ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Συσκέψεις στην Αρχιεπισκοπή επί Μακαριστού Μητροπολίτη μας Χριστόδουλου

συσκέψεις-στην-αρχιεπισκοπή-επί-μακα-423531

Του Αντώνη Παπαγεωργίου


Η Αρχιεπισκοπή ήταν τότε στην οδό Κ. Καρτάλη με Αναλήψεως. Τις συσκέψεις ξεκίνησε ο Σεβασμιώτατος (με ω για Μητροπολίτες) Χριστόδουλος με θέμα το επίκαιρο τότε πανελληνίως θέμα. Δηλαδή πλοίο λαϊκής βάσης. Προσεκλήθησαν κάποιοι μεταξύ των οποίων και εγώ. Ήμουν νομίζω ο νεότερος.

Για λόγους που θα γίνουν κατανοητοί, δεν αναφέρω ονοματεπώνυμα των προσκληθέντων λαϊκών μελών, αφ’ ενός μεν επειδή δεν τους θυμάμαι όλους, αφ’ ετέρου επειδή είμαι –νομίζω – ο μόνος επιζών.

Η πρώτη εταιρεία λαϊκής βάσης ήταν η ΑΝΕΚ (Ανών. Ναυτιλ. Εταιρεία Κρήτης). Την στήριξε αμέσως και πολύ σωστά η Εκκλησία της Κρήτης και γενικά ο Κλήρος της. Η Κρήτη έχει μεγάλη παραγωγή λαχανικών και φρούτων, αλλά είχε πάντοτε το πρόβλημα της διακίνησης των προς Πειραιά και εκείθεν προς την λοιπή Ελλάδα. Ακολούθησε η Ναυτιλ. Εταιρεία Λέσβου με πλοίο λαϊκής βάσης, που εξυπηρετούσε και τη Χίο. Και αυτήν την προσπάθεια στήριξε η Εκκλησία της Λέσβου.

Πάντα οραματιστής ο Σεβασμιώτατος Χριστόδουλος σκέφθηκε μήπως ήταν δυνατόν να γίνει κάτι παρόμοιο και στην περιοχή μας. Στις πρώτες συσκέψεις άκουγα κατάπληκτος να του εισηγούνται εξωφρενικά πράγματα. Π.χ. επειδή μόλις είχε τότε «ανοίξει» η γραμμή Βόλου – Συρίας και δημιουργήθηκαν – κακώς, όπως απεδείχθη – μεγάλες προσδοκίες για το μέλλον της, κάποιοι πρότειναν την κατασκευή ή αγορά μεγάλου πλοίου με σιδηροδρομικές ράγες, ώστε να μπορεί να μεταφέρει ολόκληρο συρμό βαγονιών και μάλιστα ευρωπαϊκών. Ευτυχώς ο Σεβασμιώτατος κατάλαβε, ότι αυτό ήταν ουτοπία και το απέρριψε. Κατόπιν οι εισηγήσεις υπεχώρησαν σε οχηματαγωγό πλοίο λαϊκής Βάσης για τη γραμμή Βόλου –Β. Σποράδων κλπ. Σ’αυτή την πρόταση ανέπτυξα τις επιφυλάξεις μου αιτιολογώντας τες, τις οποίες επιφυλάξεις επανέλαβα χρόνια αργότερα αναλυτικά με άρθρα μου σε τοπική εφημερίδα. Αφού απερρίφθη και αυτή η ιδέα, προτάθηκε η αγορά ιπταμένου δελφινιού. Ο εισηγητής προφανώς δεν γνώριζε τις ιδιαιτερότητες αυτού του πλωτού μέσου.

Τα ιπτάμενα δελφίνια θέλουν συχνούς καθαρισμούς, γιατί στα ύφαλά τους και στις προπέλες τους μπλέκονται διάφορα υλικά (πλαστικά κλπ.), τα οποία γίνονται αιτία διακοπής της λειτουργίας των μηχανών ή ανικανότητας των σκαφών να υπερυψωθούν. Ο εισηγητής δήλωσε, ότι ο καθαρισμός μπορεί να γίνει στο καρνάγιο στο Τρίκκερι. Τρομερή άγνοια. Ο καθαρισμός των ιπταμένων δελφινιών γίνεται με χρήση γερανού, ο οποίος ανυψώνει το σκάφος τελείως εκτός θαλάσσης για να καθαριστεί. Έτσι γινόταν αργότερα στο Βόλο με γερανό του Λιμεν. Ταμείου! Όταν ήλθαν στο Βόλο τα ιπτάμενα δελφίνια, την πρώτη και τη δεύτερη –νομίζω – φορά έφυγαν για Πειραιά, καθάρισαν τα ύφαλά τουςμετά την ανύψωσή τους με γερανό και επέστρεψαν στο Βόλο.

Στην επόμενη σύσκεψη στην Αρχιεπισκοπή έκρινα σκόπιμο να μη συμμετάσχω. Με πήρε στο τηλέφωνο ο γραμματέας της Αρχιεπισκοπής, πολιτικός υπάλληλος, του οποίου δεν θυμούμαι το επίθετο (νομίζω δισύλλαβο) και με ρώτησε, γιατί δεν πήγα στη σύσκεψη. Του απάντησα, γιατί δεν ήθελα να γίνω συνεργός, αφ’ ενός μεν στο να εκτεθεί ο Σεβασμιώτατος, αφ’ ετέρου δε στο να απωλέσει την αγάπη των πιστών, αν παρεσύροντο σε τοποθέτηση των οικονομιών τους, τις οποίες ασφαλώς θα έχαναν. Ίσως αυτά μετεφέρθησαν στον Σεβασμιώτατο και ίσως –λέω –υπήρξα η αιτία να μη ξαναγίνει άλλη σύσκεψη για το θέμα.

Μετά από καιρό κάποιοι Σκιαθίτες παρεσύρθησαν και αγόρασαν ένα επιβατηγό πλοίο, που –νομίζω – ονόμασαν «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΘΟΥ». Το πλοίο απεσύρθη σύντομα, επειδή παρουσίασε ζημιές και εθεωρήθη οικονομικά ασύμφορο.

Αργότερα κάποιοι βορειοσποραδίτες με την προτροπή και βολιωτών ανεκίνησαν πάλι την ιδέα αγοράς πλοίου λαϊκής βάσης. Τότε επανέφερα τις επιφυλάξεις, που προανέφερα, με άρθρο μου της 10/8/2008 και με τίτλο «ΕΝΑ ΠΛΟΙΟ ΙΣΟΝ ΚΑΝΕΝΑ». Κάποιοι ενδιαφερόμενοι επανήλθαν γράφοντας πόσο προσοδοφόρο ήταν το πλοίο λαϊκής βάσης της γραμμής Σκύρου –Κύμης. Αναγκάσθηκα να δημοσιεύσω νέο άρθρο με ίδιο τίτλο στην ίδια εφημερίδα στις 23/9/2008. Δήλωνα, ότι συγκρίνονταν ανόμοια πράγματα. Η γραμμή Σκύρου –Κύμης έχει μια αφετηρία και έναν προορισμό (θα προσέθετα και ΚΑΝΕΝΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ). Η δεαπόσταση μεταξύ των δύο είναι όση περίπου η απόσταση Βόλου –Σκιάθου. Αν είχαμε να κάνουμε μόνο με Βόλο και Σκιάθο, θα συνηγορούσα κι εγώ με κάποιες μικρότερες επιφυλάξεις, που δεν είναι του παρόντος. Αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με δύο κύριες γραμμές με πολλά λιμάνια και μεγάλες αποστάσεις και με δύο δευτερεύουσες (Σποράδες –Θεσ/νικη και Σποράδες με Κύμη –Σκύρο), οι οποίες δευτερεύουσες δεν είναι προς το παρόν συζητήσιμες.

Οι κύριες γραμμές είναι 1) Βόλος – Σκιάθος – Γλώσσα – Σκόπελος – Αλόννησος (ενδεχομένως και Τρίκκερι). 2) Αλόννησος –Σκόπελος –Γλώσσα –Σκιάθος –Αγ. Κων/νος.

Πόσα τα λιμάνια και ποιες οι αποστάσεις; Και στα δύο άρθρα μου, εκτός από όσα επιχειρήματα αναφέρω εδώ, ανέπτυσσα και πολλά άλλα, τα οποία δεν κρίνω σκόπιμο να τα ξαναναπτύξω.

Δεν ξανάγινε συζήτηση για πλοίο λαϊκής βάσης. Πιστεύω, ότι βοήθησα κάποιους να μη χάσουν χρήματα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου