ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Το νομοσχέδιο για τα υδροπλάνα

το-νομοσχέδιο-για-τα-υδροπλάνα-739308

Να μη χαθεί μία ακόμη ευκαιρία, ζήτησε ο βουλευτής Μαγνησίας της ΝΔ Χρ. Μπουκώρος στην ομιλία του στη Βουλή

Στην ολομέλεια της Βουλής μίλησε την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου ο βουλευτής Μαγνησίας Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος για τα υδατοδρόμια και για το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση.

Ο βουλευτής Μαγνησίας στηλίτευσε την επιλογή της κυβέρνησης να εισάγει για επεξεργασία, στο τρίτο θερινό τμήμα της Βουλής, ένα από τα βασικά αναπτυξιακά νομοσχέδια για τη χώρα, περιορίζοντας τις δυνατότητες επεξεργασίας και διαλόγου. Συγχρόνως, διατύπωσε τις επιφυλάξεις της Νέας Δημοκρατίας αναφορικά με τη λειτουργικότητα του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας τη μεγάλη καθυστέρηση με την οποία εισήχθη το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στη Βουλή, δεδομένου ότι η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016.

Συγκεκριμένα ανέφερε τα εξής: «Η ιστορία των υδροπλάνων στη χώρα μας είναι μακρά και είναι εμφανές ότι δεν έχετε λάβει υπόψη σας την ιστορική εμπειρία. Υδροπλάνα στην Ελλάδα πετούσαν από το 1920. Η τελευταία πτήση τους έγινε λίγο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Δεν λάβατε υπόψη σας, όμως, και άλλα ζητήματα, όπως τη διεθνή εμπειρία και τις βέλτιστες πρακτικές. Σήμερα, υπάρχουν χώρες που έχουν δημιουργήσει μεγάλη παράδοση στα υδροπλάνα, όπως ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Δανία, η Φινλανδία, η Ιταλία, αλλά και χώρες πολυνησιακών συμπλεγμάτων, όπως οι Μαλδίβες, που στηρίζουν τον τουρισμό τους και την οικονομία τους στις συγκεκριμένες υποδομές.

Αποδεικνύεται ότι είστε κρατιστές και δεν θέλετε να το κρύψετε. Αντιστρέφετε το σχήμα. Αντί να πράξετε το γρήγορο και το αποδοτικό, δηλαδή να βάλετε τις προϋποθέσεις και να δώσετε το δικαίωμα στον ιδιώτη να ιδρύει υδατοδρόμια, κρατώντας για το κράτος τον αυστηρό εποπτικό έλεγχο – όπως το επιθυμείτε – κάνετε το αντίθετο. Υποχρεώνετε το κράτος να ιδρύσει τα υδατοδρόμια και ο ιδιώτης να έχει τη χρήση.

Αυτό τι σημαίνει σε ένα δυσκίνητο ελληνικό δημόσιο, κύριε υπουργέ; Είμαστε πολυνησιακή χώρα, είμαστε τουριστική χώρα και ταυτοχρόνως είμαστε χώρα που μαστίζεται από τη συγκοινωνιακή απομόνωση των μικρών ελληνικών νησιών. Θέματα που δεν θα κατορθώσει να αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Εξάλλου, ερωτήματα γεννώνται για τη δυναμική της Επιτροπής Ελέγχου και Επιθεώρησης Υδατοδρομίων, καθώς και για το αν μπορεί τελικά να αντεπεξέλθει σε αυτό τον μεγάλο όγκο εργασίας, που απαιτεί η αδειοδότηση τόσων υδατοδρομίων, ώστε να εκδώσει τις απαιτούμενες άδειες στον πρέποντα χρόνο, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα των εταιρειών.

Κάνατε μια κίνηση αποκέντρωσης στο ζήτημα των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εκχωρήσατε αυτή την αρμοδιότητα στις Αποκεντρωμένες Περιφέρειες. Θα μπορούσατε να λειτουργήσετε κατά τον ίδιο τρόπο και στην αδειοδότηση. Αντίστοιχοι υπάλληλοι σε επίπεδο αποκεντρωμένων διοικήσεων, θα μπορούσαν να ελέγχουν όλες αυτές τις προϋποθέσεις που βάζει το νομοσχέδιο και οι ρυθμοί να είναι ταχύτεροι.

Δημιουργείτε μια οχταμελή επιτροπή που πρέπει να ελέγχει το υδατοδρόμιο από τον Φλοίσβο μέχρι τη Δονούσα και από την Αλόννησο μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Αν δεν επιθεωρήσει το υδατοδρόμιο αυτή η επιτροπή, δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Απόρροια αυτής της κατάστασης θα είναι να συσσωρευθεί όγκος εργασίας και υδατοδρόμια ίδιων γεωγραφικών περιοχών και ίδιων διοικητικών περιφερειών να αδειοδοτούνται σε διαφορετικούς χρόνους, πλήττοντας τις ενδιαφερόμενες εταιρείες.

Αν για παράδειγμα αδειοδοτηθεί το υδατοδρόμιο του Βόλου και όχι εκείνα της Σκιάθου, Σκοπέλου και Αλοννήσου, θα πρόκειται για μία ακόμη χαμένη ευκαιρία. Η ομαδοποίηση αδειοδοτήσεων που φέρατε με νομοτεχνική βελτίωση είναι ένα βήμα.

Επίσης, δεν λάβατε υπόψη σας την εμπειρία και τον νόμο του 2005, τον νόμο του 2013 και κυρίως τις βέλτιστες πρακτικές που ισχύουν σήμερα παγκοσμίως. Αν τις είχατε ενσωματώσει, το νομοσχέδιο θα είχε πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να προσφέρει.

Για ένα τέτοιο ζήτημα είναι απαραίτητη η γόνιμη κριτική, καθώς πρόκειται για ένα θέμα που αφορά στην τουριστική ανάπτυξη με την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδήματος και τις αεροδιακομιδές ασθενών.

Θα έπρεπε, κύριε υπουργέ, κατά την άποψή μου το σχήμα να έχει αντιστραφεί. Όμως, εφόσον δεν το επιλέγετε, νομίζω ότι μπορείτε να αποκεντρώσετε το σύστημα αδειοδότησης. Υπάλληλοι της Πολιτικής Αεροπορίας, όπως και όλων των υπολοίπων ειδικοτήτων, υπάρχουν και στα περιφερειακά αεροδρόμια και στις Αποκεντρωμένες Περιφέρειες. Με την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να κάνουν τις επιθεωρήσεις και τους ελέγχους.

Με το να υπάρχει μια Επιτροπή για όλη τη χώρα και να οδηγεί σε ατέρμονες διαδικασίες και σε μεγάλες καθυστερήσεις δεν νομίζω ότι προσφέρουμε ούτε στην οικονομία, ούτε στην τουριστική ανάπτυξη, αλλά ούτε και στην εξάλειψη της συγκοινωνιακής απομόνωσης, που μαστίζει τα ελληνικά νησιά μας, όπως συμβαίνει και με τα νησιά των Βορείων Σποράδων.

Σε γενικότερες γραμμές, χρειάζεται απλοποίηση, γιατί το υδροπλάνο είναι πραγματικά ένα μέσο που ταιριάζει στην Ελλάδα, αλλά πολύ φοβάμαι ότι αυτές οι διαδικασίες θα οδηγήσουν τις εταιρείες και πάλι στη χρεοκοπία. Αφού έχετε επιλέξει την εμπλοκή όλης της κρατικής πυραμίδας – εμπλέκετε τους υπουργούς με κοινές υπουργικές αποφάσεις, εμπλέκετε τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, τους Οργανισμούς Λιμένων, τα Λιμενικά Ταμεία και τους ΟΤΑ – φροντίστε την αποκέντρωση των διαδικασιών, ώστε να είναι πιο λειτουργικό το νομοσχέδιο» επεσήμανε ο βουλευτής Μαγνησίας.

Τέλος, ο Χρήστος Μπουκώρος έκλεισε την ομιλία του ζητώντας από τον αρμόδιο υπουργό και την κυβέρνηση, να μη χαθεί μια ακόμα ευκαιρία ανάπτυξης των υδροπλάνων σε μια πολυνησιακή τουριστική χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, που μαστίζεται από μεγάλα ζητήματα συγκοινωνιακής απομόνωσης ορισμένων περιοχών. Τόνισε δε ότι «το υδροπλάνο με την ανάλογη ενίσχυση θα πρέπει να εκτελέσει συμπληρωματικό μεταφορικό έργο εκεί που δεν φθάνουν η αεροπλοΐα και η ναυσιπλοΐα, ώστε και οι νησιώτες να εξυπηρετούνται και οι τουρίστες υψηλού εισοδήματος, στους οποίους απευθύνεται το υδροπλάνο, να έχουν εναλλακτικές λύσεις. Μόνο έτσι θα ενσωματώσουμε και αυτό το μεταφορικό μέσο, με στόχο την πολύπλευρη ανάπτυξη της χώρας μας», κατέληξε ο βουλευτής Μαγνησίας της Ν.Δ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου