ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Ο αστροφυσικός και πυρηνικός επιστήμονας Απόστολος Πανανιώτου

ο-αστροφυσικός-και-πυρηνικός-επιστήμ-90879

Του Χρήστου Μαυρομμάτη

Ολοι οι επιστήμονες, τα κράτη, οι επιχειρήσεις, αλλά και οι πολίτες και προπαντός η νεολαία, χειρίζεται κατάλληλα τη νέα τεχνολογία. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε το Ιντερνετ, τα κινητά τηλέφωνα, τα Face book, τα Tablet κ.λ.π., που είναι στην άμεση χρήση του Κράτους, των Τραπεζών, των Επιχειρηματιών και φυσικά των πολιτών της χώρας, ιδίως της νεολαίας. Αλλά αυτό, που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι η ανακάλυψη αυτή, οφείλεται στον Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Σταθμό CERN, δίπλα στη Ζυρίχη της Ελβετίας. Εκεί βρέθηκαν όλες αυτές οι νέες τεχνολογίες, που έφεραν την επανάσταση στην πληροφορία.

Τα μέσα αυτά, ανακάλυψαν οι 4.000 επιστήμονες ερευνητές του CERN, στην προσπάθειά τους, να επικοινωνούν άμεσα μεταξύ τους. Την τεχνολογία αυτή, ούτε καν την πώλησαν, σύμφωνα με το καταστατικό του Οργανισμού τους, γιατί χρηματοδοτούνται από 12 Ευρωπαϊκά κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Αν την πωλούσαν, σήμερα θα είχαν πακτωλό χρημάτων και δεν θα μετρούσαν με το σταγονόμετρο τις δαπάνες τους. Την τεχνολογία τη δημοσιοποίησαν και την αξιοποίησαν διάφορες εταιρείες στον κόσμο, πολύ γνωστές στο παγκόσμιο κοινό και πλούτισαν.

Ο συντοπίτης μας, λοιπόν, Απόστολος Παναγιώτου από τον Αγιο Λαυρέντιο Μαγνησίας, Ομότιμος, σήμερα, καθηγητής της Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνεργάτης του CERN επί 31 συναπτά χρόνια, στην πρόσκληση της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος Βόλου, προσφέρθηκε ευχαρίστως, να ενημερώσει τους μαθητές της Σχολής Αστρονομίας, αλλά και τους επιστήμονες του Βόλου με ανάλογα ενδιαφέροντα να εκλαϊκεύσει το θέμα και για αυτό, γέμισε με κόσμο, το αμφιθέατρο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (πρώην Γαλλικό Ινστιτούτο).

Ο κ. Απόστολος Παναγιώτου, τόνισε, ότι η πρόσφατη ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων, θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις του αιώνα μας. Γιατί επιβεβαιώνει, ακόμη μια φορά τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν. Ο Νόμος της Βαρύτητας του Νεύτωνα και τις εξηγήσεις αρκετών φαινομένων με την φυγόκεντρο δύναμη, έχει εφαρμογή στη νη και στους πλανήτες του γαλαξία μας, Αρη, Αφροδίτη Δία κλπ. του ηλιακού μας συστήματος. Για τα αστέρια, όμως, μεγάλων αποστάσεων, τους γαλαξίες κλπ, που υπάρχουν στο σύμπαν, ισχύει η θεωρία της επίδρασης των βαρυτικών κυμάτων, που μόλις ανακαλύφθηκαν από τους επιστήμονες των ΗΠΑ, οι οποίοι και μόνο, κάνουν τέτοιες έρευνες.

Ποια, λοιπόν, είναι αυτά τα βαρυτικά κύματα τα οποία επηρεάζουν όλες τις κινήσεις και που δεν τα βλέπουμε πουθενά; τόνισε ο κ. Παναγιώτου. Η διάδοση της βαρύτητας γίνεται, όπως συμβαίνει με τα κύματα της θάλασσας, όταν ένα στερεό σώμα πέσει σ’ αυτήν.

Ετσι και ο τετραδιάστατος χώρος είναι ευλύγιστος και η στρέβλωση αυτού του χώρου, προέρχεται από ένα βαρύ αντικείμενο, που μπαίνει βίαια στο χώρο η συγκρούεται με άλλο στο διάστημα. Δημιουργείται γύρω του βαρυτικό πεδίο και βαρυτικά κύματα, τα οποία είναι ελάχιστου έως απείρου μήκους, που δεν ανιχνεύονται εύκολα, είναι ανεπαίσθητα, γιατί τρέχουν με την ταχύτητα του φωτός, των 300χιλ/τρων το δευτερόλεπτο. Ας φαντασθούμε ένα χώρο, να περιβάλλεται από ένα δίχτυ.

Αν πέσει επάνω του μια μπάλα, το δίχτυ αυτό παραμορφώνεται, στραπατσαρίζεται. Αυτό διαπιστώνεται από τις κινήσεις των σωμάτων, που βρίσκονται μέσα στο χώρο. Οι κινήσεις αυτές δημιουργούν τα βαρυτικά κύματα, τα οποία είναι ανεπαίσθητα και δεν τα αντιλαμβανόμαστε με τις τρεις διαστάσεις των οφθαλμών μας. Κατά τον Αϊνστάιν, δημιουργείται ενέργεια υπό τη μορφή των βαρυτικών κυμάτων, η οποία προέρχεται από δύο μαύρες τρύπες, π.χ. που χορεύουν περιφερόμενες, η μία γύρω στην άλλη και ύστερα συγκρούονται μεταξύ τους.

Τώρα, για να καταλάβουμε πως ενεργούν οι μαύρες τρύπες, ερχόμαστε στο παράδειγμα με τα κύματα του νερού. Αν πετάξουμε δύο πέτρες στο νερό, κοντά η μία στην άλλη, θα δούμε ότι τα κύματα, που θα δημιουργηθούν, θα ανταμώσουν και της μεγαλύτερης θα απορροφήσουν τα κύματα της μικρότερης πέτρας. Το ίδιο συμβαίνει και στο χώρο του διαστήματος με τις μαύρες οπές. Δύο μαύρες οπές, κοντά η μία στην άλλη, δημιουργούν κύματα. Τα κύματα, που δημιουργούνται πλησιάζουν το ένα στο άλλο και τελικά απορροφούνται από τη μεγαλύτερη οπή.

Τα κύματα αυτά, αν και ανεπαίσθητα, υπάρχουν όμως. Και με πολύ ισχυρούς ανιχνευτές, μπορούν να μετρηθούν. Και μετρήθηκαν με τους δύο ανιχνευτές Ligo των ΗΠΑ και ήταν πανομοιότατα μεταξύ τους. Μετρήθηκαν επίσης και οι δύο μάζες των μελανών οπών, που έκαναν την παραμόρφωση και με μεγάλους υπολογιστές, έβγαλαν ακριβώς το μέγεθος του Βαρυτικού Πεδίου.

Τελειώνοντας ο κ. Παναγιώτου, τόνισε, ότι το όλο πείραμα, ήταν η επιβεβαίωση της Γενικής Θεωρίας του Αϊνστάιν, που για περισσότερα από 50 χρόνια, οι ερευνητές έψαχναν να τα βρουν, για να επιβεβαιώσουν, το τετραδιάστατο σύμπαν του. Σήμερα, λοιπόν, ανοίγεται καινούριος κλάδος στην Αστρονομία. Μέχρι τώρα, είχαμε τον οπτική Αστρονομία. Τώρα θα έχουμε τη Βαρυτική Αστρονομία, που θα διαγράφει και θα αναλύει τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων από βίαιες συγκρούσεις.

Ηταν μια ομιλία από τις αλλεπάλληλες ομιλίες της Εταιρείας Αστρονομίας του βόλου, (η προηγούμενη ήταν για το CERN), που ικανοποιούν απόλυτα αυτούς, που θέλουν να μάθουν, για τον κόσμο, που μας περιβάλλει…