ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Τι θα πρότεινα στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως

τι-θα-πρότεινα-στην-υπουργό-παιδείας-ν-249413

Τι θα πρότεινα στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως εάν ήμουν σύμβουλός της στον τομέα των ξένων γλωσσών


Του Δημήτρη Αντωνίου,

Καθηγητή Αγγλικής, Β.Α., Kατόχου MastersΠαιδαγωγικής και Γλωσσολογίας

aglo.academia@gmail.com

Δεν το θεωρώ ούτε υπερβολικό, ούτε εγωιστικό, αλλά ούτε και απίθανο, να συνέβαινε, εάν ήμουν στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας και διεκδικούσα ή να μου προτεινόταν μία θέση στο Υπουργείο Παιδείας στον τομέα στον οποίο, όπως και να το κάνουμε, σημείωσα κάποια πρόοδο και πέτυχα πράγματα που κανείς άλλος στην περιοχή ή ακόμα και στην Ελλάδα δεν θα διενοήτο να δοκιμάσει. Ωστόσο ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ο τρόπος με τον οποίο σήμερα διδάσκονται οι ξένες γλώσσες στην Ελλάδα δεν είναι ούτε ο πλέον σύγχρονος, ούτε ο πλέον αποτελεσματικός και σε μεγάλο βαθμό βρίσκεται στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, αλλά και εκεί χωρίς να υπάρχει ένα ενιαίο σύστημα διδασκαλίας.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να φθάνουν οι φοιτητές στα ελληνικά πανεπιστήμια και στη μεγάλη τους πλειοψηφία να διαθέτουν ένα Lower, το οποίο απέκτησαν πριν από μερικά χρόνια και ο τρόπος με τον οποίο διδάχθηκαν την ξένη γλώσσα, ας πούμε τα Αγγλικά, που είναι και η επικρατούσα ξένη γλώσσα παγκοσμίως, σκέπτονται Ελληνικά και μιλούν Αγγλικά με αποτέλεσμα είτε να μην γίνονται κατανοητοί, είτε να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν, είτε γραπτώς, είτε προφορικώς. Βεβαίως υπάρχουν και οι τυχεροί είτε είναι φοιτητές είτε όχι, οι οποίοι διδάχθηκαν σωστά, έμαθαν σωστά, και θα χρησιμοποιούν τη γλώσσα σωστά σε όλη τους τη ζωή και σε όλα τα επίπεδα. Πολλοί απ’ αυτούς τους τυχερούς που συμβαίνει να είναι και συντοπίτες μας, διαπρέπουν διεθνώς αλλά και παγκοσμίως. Ο γράφων χρησιμοποιούσε τα ίδια βιβλία με τα οποία διδάσκονταν Αγγλικά φοιτητές του εξωτερικού στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, προκειμένου να διδάξει ο ίδιος Αγγλικά. Εκατοντάδες από αυτά τα βιβλία είναι ήδη στην κατοχή του γράφοντος.

Σήμερα στην Ελλάδα, με την πληθώρα των «πτυχίων» που υπάρχει πασχίζουν σχεδόν οι πάντες να αποκτήσουν έναν τίτλο γλωσσομάθειας, τον οποίο θα υποβάλλουν στις δημόσιες υπηρεσίες όταν επιζητήσουν και επιδιώξουν να αποκτήσουν μία θέση εργασίας χωρίς ποτέ να εξεταστούν προφορικά εάν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα αποτελεσματικά. Και ποιος προϊστάμενος του δημοσίου θα γνωρίζει καλά Αγγλικά να τους εξετάσει; Η πραγματική αξία μιας σύγχρονης γλώσσας, οποιασδήποτε σύγχρονης γλώσσας, δοκιμάζεται, αξιολογείται, βαθμολογείται και ταξινομείται σύμφωνα με την ικανότητα του χρήστη να τη χρησιμοποιεί στην προφορική της μορφή.

Το πρόβλημα δεν λύνεται συζητώντας το, αλλά λύνεται με λύσεις που προτείνονται, που εφαρμόζονται αλλά και που είχαν εφαρμοστεί με απόλυτη επιτυχία τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε παγκόσμιο.

1.- Η διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας θα έπρεπε να ξεκινάει από το νηπιαγωγείο χωρίς την παραμικρή χρήση της ελληνικής γλώσσας. Για όσους αμφιβάλλουν ας ενημερωθούν πως λειτουργεί το PINE WOOD SCHOOL, παράρτημα του Κολεγίου Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη, όπου μικρά παιδιά, νήπια, δίγλωσσων οικογενειών, διαφόρων κρατών, διδάσκονται Αγλικά καθόλη τη διάρκεια των σχολικών ωρών, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μαθαίνουν δύο και τρεις γλώσσες όπως τη μητρική τους.

2.- Τα ελληνικά πανεπιστήμια και συγκεκριμένα οι παιδαγωγικές σχολές πρέπει να ιδρύσουν τμήματα στα οποία νηπιαγωγοί και δάσκαλοι δημοτικού θα ειδικεύονται στη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της χώρας.

3.- Τόσο στα δημοτικά, όσο και στα γυμνάσια και λύκεια της χώρας οι μαθητές της δεύτερης γλώσσας θα πρέπει να προάγονται και να ταξινομούνται ανάλογα με την προσωπική τους πρόοδο και όχι με την πρόοδο του τμήματος. Η ηλικία και η γνώση ή η νοημοσύνη δεν είναι σιαμαία αδελφάκια. Επί του συγκεκριμένου θέματος υπάρχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα και αποδείξεις που δεν επιδέχονται καμία αμφισβήτηση. Η Ελευθερία Ζεγγίνη, για να αναφέρω μόνο μία από τις εκατοντάδες ή και χιλιάδες περιπτώσεων, σήμερα παγκοσμίως γνωστή ως Γενετίστρια και Διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Μονάχου, σε ηλικία μόλις 13 ετών απέκτησε το Cambridge Proficiency με Grade B, για να αναφερθώ μόνο σε μία από τις εκατοντάδες των περιπτώσεων που επιβεβαιώνουν πως δεν υπάρχει συσχετισμός μεταξύ ηλικίας και νοημοσύνης.

4.- Διδασκαλία ακαδημαϊκών μαθημάτων στη δεύτερη γλώσσα. Εφόσον οι μαθητές, τόσο στο δημοτικό όσο και στο γυμνάσιο και λύκειο θα προάγονται στη δεύτερη γλώσσα βάσει της προσωπικής τους προόδου και όχι της προόδου του τμήματος, όπως γίνεται σήμερα, αυτοί οι μαθητές θα μπορούν να διδάσκονται και ακαδημαϊκά μαθήματα π.χ. ιστορία, γεωγραφία, μυθολογία κλπ. στη δεύτερη γλώσσα. Αυτό σημαίνει πραγματική εμπέδωση της δεύτερης γλώσσας και δια βίου μάθηση.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, σταδιακά, θα καταργηθούν και οι περίφημες εξετάσεις για την απόκτηση διαφόρων «πτυχίων», διότι ένας απόφοιτος λυκείου έχοντας διδαχτεί ορισμένα μαθήματα στη δεύτερη γλώσσα δεν θα χρειάζεται κανενός είδους πιστοποιητικού ή «πτυχίου» γλωσσομάθειας.

5.- Ίδρυση βιβλιοθηκών ξένων γλωσσών. Τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, η ίδρυση βιβλιοθηκών στη δεύτερη γλώσσα είναι μία επιβεβλημένη ανάγκη. Η διδασκαλία μιας δεύτερης γλώσσας δεν μπορεί να μαθαίνεται και να διδάσκεται μόνο με τα εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται για την απόκτηση των διαφόρων πτυχίων. Πόσα σχολεία ιδιωτικά ή δημόσια στην Ελλάδα διαθέτουν μία ημιαξιοπρεπή αγγλόφωνη βιβλιοθήκη;

6.- Ίδρυση Αγγλόφωνων Ακαδημιών. Μαζί με την ίδρυση βιβλιοθηκών που προαναφέρθηκε μπορούν να λειτουργήσουν και ιδρύματα συντήρησης και καλλιέργειας της δεύτερης γλώσσας, όπου μπορούν να προσφέρουν εθελοντική εργασία πάμπολλοι ντόπιοι επιστήμονες που σπούδασαν σε αγγλόφωνες χώρες, αλλά και παροπλισμένοι καθηγητές Αγγλικής.

7.- ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ. Δεν υπάρχει καμία απολύτως αμφιβολία πως ο τουρισμός, η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας μας, σε μέγιστο βαθμό, στηρίζεται στην επικοινωνία των εκατομμυρίων επισκεπτών στη χώρα μας στην Αγγλική γλώσσα. Από τους οδηγούς των λεωφορείων και των ταξί μέχρι τον σερβιτόρο της ταβέρνας και του ξενοδοχείου η επικοινωνία με τους τουρίστες γίνεται μόνο στην Αγγλική γλώσσα. Το θέμα δεν είναι μόνο να συνεννοούμαστε αλλά και να συζητούμε με τους τουρίστες και να αναπτύσσονται σχέσεις, φιλίες αλλά και συνεργασίες μεταξύ των Ελλήνων και των τουριστών.

8.- Κλείνοντας, για να μην δοθεί η εντύπωση πως αυτοπροβάλλομαι, είμαι στη διάθεση οποιουδήποτε φορέα να προσφέρω τις γνώσεις μου, τις εμπειρίες μου αλλά και δωρεάν διδασκαλία αξιοπρεπούς επιπέδου σε ενδιαφερομένους που κατέχουν κάποιες γνώσεις Αγγλικής, τουλάχιστον επιπέδου Lower. Ομάδες φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας θα ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες.

Ο Βόλος, μέσω του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας θα μπορούσε να αποδειχθεί μία πόλη έλξης ξένων φοιτητών που τα μαθήματά τους θα διδάσκονταν μόνο στα Αγγλικά, όπως ήδη άρχισαν να εφαρμόζονται τέτοια προγράμματα και σε άλλα πανεπιστήμια της χώρας. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είναι το κατ’ εξοχήν ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα που θα μπορούσε να διαδραματίσει έναν κορυφαίο ρόλο στον τομέα της διδασκαλίας και εκμάθησης της Αγγλικής αλλά και κυρίως στον τομέα της προετοιμασίας δασκάλων Αγγλικής, ξεκινώντας από τους νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου