ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Μέση Εκπαίδευση και εισαγωγή στην Τριτοβάθμια

μέση-εκπαίδευση-και-εισαγωγή-στην-τρι-280669

Του Γιάννη Τερψιάδη, Νέα Αγχίαλος Βόλου

Για να γίνουν, ένα εκπαιδευτικό σύστημα Μέσης Εκπαίδευσης και ένας τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άριστα και αδιάβλητα, χρειάζονται αλλαγές ριζικές και ρηξικέλευθες. Αλλαγές που να μην αφήνουν την παραμικρή χαραμάδα ανοιχτή για αλλοίωση του αξιοκρατικού και του αδιάβλητου. Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν Νόμοι που να διασφαλίζουν την ισονομία μεταξύ όλων των μαθητών. Πιο είναι λοιπόν αυτό το σύστημα που γονείς και μαθητές θα το αποδεχθούν και οι καθηγητές θα το υλοποιήσουν και το οποίο θα αναβαθμίσει την Μέση εκπαίδευση και θα κάνει ακόμη πιο αξιοκρατική την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε κανένας Υπουργός Παιδείας στα επόμενα χρόνια να μην αισθανθεί την ανάγκη να ξαναμιλήσει για αλλαγές στην Παιδεία; Θα μπορούσε μάλιστα να κατοχυρωθεί και από το σύνταγμα ώστε να μην είναι δυνατή η αλλαγή του χωρίς την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Θα πρότεινα την αύξηση της Μέσης εκπαίδευσης από τρία χρόνια σε τέσσερα εκ των οποίων τα τρία χρόνια θα είναι για την απόκτηση του απολυτηρίου και το τέταρτο, προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βεβαίως χωρίς το απολυτήριο δεν θα μπορεί κανείς να εγγραφεί στο προπαρασκευαστικό έτος, όμως και ο βαθμός του απολυτηρίου δεν θα παίζει κανένα ρόλο στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ύλη του Λυκείου θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να διαπλάθει ηθικούς και χρήσιμους για την κοινωνία ανθρώπους συνεχιστές της μεγάλης πολιτισμικής μας παράδοσης από την αρχαιότητα έως σήμερα και να τους εξοπλίζει με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτεί ο σύγχρονος κόσμος.

Η βαθμολογία της κάθε τάξης θα πρέπει να αποτελείται κατά 50% από τον βαθμό του καθηγητή (προφορικό και πρόχειρου γραπτού διαγωνίσματος) και κατά 50% από τον βαθμό πανελλαδικών εξετάσεων που θα γίνονται στο τέλος κάθε χρονιάς. Έτσι αφ’ ενός ο μαθητής θα εξοικειώνεται με τις Πανελλαδικές και ο καθηγητής στον προφορικό βαθμό θα κρίνεται και από τον βαθμό του πρόχειρου διαγωνίσματος και του βαθμού των Πανελλαδικών.

Στο προπαρασκευαστικό έτος, τα μαθήματα θα πρέπει να είναι μειωμένα και στοχευμένα. Με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο η άποψη, οι πανελλαδικές στο προπαρασκευαστικό έτος να γίνονται δύο φορές. Ο μαθητής ξέροντας ότι ο βαθμός της πρώτης εξέτασης θα προσμετράτε μόνον αν είναι καλύτερος από την δεύτερη, θα είναι απαλλαγμένος από το άγχος. Δεν θα πρέπει να υπάρχει συμμετοχή βαθμού του καθηγητή, προφορικού ή γραπτού πρόχειρου διαγωνίσματος. Θα μπορούσε για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να λαμβάνονται υπ’ όψη και οι βαθμοί των Πανελλαδικών και των τριών τάξεων του Λυκείου, ώστε η πορεία ενός μαθητή να μην κρίνεται μόνον από μία εξέταση. Η δε αναβάθμιση του Λυκείου θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, διότι ποιος μαθητής δεν θα διαβάζει τα μαθήματα του Λυκείου, αφού και από τον βαθμό των Πανελλαδικών σ’ αυτά θα εξαρτάτε η εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Έκπτωση δε στα μαθήματα του Λυκείου δεν θα γίνεται χάριν της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού θα υπάρχει το προπαρασκευαστικό έτος. Είμαι εναντίον της συμμετοχής του βαθμού των καθηγητών για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε να μην υπεισέρχεται παράγων υποκειμενικότητας, να διασφαλιστεί η σχέση μαθητή-καθηγητή και να μην υπάρχει κίνητρο για χρηματισμό και πιέσεις από το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον προς τους εκπαιδευτικούς. Επί Υπουργίας Αντώνη Τρίτση, του απηύθυνα επιστολή παρακαλώντας τον για την κατάργηση της συμμετοχής του βαθμού των καθηγητών, εξηγώντας τον και τους λόγους. Ο κ. Τρίτσης έστειλε επιστολή στους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων όλης της Ελλάδος και η συντριπτική πλειοψηφία των απαντήσεων ήταν να καταργηθεί. Επαναφέρθηκε δυστυχώς, από τον κ. Αρσένη, σήμερα όμως δεν είναι σε ισχύ. Επίσης σοβαρή βελτίωση θα επέφερε ο κανονικός διορισμός των καθηγητών ώστε οι αναπληρωτές να περιοριστούν στους απολύτως αναγκαίους. Επίσης με σεμινάρια επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών θα πρέπει να αναβαθμισθεί η διδακτική τους ικανότητα ώστε η εργασία τους να είναι αποδοτικότερη. Επίσης χρειάζεται ριζική αναμόρφωση των βιβλίων και αναβάθμιση της μισθοδοσίας των Καθηγητών.

Σχετικά με τις Πανελλαδικές εξετάσεις μετά την διαβεβαίωση του κ. Υπουργού ότι δεν θα καταργηθούν και ότι θα γίνονται δύο φορές και με τον τρόπο που είπε, λίγα πράγματα θα είχα να προσθέσω. Απλά ότι αν καταργούνταν, θα ήταν ένα πλήγμα για την αξιοπιστία και την διαφάνεια του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το 2009 η πλειοψηφία, των Καθηγητών Πανεπιστημίου, των καθηγητών Μέσης εκπαίδευσης, των γονέων, των μαθητών και γενικότερα της κοινής γνώμης ήταν υπέρ της κατάργησης των Πανελλαδικών. Το να είναι κανείς υπέρ της κατάργησης των Πανελλαδικών και ταυτόχρονα εναντίον της συμμετοχής του βαθμού των καθηγητών εμπεριέχει μία αντίφαση. Με μεγάλη μου ικανοποίηση διαπιστώνω ότι σήμερα όλοι οι παραπάνω είναι κατά της κατάργησης των Πανελλαδικών και κατά της επαναφοράς της συμμετοχής του βαθμού των καθηγητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θυμάμαι πως Σπηλιωτόπουλος και Διαμαντοπούλου σε τηλεοπτικό σταθμό που είχαν προσκληθεί είχαν συμφωνήσει απόλυτα στην κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων. Στενοχωρηθείς αφάνταστα συνέταξα ένα άρθρο με τίτλο «Οι πανελλαδικές Ασπίδα Προστασίας των μη προνομιούχων Ελλήνων. Κακούργημα η κατάργησή τους». Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στον τοπικό Τύπο του Βόλου στις 24-1-2009, αφού εν είδει επιστολής είχε αποσταλεί, στον κ. Αρη Σπηλιωτόπουλο, Υπουργό τότε Παιδείας, στις 16-1-2009. Μεταξύ άλλων που ανέφερα στην επιστολή μου ήταν και τα πιο κάτω : «Η κατάργηση των Πανελλαδικών Κύριε Υπουργέ, θα είναι ένα κακούργημα και θα αποβεί εις βάρος των μη προνομιούχων Ελλήνων. Θα δημιουργηθεί μία νέα σχέση μεταξύ Κυβέρνησης – Καθηγητών Πανεπιστημίου και Φοιτητών. Μία νέα τάξη πραγμάτων. Θα δημιουργηθεί μία “Νομενκλατούρα” η οποία θα λυμαίνεται την Παιδεία και ο τζίρος της οποίας θα ξεπεράσει και αυτών των ναρκωτικών. Τα τηλεφωνήματα θα πέφτουν βροχή από Υπουργούς, Βουλευτές, Μεγαλοδικηγόρους, Μεγαλογιατρούς και πολλούς άλλους “επιφανείς” ΄Ελληνες για να προωθήσουν τα παιδιά τους και ενώ κανένα παιδί επιφανούς Έλληνα δεν θα σπουδάζει στο εξωτερικό, εκτός αυτών που το επιθυμούν, πολλά παιδιά μη προνομιούχων Ελλήνων, θα παίρνουν την άγουσα για τα σπίτια τους. Ο Υπουργός παρέπεμψε το θέμα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων που έγινε στο Καρπενήσι, στην οποία και αποφασίστηκε η μη κατάργηση των Πανελλαδικών.

Σήμερα με τις Πανελλαδικές εξετάσεις, πολλές φορές, τις κορυφαίες θέσεις πολλών Σχολών καταλαμβάνουν παιδιά αγνώστων γονέων, ενώ πολλά παιδιά πλουσίων και «επιφανών» αποτυγχάνουν. Άλλωστε αυτό είναι και η κορωνίδα της αξιοπιστίας των Πανελλαδικών. Επί πλέον θα πρότεινα να μην επιδιωχθεί μείωση των εισακτέων, ώστε νε έχουν περισσότερα παιδιά πρόσβαση στη γνώση. Ακόμη και δεδομένης της ανεργίας που προκαλεί η δύσκολη οικονομική κατάσταση που περνά η χώρα μας, είναι καλύτερα να εξάγουμε Γιατρούς και Μηχανικούς παρά εργάτες».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου