ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Αναμενόμενες (και μη) αποφάσεις

αναμενόμενες-και-μη-αποφάσεις-617340

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

Παρ’ ότι περιμέναμε ότι οι όποιες αποφάσεις σχετικά με τις εκκρεμότητες που υπήρχαν στο μέτωπο της εκπαίδευσης θα γίνονταν γνωστές μετά το Πάσχα, τελικά ανακοινώθηκαν μέσα στην εβδομάδα από την υπουργό Παιδείας και πλέον γνωρίζουμε τον «οδικό χάρτη» για τα σχολεία και τον τρόπο με τον οποίο θα πορευτούν μαθητές και καθηγητές μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.

Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό, τα μαθήματα παρατείνονται για δύο εβδομάδες και συγκεκριμένα για τα δημοτικά σχολεία μέχρι τις 25 Ιουνίου, ενώ για τα γυμνάσια και τα λύκεια μέχρι τις 11 του ίδιου μήνα. Φυσικά, η προσέλευση των μαθητών στις τάξεις τους θα γίνεται με δωρεάν αυτοδιαγνωστικά τεστ δύο φορές την εβδομάδα, ενώ το ίδιο θα ισχύει για εκπαιδευτικούς και όλο το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό των σχολείων, όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει εδώ και δύο εβδομάδες στα λύκεια της χώρας.

Παράλληλα, ένα ακόμη θέμα που παρέμενε σε εκκρεμότητα ήταν αυτό των εισαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων. Έτσι, λοιπόν, ανακοινώθηκε αυτό που περιμέναμε οι περισσότεροι και είχαμε τονίσει κατά καιρούς μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ. Πιο συγκεκριμένα κι έπειτα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), δεν θα πραγματοποιηθούν οι φετινές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, «αφενός λόγω της γενικευμένης πίεσης που υφίστανται τα παιδιά εξαιτίας της πανδημίας, αφετέρου για να δοθεί η δυνατότητα διά ζώσης εμβάθυνσης της ύλης, καθώς και η δυνατότητα διάδρασης μαθητών και εκπαιδευτικών». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν θα εφαρμοστεί για φέτος το σύστημα της επιλογής θεμάτων μέσα από την τράπεζα θεμάτων, όπως αρχικά είχε αποφασισθεί για τους μαθητές της Α’ λυκείου. Κατά συνέπεια ο βαθμός της ετήσιας επίδοσης κάθε μαθητή θα προκύψει από το μέσο όρο των βαθμών του πρώτου και του δεύτερου τετραμήνου.

Σχετικά τώρα με τις πανελλαδικές εξετάσεις ανακοινώθηκε ότι αυτές θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 14 Ιουνίου για τα γενικά λύκεια και την Τρίτη 15 Ιουνίου για τα επαγγελματικά, ενώ όπως τονίστηκε μετά τις 20 Μαΐου θα δοθεί η δυνατότητα έναρξης των κατατακτήριων εξετάσεων στα πανεπιστήμια. Ακόμη έγινε γνωστό ότι μετατίθεται για τις 15 Μαΐου η ημερομηνία ανακοίνωσης του αριθμού εισακτέων ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης. Στο σημείο αυτό θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι με την ανακοίνωση του αριθμού εισακτέων θα γίνει εμμέσως γνωστό και ποια τμήματα δεν θα συμπεριληφθούν -λόγω κατάργησης ή συγχώνευσης με άλλα συγγενή τμήματα- στο νέο μηχανογραφικό δελτίο που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι.

Στο ζήτημα της εφαρμογής της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) τελικά το υπουργείο παρά τις πολλές αντίθετες απόψεις αποφάσισε να εφαρμοστεί κανονικά από φέτος, ενώ όπως όλα δείχνουν -για φέτος τουλάχιστον- δεν θα γίνουν αλλαγές στο νόμο για τις μετεγγραφές, προκειμένου να περιοριστούν οι μετακινήσεις φοιτητών από τα περιφερειακά στα κεντρικά ΑΕΙ.

Αν εξαιρέσουμε, λοιπόν, την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής από φέτος, όλα τα υπόλοιπα που ανακοινώθηκαν ήταν αναμενόμενα και φυσικά κινούνται στη σωστή κατεύθυνση προκειμένου να ολοκληρωθεί η σχολική χρονιά όσο πιο αναίμακτα γίνεται. Μια χρονιά που χαρακτηρίζεται από πολλά και διαφορετικά προβλήματα καθώς και μεγάλο διάστημα αποχής των μαθητών από τις σχολικές τάξεις.

Αυτό, όμως, που σε καμία περίπτωση δεν ήταν αναμενόμενο αφορά το γεγονός ότι για τα φροντιστήρια, όπως μας ενημέρωσε η ίδια η υπουργός, εξακολουθεί να μην υπάρχει ακόμη(!) καμία σχετική εισήγηση περί ανοίγματός τους. Άπαντες, νομίζω ότι περίμεναν πως από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η επιστροφή των μαθητών όλων τα βαθμίδων στη διά ζώσης εκπαίδευση για τις 10 Μαΐου, το ίδιο θα ίσχυε και για τα φροντιστήρια. Για ακόμη μια φορά, όμως, την ώρα που έχει ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα ανοίγματος μεγάλου μέρους της οικονομίας της χώρας, τα φροντιστήρια εξακολουθούν να απουσιάζουν επιδεικτικά από κάθε προγραμματισμό και ειλικρινά δεν μπορώ να αντιληφθώ το «γιατί».

Έχουν περάσει σχεδόν έξι ολόκληροι μήνες και παρά τις αμέτρητες δυσκολίες, χιλιάδες παιδιά σε όλη την Ελλάδα προσαρμόστηκαν και συνέχισαν να δίνουν το δικό τους προσωπικό αγώνα μέσα από την τηλεκπαίδευση. Συνοδοιπόροι σε όλο αυτό και οι καθηγητές που αντιλαμβανόμενοι τις αντικειμενικές δυσκολίες και την ψυχική κούραση από την όλη κατάσταση παραμένουν δίπλα τους, παρέχοντάς τους κάθε μορφή στήριξης που περνάει από το χέρι τους, ειδικά τώρα που έχουμε φτάσει προ των πυλών των πανελλαδικών εξετάσεων. Και ας μην ξεχνάμε φυσικά και τα παιδιά των μικρότερων τάξεων που κι αυτά με τη σειρά τους τόσο καιρό προσπαθούν, αγχώνονται για το αύριο και ξέρουν πάρα πολύ καλά πως τα όσα έχουν χάσει τον καιρό της πανδημίας θα τα βρουν μπροστά τους πολύ σύντομα!

Κι αν κάποιος βιαστεί να πει ότι οι μόνοι που νοιάζονται πραγματικά για το αν θα ανοίξουν τα φροντιστήρια είναι οι καθηγητές και οι μαθητές της τρίτης λυκείου, σίγουρα σφάλλει. Και σφάλλει γιατί πολύ απλά εδώ και τόσο καιρό η επιθυμία της πλειοψηφίας των μαθητών είναι να επιστρέψουν στη διά ζώσης εκπαίδευση, στη φυσική τάξη των φροντιστηρίων τους και σίγουρα τα παιδιά ξέρουν πολύ καλά τους λόγους για τους οποίους επιθυμούν κάτι τέτοιο. Για το λόγο αυτό, λοιπόν, οφείλουν οι ειδικοί -των οποίων την άποψη σαφώς και σεβόμαστε- να επανεξετάσουν το ζήτημα το συντομότερο δυνατό.

Σταματήστε επιτέλους να αγνοείτε επιδεικτικά τη θέλησή τους. Τα φροντιστήρια είναι επιτακτική ανάγκη να ανοίξουν μαζί με τα σχολεία στις 10 Μαΐου, τηρώντας φυσικά απαρέγκλιτα όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα. Στο πλαίσιο αυτό κάλλιστα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως επιπλέον «όπλο» τα αυτοδιαγνωστικά τεστ, όπως ήδη συμβαίνει και σε τόσους κλάδους. Ας ελπίσουμε τις επόμενες ημέρες να πρυτανεύσει η κοινή λογική και να πραγματοποιηθεί η επανεκκίνηση και των φροντιστηρίων. Οψόμεθα!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου