ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

«Ημέρες Αργοναυτικής Σκέψης»… μια πρόταση!

ημέρες-αργοναυτικής-σκέψης-μια-πρ-194732

Του Θωμά Κακαδιάρη

Η Αργώ και η ιστορία του Ιάσονα αποτελεί κάτι περισσότερο από αρχαίο ελληνικό μύθο για τους κατοίκους της Βέρχνικα (Vrhnika) στη Σλοβενία. Εχοντας ως έμβλημα το διάσημο πλοίο της αργοναυτικής εκστρατείας, αισθάνονται στενά συνδεδεμένοι με την αρχαία Ελλάδα και τιμούν το πέρασμα του Ιάσονα από την πόλη τους με ένα ετήσιο φεστιβάλ.

Σύμφωνα με το μύθο, οι Αργοναύτες, επιστρέφοντας από την Κολχίδα, ανέπλευσαν τον Δούναβη και έφτασαν μέχρι τις πηγές του, στη Βέρχνικα, όπου στρατοπέδευσαν για έναν ολόκληρο χειμώνα πριν βγουν στην Αδριατική και επιστρέψουν μέσω Κρήτης στην Ιωλκό! Οι Σλοβένοι θεωρούν τους εαυτούς τους απογόνους του Ιάσονα και η Αργώ είναι το έμβλημα της Βέρχνικα εδώ και τουλάχιστον 5 αιώνες.

Αντιθέτως, η αδιαμφισβήτητη μητρόπολη του μύθου, η Ιωλκός, ο σημερινός Βόλος, δεν έχει στο ετήσιο πρόγραμμά της τίποτα που να θυμίζει το μύθο! Δεν πρέπει κάποτε να υπάρξει μια τέτοια ετήσια εκδήλωση με σημείο αναφοράς την Αργοναυτική Εκστρατεία και την Ιωλκό ως λιμάνι αναχωρήσεων και αφίξεων πολιτισμού εδώ και 35 αιώνες (τουλάχιστον);

Ο μύθος της Αργοναυτικής Εκστρατείας σαγήνευσε την Ευρώπη τον 16ο αιώνα, αφού υπήρξε το πρώτο αρχαίο κείμενο που συνάντησε η ευρωπαϊκή διανόηση, αφού ήταν μια από τις πρώτες μεταφράσεις σε άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα από την αρχαία ελληνική.

Αυτό το δεδομένο και η δυναμική του μύθου τον μετέτρεψαν από ελληνικό σε παγκόσμιο! Ο παγκόσμιος αυτός μύθος είναι ζωντανός και επίκαιρος, αφού ακουμπά βαθιές αξίες και διαχρονικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Οπως στην αρχαιότητα τροφοδότησε την δραματική γραμματεία, σήμερα εμπνέει και σηματοδοτεί την ανθρώπινη σκέψη και δράση. Αυτό που κάνει τον μύθο τόσο σημαντικό είναι ότι χωρίς να ωραιοποιεί τους πρωταγωνιστές του, προβάλει ξεκάθαρα και ζωντανά στοιχεία της ανθρώπινης φύσης όπως είναι: η πίστη στο θείο και συγχρόνως στην ανθρώπινη ικανότητα, η ορμή για εξερεύνηση, η αναζήτηση και η γενναιότητα όταν απαιτείται, το θάρρος και η εφευρετικότητα, όταν χρειάζονται. Πριν να προκύψουν η γενναιότητα του Αχιλλέα και η εφευρετικότητα του Οδυσσέα ως πρότυπα στην ελληνική παιδεία υπήρξαν οι Αργοναύτες!

Οι αντιθέσεις και οι αμφισβητήσεις που αφορούν τον μύθο αναπτύσσονται από πολλούς συγγραφείς σε χιλιάδες σελίδες. Εχουν αμφισβητηθεί η διαδρομή, οι σταθμοί του ταξιδιού, η αντιστοιχία των σημερινών πόλεων με τις τότε αναφερόμενες δηλαδή τα πάντα, εκτός από την μητρόπολη του μύθου, αφού ο σημερινός Βόλος ταυτίζεται αναμφισβήτητα με την αρχαία Ιωλκό. Ένα λιμάνι αναχωρήσεων και αφίξεων ανά τους αιώνες με πλούσια παράδοση και πάντα επίκαιρο λόγω γεωγραφικής θέσης.

Οι εορταστικές εκδηλώσεις μπορούν να τεθούν κάτω από τον γενικό τίτλο «Αργοναυτικά» ή τον τίτλο «Αργοναυτικές ημέρες». Προτείνω να υιοθετηθεί ο τίτλος «Ημέρες Αργοναυτικής Σκέψης» και αυτό γιατί προκαλούμε και προσκαλούμε- έμμεσα πλην σαφώς- τους συμμετέχοντες να αναλογιστούν τη βάση του μύθου και να την συσχετίσουν με το σημερινό γίγνεσθαι. Τι σηματοδοτεί ο μύθος και τι κάνουμε εμείς σήμερα!

Ο κύκλος των δραστηριοτήτων δεν έχει όριο παρά μόνο το νοητό όριο που θέτει η βάση του μύθου και οι αξίες που διαιωνίζει. Ενδεικτικά, μπορεί να περιλαμβάνει μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις, εικαστικές δράσεις, δράσεις ναυτικής τέχνης, αθλητικούς και ειδικά ναυτικούς αγώνες κάθε μορφής και να παρέχει ευκαιρίες συνάντησης σε φορείς και πολιτισμούς, οι οποίοι, είτε ενσωματώνουν τον μύθο στον πολιτισμό τους, όπως η Σλοβενία και η Γεωργία, είτε αναφέρονται σ αυτόν, όπως οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας και οι Παραδουνάβιες.

Ο μύθος από μόνος του μας δίνει το εύρος. Με την «στενότερη» γεωγραφική ερμηνεία του μύθου ο Εύξεινος Πόντος και χώρες όπως η Γεωργία, τα Βαλκάνια και χώρες όπως η Σλοβενία λόγω της διαδρομή μέσω Δούναβη, δίνουν μια πρώτη εικόνα του γεωγραφικού εύρους.

Στο εσωτερικό της χώρας μας οι πόλεις με παρουσία ηρώων στο πλοίο της Αργούς αποτελούν μια καλή και ευάριθμη ομάδα «συνεταίρων» στον εορτασμό. Σ αυτές προσθέστε και τα σημεία επίσκεψης της Αργούς (βλέπε Κρήτη). Στην ευρύτερη ερμηνεία του, ο μύθος μας χωρά ΟΛΟΥΣ κυριολεκτικά.

Οι φορείς που μπορούν να εμπλακούν είναι πολλοί και σ ΄ αυτούς που εύκολα στρέφεται η προσοχή μας είναι η εκπαιδευτική κοινότητα, η επιστημονική κοινότητα, οι Δήμοι, τα πολιτιστικά και αθλητικά σωματεία.

Στους φορείς είναι φυσικό να προστεθούν τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια και οι Εμπορικοί Σύλλογο. Τα Κοινοβούλια των χωρών με αναφορά στην Αργοναυτική Εκστρατεία, είτε αυτά που ήδη έχουν ξεκινήσει τη συνεργασία όπως είναι η μακροχρόνια συνεργασία της Βουλής των Ελλήνων και της Βουλής της Γεωργίας, είτε αυτά που θα προσκληθούν να πάρουν μέρος. Στην προσπάθεια αυτή ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει και η Κυβέρνηση της χώρας, αφού ανοίγει εκ νέου παλαιούς δρόμους επικοινωνίας.

Η δημιουργία θεματικού πάρκου ή η ίδρυση Ναυτικού Μουσείου με διαδραστικό σχεδιασμό και προοπτικές θα μπορούσαν να αποτελέσουν την έδρα του εορτασμού. Στο μεταξύ διάστημα ο εορτασμός μπορεί να αποτελέσει τον προάγγελο του Μουσείου. Η ναυπήγηση σκάφους (μιας νέας Αργούς) με την υπάρχουσα εμπειρία ναυπήγησης της πειραματικής πεντηκοντόρου η οποία πλέον αποτελεί έκθεμα (η πειραματική πεντηκόντορος είναι ναυπήγημα και δεν πληροί τους όρους ασφαλείας ενός σκάφους) θα έδινε την δυνατότητα να υποδεχτούμε ένα ειδικό κοινό από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Στόχος η προσφορά βιωματικής επαφής με την ναυσιπλοΐα των προϊστορικών χρόνων. Αυτό μπορεί να συμπληρωθεί με νεώτερα σκάφη όπως οι φαλαινίδες, οι μπότηδες, τα τρεχαντήρια κλπ, όλα στη παραδοσιακή τους μορφή και με ανάλογη χρήση.

Ενας τέτοιος εορτασμός δημιουργεί ένα μοναδικός πόλος έλξης. Μοναδική θα είναι και η προβολή της πόλης και της περιοχής σε διεθνές επίπεδο. Όλα ταιριάζουν με το λιμάνι αυτό που αποχαιρέτησε και υποδέχτηκε μέσα στους αιώνες πληθυσμούς προς και από όλο τον κόσμο. Ετσι, για να μην πάει χαμένη ούτε η προσπάθεια των μυθολογικών Αργοναυτών, ούτε των σημερινών, ούτε της πόλης μας!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου