ΣΥΡΙΖΑ και υδατικά αποθέματα: Ιδεοληψίες, υποκρισία και ανικανότητα

Τελευταία ενημέρωση: 2019-09-23, 12:29:59
ΣΥΡΙΖΑ και υδατικά αποθέματα: Ιδεοληψίες, υποκρισία και ανικανότητα

Του Κώστα Γκούμα*

 

Εντυπωσιακή η κινητικότητα του ΣΥΡΙΖΑ, μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στην ΔΕΘ για την επανεκκίνηση των έργων Άνω Αχελώου, που, ως γνωστόν, παρέμειναν σε εγκατάλειψη, εκτεθειμένα σε πολλαπλούς κινδύνους καθ’ όλη την διάρκεια της περασμένης τετραετίας, παρότι από το 2014 και εντεύθεν δεν υπήρχαν πλέον εμπόδια ούτε από το ΣτΕ (απόφαση 26/2014), ούτε από παλαιότερες παραλείψεις της Διοίκησης (π.χ. έλλειψη Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων που εγκρίθηκαν τελικά τον Σεπτέμβριο 2014).

Η πρώτη αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ καταγράφηκε (9/9) από τον γραμματέα του κόμματος κ. Πάνο Σκουρλέτη (ΠΣ) ο οποίος σχολίασε ότι η κυβερνητική εξαγγελία έχει «αντιπεριβαλλοντικό πρόσωπο» και ότι το έργο αποτελεί«ανάπτυξη για λίγους …».

Εύλογα ερωτήματα προκύπτουν για τον πρώην υπουργό:

  1. Ποια θέση επεξεργάστηκαν την τετραετία 2015 – 2019 για το πως θα αντιμετωπίσουν τα «κουφάρια» των έργων που παρέλαβαν και πώς θα αποσβέσουν τα 500 εκατ. ευρώ που επενδύθηκαν για την Συκιά και την σήραγγα; Δεν όφειλαν να το εξηγήσουν στον λαό ή έστω να εξαγγείλουν την συντεταγμένη κατεδάφισή τους ώστε να μην αποτελούν κίνδυνο από απρόβλεπτες καταστάσεις (καταρρεύσεις, πλημμύρες κ.λπ.); Εάν για την στάση τους αυτή χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις πολιτική δειλία και ανευθυνότητα θα είμαστε άδικοι;
  2. Εφόσον είναι τόσο κατηγορηματικοί στην θέση τους για «εξυπηρέτηση των λίγων» στα έργα Αχελώου, ας μας εξηγήσουν μια προφανή αντίφαση: άραγε η συνεργασία τους με τον κ. Λάτση στο Ελληνικό υπηρετεί τον λαό ή τους λίγους; Ομοίως οι πωλήσεις αεροδρομίων, λιμένων και οι παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων με υψηλά διόδια αποτελούν φιλολαϊκές επιλογές; Ας μας εξηγήσουν γιατί η μεταφορά υδάτων για περιβαλλοντική αποκατάσταση των καταπονημένων υπόγειων υδροφορέων στη Θεσσαλία σχετίζεται με τους «λίγους»; Γιατί η παραγωγή ενέργειας (π.χ. Μεσοχώρα και - ελπίζουμε - Συκιά) είναι «αντιπεριβαλλοντική» και δεν συμβαδίζει με τα λαϊκά συμφέροντα; Γιατί η (αναμενόμενη) μείωση του κόστους αγροτικής παραγωγής που έχει εκτοξευτεί στα ύψη από την έλλειψη νερού δεν υπηρετεί την πλατιά μάζα των μικρομεσαίων αγροτών και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους;

Στην συνέχεια την σκυτάλη πήρε ο βουλευτής Τρικάλων κ. Σάκης Παπαδόπουλος (ΣΠ), ο οποίος δήλωσε πρόσφατα ότι ναι μεν «το ζήτημα της Μεσοχώρας δεν το λύσαμε, όμως πιστεύω ότι τώρα χρειάζεται πολιτική βούληση ώστε να δοθεί λύση …», συμπλήρωσε δε ότι «η αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη για μερική εκτροπή Αχελώου …χαϊδεύει απλώς τα αυτιά κάποιων. Μια σοβαρή συζήτηση που μπορούμε να κάνουμε … Είναι για την κατασκευή των φραγμάτων Μεσοχώρας και Πύλης, όχι για την εκτροπή».

Από τον κ. ΣΠ θα περιμέναμε ομολογουμένως μια διαφορετική συμπεριφορά. Γιατί δεν κάνει (ακόμα και τώρα) γνωστές τις δικές του απόψεις για την τύχη των έργων Συκιάς – σήραγγας;

Ας μας εξηγήσει τι συνέβη όλα αυτά τα χρόνια και η Μεσοχώρα (η οποία βρίσκεται και στο νομό που εκλέγεται) αδειοδοτήθηκε με καθυστέρηση (2017) και έκτοτε δεν προχώρησε σχεδόν καθόλου; Πως τοποθετείται απέναντι στην «τάση» της ΚΕ του κόμματος του που επιζητά ανοικτά και δημόσια την κατεδάφιση της;

Το κύκλο των τοποθετήσεων έκλεισε ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Α. Τσίπρας (ΑΤ) στην ΔΕΘ λέγοντας ότι «η εκτροπή Αχελώου δεν έχει κανένα νόημα σήμερα» και ότι με πολύ λιγότερα χρήματα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν υποδομές άρδευσης (στη Θεσσαλία) αντί των «επιζήμιων» έργων Αχελώου.

Εδώ η υποκρισία είναι προφανής. Εφόσον τα έργα (Συκιάς και σήραγγας) «δεν έχουν νόημα», όπως δηλώνει, γιατί το 2017 στη Λάρισα δήλωνε ότι θα «εξετάσουν» την υδροηλεκτρική αξιοποίηση της Συκιάς; Και με την ευκαιρία: ολοκληρώθηκε τελικά αυτή η εξέταση του θέματος; Θα δώσουν το πόρισμα στη δημοσιότητα; Και πως δικαιολογεί ο κ. ΑΤ το γεγονός ότι ο επί των ενεργειακών υπεύθυνος υπουργός του το 2018, μέσω του 10ετούς ενεργειακού προγράμματος της χώρας (ΕΣΕΚ), αποκλείει ρητά την ένταξη οποιουδήποτε νέου ΥΗ έργου; άραγε αγνόησε την υπόσχεση του πρωθυπουργού του ή μήπως αμφότεροι το 2017 στη Λάρισα κορόιδευαν τον θεσσαλικό λαό; Και κάτι ακόμα: Αφού το φράγμα της Συκιάς και την σήραγγα τα έχουν «ξεγράψει», με ποιανού εντολή ο επί ΣΥΡΙΖΑ υπουργός Υποδομών (κ. Σπίρτζης) ενέκρινε χρηματοδότηση 5 εκατ. ευρώ και δρομολόγησε εργολαβία συντήρησης των έργων (σημείωση: με χρήματα των «πολλών»), ώστε να μην υπάρξουν καταρρεύσεις; Τι τα χρειαζόμαστε, εφόσον δεν μας είναι (κατά την κρίση τους) χρήσιμα ούτε ως αρδευτικά, ούτε ως ενεργειακά;

Σίγουρα οι τοποθετήσεις του ΣΥΡΙΖΑ δεν πείθουν. Εμείς ως πολίτες, που αντιμετωπίζουμε συνολικά το υδατικό της Θεσσαλίας και όχι αποσπασματικά με τα έργα Αχελώου, θα ζητούσαμε μία ολοκληρωμένη αποτίμηση (και με αυτοκριτική τους εάν έχουν το πολιτικό θάρρος) για ότι συνέβη με το ΥΗ έργο Μεσοχώρας, που ανήκει στην ΔΕΗ, για ότι (δεν) συνέβη με τα έργα Συκιάς, σήραγγας μεταφοράς, Πύλης, Σκοπιάς Φαρσάλων, Νεοχωρίτη, Ελασσόνας και για την μη εφαρμογή μέτρων (π.χ. εξοικονόμησης νερού) και δράσεων που προβλεπόταν στο εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, για την αγνόηση των προτάσεων να θεσμοθετήσουν έναν ενιαίο δημόσιο φορέα διαχείρισης υδάτων και για την αδιαφορία τους να θέσουν σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των μη ανανεώσιμων αποθεμάτων υπόγειων υδροφορέων της Θεσσαλίας.

Ευχόμαστε να υπάρξουν εξηγήσεις, ελπίζοντας ότι θα αφορούν στην ουσία του θέματος.

 

* Ο Κώστας Γκούμας είναι γεωπόνος, πρ. δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κ.Ε.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
3
+
3
=