτής της κίνησης μπορεί να αναπτυχθεί η ανάπτυξη γραμμών τραμ μέχρι την πόλη της Αγριάς, όπου υπάρχει ήδη τερματικός σταθμός.

ΚΟΣΤΟΣ: Το κόστος της μεταφοράς του σταθμού δεν είναι υπερβολικό γιατί αφενός μπορεί να ανατεθεί στον φορέα που θα αναλάβει την ανάπτυξη του υπάρχοντος παλαιού σταθμού (με μορφή ΣΔΙΤ) αφετέρου το όφελος από την ενοποίηση της πόλης κυκλοφοριακά θα είναι τεράστιο και διαχρονικό.

ΟΦΕΛΟΣ: Αρχικά η μετατροπή του παλαιού σταθμού σε μουσείο σιδηροδρόμου και η απόδοση αυτού σε περισσότερο κοινό θα προσδώσει μεγάλο όφελος την ευρύτερη περιοχή και θα αναδείξει περισσότερο το αριστούργημα του Ντε Κίρικο. Η ανάπτυξη ενός θεματικού πάρκου στην περιοχή και το άνοιγμα αυτής της δράσης προς το θαλάσσιο μέτωπο θα δώσει σ’ αυτό το σημείο της πόλης ένα τεράστιο πλεονέκτημα στο οποίο θα γίνει συσχετισμός και αναφορά στην επόμενη δράση που θα σημειωθεί στην επόμενη παράγραφο (σχετικά με τον λιμένα). Η ανάπτυξη και ενοποίηση του χώρου: παλαιός σιδηροδρομικός σταθμός-πλατεία Ρήγα Φεραίου-θαλάσσιο μέτωπο-λιμάνι-χώρος Παλαιών ίσως να είναι ένα από τα σημεία αναφοράς-asset της πόλης. Η ένωση του νέου σιδηροδρομικού σταθμού με τον παλαιό, μέσω ενός τραμ και η συνέχεια αυτού προς την Αγριά θα είναι ένα άλλο σημείο αναφοράς της πόλης. Ένα ελαφρύ τραμ που δεν διαταράσσει ούτε την ησυχία της πόλης ούτε την συνολική κυκλοφορία αυτής αλλά δίνει λύσεις κυκλοφοριακές είναι ένα επιπλέον σημείο αναφοράς.

  1. Στις περισσότερες παραλιακές πόλεις, το λιμάνι αποτελεί σημείο αναφοράς, αλλά η μίξη χρήσεων (εμπορική, επιβατική, εμπορευματική) όπως είναι στην πόλη μας, μάλλον είναι προβληματική, δημιουργεί ασάφειες και δυσλειτουργία στην χρήση του λιμένα από επιβάτες, προσωπικό του λιμένα καθώς επίσης και θέματα αστυνόμευσης ή προστασίας ευαίσθητων δεδομένων.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Η σταδιακή απομάκρυνση κάποιων χρήσεων του λιμένα, που δημιουργούν πρόβλημα περιβαλλοντικό, ρύπανσης και συνοχής της πόλης, αλλά και η σύνδεση του λιμένα και του παρακείμενου χώρου Πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων θα δημιουργήσει μεγάλο πλεονέκτημα στο σύνολο της πόλης, όπως αναφέρω στην επόμενη παράγραφο (7β). Ο χώρος που θα απελευθερωθεί από το εμπορικό τμήμα του λιμένα θα δοθεί σε χρήση στον επιβατικό λιμένα, στον χώρο της κρουαζιέρας και γενικά σε χρήσεις που θα είναι περιζήτητες από τους τουρίστες που θα επισκέπτονται την πόλη και θα διαμένουν στα προαναφερόμενα νέα ξενοδοχεία. Ίσως η ανάπτυξη επιπλέον μαρίνας για τουριστικά σκάφη, η ανάπτυξη δράσεων εστίασης, περιπάτου και αθλοπαιδιών σε συμπλήρωμα του μελλοντικού θεματικού σιδηροδρομικού πάρκου να αποτελέσουν μια εναλλακτική οικονομική ανάπτυξη του λιμένα χωρίς περιβαλλοντικά βάρη για την πόλη ή για το σύνολο του λιμένα. Η συγκεκριμένη πρόταση μπορεί να συμπληρώσει ή να περιληφθεί στο υπάρχον ή στο προς μελέτη master plan, που χρειάζεται για την ανάπτυξη του λιμένα και την πιθανή ιδιωτικοποίηση του. Οι χρήσεις του λιμένα που προτείνεται παραπάνω να απομακρυνθούν, είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στο τμήμα του λιμένα του Αλμυρού, το οποίο πρέπει να είναι συμπληρωματικό του σημερινού λιμένα του Βόλου. Αυτή η πρόταση μπορεί να εξειδικευτεί από γνώστες και αναλυτές αναπτύξεων λιμένων. Ενδεικτικά μπορώ να παραθέσω φωτογραφίες από το λιμάνι της Βαρκελώνης.

  1. ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ: Εφόσον κατασκευαστούν τα μεγάλα ξενοδοχεία που ήδη έχουν δρομολογηθεί στην περιοχή μας, πρέπει να δημιουργηθούν αντίστοιχα υδατοδρόμια, τα οποία αφενός να μεταφέρουν τους επισκέπτες από το βασικό αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου προς τα ξενοδοχεία αλλά και βάση για επισκέψεις των τουριστών σε διάφορα τουριστικά ή ιστορικά σημεία της Θεσσαλίας. Η χρήση υδροπλάνων θα προσδώσει ιδιαίτερο γνώρισμα στην περιοχή και η υπεραξία θα προέλθει από το είδος της υπηρεσίας που μπορεί να προσφερθεί σε ιδιαίτερο αλλά και απαιτητικό κοινό που ενδιαφέρεται παγκοσμίως για ξενάγηση ή μετάβαση σε αξιοθέατα με υδροπλάνα. Προτείνεται η ίδρυση υδατοδρομίων σε επαφή με κάθε μεγάλο ξενοδοχείο που κατασκευαστεί εντός του Παγασητικού κόλπου, εκτός αυτού που προτείνω για τη θέση που είναι σήμερα η ΑΓΕΤ, επειδή μπορεί να χρησιμοποιεί το υδατοδρόμιο, που θα αναπτυχθεί στο λιμάνι του Βόλου.
  2. ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΕΩΝ: Μια πρόταση που έχει ήδη εφαρμοστεί στην πόλη, αλλά και σε άλλες, είναι αυτή της αδελφοποίησης με άλλες πόλεις του εξωτερικού. Στη συγκεκριμένη πρόταση θα προταθούν δύο πόλεις για αδελφοποίηση που συνδυάζουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αλλά και η σύνδεση μαζί τους μπορεί να προσδώσει άλλο χαρακτήρα στην πόλη του Βόλου.

Συγκεκριμένα προτείνω την αδελφοποίηση του Βόλου με την Σμύρνη της Τουρκίας και την Λωζάνη της Ελβετίας.

α. ΒΟΛΟΣ – ΣΜΥΡΝΗ: Η αδελφοποίηση μεταξύ Βόλου και Σμύρνης έχει αρκετά πλεονεκτήματα που παραθέτω παρακάτω:

α. Είναι στο ίδιο γεωγραφικό πλάτος με αντίστοιχα κλιματολογικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά

β. Έχουν δύο λιμάνια που βρίσκονται στα κέντρα των χωρών τους και μπορούν να συνδέσουν κάθετα και δια θαλάσσης δύο ιστορικά σημεία του Αιγαίου. Επίσης μπορούν να αναπτυχθούν από κοινού τα ιστορικά και τουριστικά σημεία των ευρύτερων περιοχών αυτών των δύο πόλεων.

γ. Μπορούν να συνδεθούν με αντίστοιχες μαρίνες τουριστικών σκαφών και ετήσιο θαλάσσιο αγώνα Aegean – Regata.

δ. Οι λαοί που χωρίστηκαν πριν από 100 χρόνια και έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά πρέπει να βρουν κοινό βήμα ανάπτυξης και επανένωσης πολιτιστικών γνωρισμάτων.

ε. Ακτοπλοϊκή ή αεροπορική μέσω αεροπλάνων ή υδροπλάνων και ένωση των δύο λιμένων με αρχή και τέλος μιας κρουαζιέρας στο Αιγαίο.

β. ΒΟΛΟΣ – ΛΩΖΑΝΗ: Η αδελφοποίηση των δύο αυτών πόλεων μπορεί να προσφέρει σε αρκετά σημεία στην ανάπτυξη της πόλης, όπως περιγράφεται στο συγκεκριμένο κείμενο. Αναλυτικά μπορώ να παραθέσω κάποια σημεία, όπου οι δύο πόλεις μπορούν να στηριχθούν με στόχο ανάπτυξη κοινών και καινοτόμων δράσεων:

α. Η Λωζάνη έχοντας πρόσωπο στη λίμνη Λεμάν έχει αρκετούς πολίτες, οι οποίοι ασχολούνται με την ιστιοπλοΐα. Οι πολίτες αυτοί θα έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται τουλάχιστον για έξι μήνες ή και περισσότερο την ευρύτερη περιοχή του Βόλου, όπου αφενός θα έχουν δυνατότητα διαμονής σε καλά ξενοδοχεία και επίσκεψης σε ιστορικά ή τουριστικά σημεία της Μαγνησίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας. Επιπλέον με την ανάπτυξη της ιστιοπλοΐας θα μπορούν να εξασκούνται σε περιβάλλον αρκετά φιλικό και οικείο, λόγω αρκετών ομοιοτήτων των δύο υδάτινων μετώπων.

β. Με αφορμή την ύπαρξη του πάρκου καινοτομίας (Innovation Park), που βρίσκεται ακριβώς δίπλα στα EPFL & UNIL (Πολυτεχνείο και Πανεπιστήμιο αντίστοιχα που βρίσκονται στην Λωζάνη), όπου έχουν αναπτυχθεί αρκετά καινοτόμα προγράμματα και εφαρμογές που αφορούν νέες τεχνολογίες είναι δυνατή η υπογραφή ενός εκπαιδευτικού μνημονίου (education memorandum) μεταξύ των δύο προαναφερόμενων Πανεπιστημίων και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αλλά και των δύο Δήμων, με σκοπό την ανταλλαγή προγραμμάτων, εκπαιδευτικών, φοιτητών και καινοτόμων ιδεών. Η υλοποίηση αυτού του εκπαιδευτικού μνημονίου μπορεί να γίνει σε χώρο εντός του λιμένα Βόλου, όπου βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και υπάρχει αρκετός χώρος ανάπτυξης κτηρίων, ελεύθερη πρόσβαση σε δίκτυα του Πανεπιστημίου και αρκετός πληθυσμός φοιτητών προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών. Το αντικείμενο φοίτησης και μελετών είναι ικανό να προσελκύσει δυναμικό των δύο χωρών, των τριών Πανεπιστημίων και πολύ πιθανόν μελετητών από αρκετά σημεία του πλανήτη, καθώς η υπεραξία γνώσης, τίτλων Πανεπιστημίων και χώρου, όπου θα αναπτυχθεί το πάρκο καινοτομίας είναι ικανά για την επιτυχία της συνεργασίας των Πανεπιστημίων, υπό την αιγίδα των δύο πόλεων. Ενδεικτικά θα μπορούσαν να αναπτυχθούν προγράμματα οικονομικών, μηχανολογικών, λιμενικών, αρχιτεκτονικών και όσων επιπλέον θεμάτων επιλεγούν από τον φορέα δημιουργίας του πάρκου καινοτομίας.

γ. Η Λωζάνη είναι η έδρα του παγκόσμιου αθλητισμού, όπου εδρεύει και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή. Επίσης στη Λωζάνη κάθε χρόνο γίνεται ένα διεθνές μίτινγκ στίβου με όλα τα ονόματα του παγκόσμιου αθλητισμού. Στον Βόλο υπάρχει ένα στάδιο στολίδι (Πανθεσσαλικό), του οποίου η χρήση επίκειται να περιέλθει στον Δήμο Βόλου, αλλά εκτός της μικρής χρήσης που έχει από τοπικές ομάδες του Βόλου δεν έχει καμία επιπλέον αθλητική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα η υποδομή που έχει γίνει για τον στίβο να είναι ολοκληρωτικά απαξιωμένη, με άμεσο κίνδυνο της καταστροφής όλων των σημείων που αποτελούν τον στίβο του σταδίου. Σε περίπτωση που υπάρξει αδελφοποίηση των δύο πόλεων θα μπορούσε να συζητηθεί για να περιληφθεί και ο Βόλος στο παγκόσμιο ετήσιο καλεντάρι των αγώνων μίτινγκ στίβου ή τουλάχιστον κάθε δεύτερο ή τρίτο χρόνο, γιατί η ανάπτυξη όλων των προαναφερόμενων δράσεων για την πόλη θα δώσουν υπεραξία στην περιοχή, οπότε θα είναι αρκετά ελκυστική η παρουσία αθλητών και θεατών απ’ όλο τον κόσμο, έχοντας ειδικά αν συνδυάσουν τον αθλητικό τουρισμό με τον γενικότερο.

  1. ΕΙΣΟΔΟΣ ΠΟΛΗΣ – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ – ΔΙΟΔΙΑ: Ο περιφερειακός δρόμος της πόλης πρέπει σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί και μάλιστα σε όλη την ανάπτυξή του. Ειδικότερα από τη στιγμή, που ο δρόμος ολοκληρωθεί μέχρι το σημείο των Άνω Λεχωνίων και από τον σημερινό ανισόπεδο κόμβο με την οδό Βόλου-Λάρισας μέχρι τα Αϊβαλιώτικα, τότε πρέπει στην είσοδο της πόλης αλλά και στην έξοδο αυτής προς το Πήλιο να τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων, έτσι ώστε να αποδοθεί στην πόλη η υπεραξία του έργου αλλά και του χώρου από τον οποίο διέρχεται. Συγκεκριμένα οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής θα έχουν δικαίωμα χρήσης της οδού, αλλά και της πρόσβασης σε Βόλο ή Πήλιο αντίστροφα, με την πληρωμή ενός μικρού τέλους για την απόκτηση κάρτας διαρκούς διέλευσης για όλο το χρόνο. Τα ποσά που θα συγκεντρώνονται από την ετήσια συνδρομή των διερχόμενων οχημάτων θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κατασκευή χώρων στάθμευσης στην πόλη του Βόλου ή στην ευρύτερη περιοχή χρήσης του περιφερειακού, όπως είναι οι οικισμοί που θα παρακάμπτονται από την χρήση του περιφερειακού.

Κόστος και όφελος χρήσης περιφερειακού δρόμου: Οι μόνιμοι κάτοικοι της πόλης του Βόλου και της Μαγνησίας συνολικά θα μπορούν να έχουν μια ετήσια κάρτα κόστους 50 ευρώ (4 ευρώ ανά μήνα). Σύμφωνα με την στατιστική Υπηρεσία κυκλοφορούν περίπου 200.000 οχήματα στην περιοχή της Μαγνησίας (ιδιωτικά και δημόσια). Τα αυτοκίνητα που έρχονται στην πόλη του Βόλου (επισκέπτες και τουρίστες θα πληρώνουν ανά ένα (1) ευρώ στην είσοδο και στην έξοδο από τον περιφερειακό δρόμο. Μια προσωπική εκτίμηση είναι ότι περίπου 500.000 αυτοκίνητα εισέρχονται στην πόλη του Βόλου. Επομένως το ετήσιο κόστος ή όφελος για την πόλη είναι 200.000 * 50 = 10.000.000 + 500.000 * 2 = 1.000.000, Άρα συνολικό ετήσιο όφελος για την πόλη = 11.000.000 ευρώ. Τα ποσά αυτά θα δίνονται αποκλειστικά για την συντήρηση του υπάρχοντος περιφερειακού, τα έξοδα λειτουργίας των συστημάτων παρακολούθησης αυτού, των εργαζομένων στο σύστημα περιφερειακού και στην κατασκευή χώρων στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή.

  1. ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ: Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν από την Τροχαία Βόλου, σχετικά με τα πρόστιμα μετά από αλκοτέστ, που εκδόθηκαν του έτος 2019 και πληρώθηκαν, στην ευρύτερη περιοχή της πόλης ανέρχονται περίπου στο ποσό των 500.000 ευρώ. Το προαναφερόμενο ποσό εισέρχεται στα ταμεία του Δήμου Βόλου, οπότε προτείνεται η διαχείριση του ανωτέρω ποσού ως παρακάτω: Δημιουργία, με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, μιας εταιρείας με σκοπό την ανάπτυξη μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που θα κινούνται σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου. Τα αυτοκίνητα αυτά θα συμπληρώσουν τον υπάρχοντα στόλο του αστικού ΚΤΕΛ και των ΤΑΞΙ και στην προτεινόμενη εταιρεία μπορούν να μετέχουν οι ιδιοκτήτες των προαναφερόμενων μεταφορικών μέσων, ο Δήμος Βόλου και όσοι ιδιώτες επιθυμούν. Το σύνολο των αυτοκινήτων θα διασχίζουν όλη την πόλη και τις πλησιέστερες περιοχές (Αγριά, Αλυκές, Ν. Αγχίαλος και άλλες περιοχές) που ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό πολιτών οι οποίοι καταναλώνουν ποσότητες αλκοόλ μεγαλύτερες του επιτρεπτού ορίου, οπότε η χρήση αυτών των οχημάτων για 20 ώρες (τρεις βάρδιες οδηγών) θα αποθαρρύνει την χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς με όλα τα πλεονεκτήματα, που μπορούν να προκύψουν από την μη οδήγηση σε κατάσταση μέθης. Η κίνηση, παρακολούθηση και έλεγχος αυτών τον οχημάτων θα γίνεται με σύγχρονες μεθόδους, όπου θα γνωρίζει ο πολίτης μέσω ηλεκτρονικής χρήσης κινητών (apps) τη θέση του οχήματος για το οποίο ενδιαφέρεται, τον χρόνο πρόσβασης στην στάση αναμονής αλλά και της πληρότητας ή όχι του οχήματος. Οι πολίτες που διαμένουν στην πόλη του Βόλου θα μπορούν να έχουν μηνιαία ή ετήσια κάρτα χρήσης αυτών των οχημάτων, ενώ οι επισκέπτες θα μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν ημερήσιες κάρτες μεταφοράς από όλα τα οχήματα της πόλης
  2. ΕΞΥΠΝΗ ΠΟΛΗ – SMART CITY: Η πόλη του Βόλου οφείλει να βρίσκεται στην πρωτοπορία της ανάπτυξης της τεχνολογίας. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας σήμερα ονομάζεται έξυπνη πόλη-smart city. Υπάρχουν διάφορα εργαλεία που έχουν ήδη εφαρμοστεί σε άλλες πόλεις ή προτείνονται σε διάφορες εκθέσεις και συνέδρια που λαμβάνουν χώρα ειδικά στο εξωτερικό. Το πλεονέκτημα της ύπαρξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην πόλη πρέπει να μετατραπεί σε asset και να δημιουργήσει το Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με τον Δήμο Βόλου, την από κοινού ανάπτυξη ενός πάρκου καινοτομίας (innovation park), όπως αναφέρθηκα παραπάνω στην 7α παράγραφο και την συμβολή των Επιμελητηρίων (Τεχνικό και Οικονομικό) αλλά και ιδιωτών που ενδιαφέρονται για να στηθεί μια έξυπνη πόλη. Στις 102 έξυπνες πόλεις του κόσμου μπορούμε να βρούμε αρκετές Ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά στην κορυφή είναι η Σιγκαπούρη. Η κατάταξη της Σιγκαπούρης στην κορυφή οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ύπαρξη του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας και Σχεδιασμού (SUTD). Επίσης θα ήθελα να αναφέρω την κατάταξη της Αθήνας στην 95η θέση της λίστας των έξυπνων πόλεων.

Ενδεικτικά μπορούν να αναφερθούν κάποιες δράσεις για την έξυπνη πόλη:

α. Δημιουργία τρισδιάστατου υποβάθρου έτσι ώστε να είναι δυνατή η διαχρονική θέαση της πόλης από τους τουρίστες, τους μαθητές ή εν γένει τους πολίτες της πόλης. Αυτό μπορεί να δημιουργηθεί σε επίπεδο τρισδιάστατης απεικόνισης και επαυξημένης πραγματικότητας (αγγλικά augmented reality – AR).

β. Καταγραφή όλων των υπόγειων δικτύων που βρίσκονται στο οδόστρωμα ή στα πεζοδρόμια με αποτέλεσμα την ηλεκτρονική απεικόνιση και απόδοση όλων αυτών σε ένα σύστημα γεωγραφικών πληροφοριών.

γ. Ηλεκτρονική καταγραφή όλων των επίσημων χώρων στάθμευσης και άμεση πληροφορία για την πληρότητα και διάθεση αυτών, σε όλους τους χρήστες μέσω εφαρμογής κινητής τηλεφωνίας.

δ. Καταγραφή όλων των κινήσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς με αποτέλεσμα την πληροφορία θέσης, κίνησης, πληρότητας και εγγύτητας σε οποιαδήποτε στάση με σκοπό η πληροφορία αυτή να περιέρχεται μέσω κινητής τηλεφωνίας σε όλους τους πολίτες.

ε. Ηλεκτρονική αποτύπωση όλων των καταστημάτων εστίασης με πληροφορίες θέσης, διαθεσιμότητας και πληρότητας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου