ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Ολοι γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει!

ολοι-γνωρίζουν-τι-πρέπει-να-γίνει-199663

Γράφει ο Θωμάς Κακαδιάρης

Από το 2009, το προϊστορικό ναυπήγημα της πεντηκοντόρου Αργούς επιστρέφει από την Γεωργία και παραδίδεται στον ιδιοκτήτη του, το Δήμο Βόλου. Προϊόν του γνωστού πειραματικού προγράμματος, μεταφέρεται σε ένα μικρό και ακατάλληλο υπόστεγο στο λιμάνι του Βόλου, εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες και σε κάθε είδους φθορές. Εκτοτε, εάν εξαιρέσεις την «φολκλόρ» διάσταση της «αξιοποίησης» της που έχουμε δει μέχρι σήμερα, καμία ουσιαστική μέριμνα δεν έχει ληφθεί για την αξιοποίησης της πεντηκοντόρου και της «προίκας» της.

Οι σχετικές συζητήσεις έγιναν και ξαναέγιναν αλλά έχουν αποδώσει ελάχιστα -μην πούμε καθόλου και θεωρηθούμε αρνητικοί. Όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε αλλά στο τέλος της ημέρας τίποτα ουσιαστικό δεν γίνεται.

Το ναυπήγημα θα αποτελέσει το κύριο έκθεμα του μελλοντικού Ναυτικού Μουσείου της πόλης ή έκθεμα ανάλογου θεματικού πάρκου. Ως τότε, το ναυπήγημα και όλα τα σχετικά υλικά (εργαλεία ναυπήγησης, μοντέλο κλπ) πρέπει να προστατευτούν. Εάν το ναυπήγημα δεν προστατευθεί είναι πιθανό να φιλοξενηθούν τα εναπομείναντα τότε τμήματά του και όχι το ίδιο, άρτιο και πρωτότυπο όπως είναι μέχρι σήμερα.

Η φύλαξή του μέχρι την έκθεσή του στο Μουσείο πρέπει να γίνει σε χώρο επισκέψιμο, αφού το ενδιαφέρον από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, χωρίς να έχει γίνει ιδιαίτερη προβολή, είναι μεγάλο. Μόνο την περίοδο Ιαν 2014- Μάιος 2015 δύο χιλιάδες πεντακόσιοι (2500) επισκέπτες ζήτησαν να επισκεφτούν το ναυπήγημα και να ενημερωθούν για την έρευνα και το πειραματικό ταξίδι. Οι αιτήσεις προέρχονταν από Δημοτικά Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, Συλλόγους και Φορείς και εκτός από το ναυπήγημα περίμεναν την ανάλογη ενημέρωσή τους για το πρόγραμμα και τα συμπεράσματά του.

Δεν είναι ότι οι ενημερώσεις γίνονταν κάθε φορά σε όποια αίθουσα ήταν διαθέσιμη (ξενοδοχείων, Δημαρχείου κλπ) αλλά οι επισκέπτες έβλεπαν το ναυπήγημα κάτω από απαράδεκτες συνθήκες.

Επίσκεψη σχολείου στο υπόστεγο της Αργούς. Παρατηρήστε ότι το υπόστεγο στεγάζει μερικώς το ναυπήγημα. Πλώρη - πρύμνη παραμένουν εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες. Τα παιδιά σκαρφαλώνουν να δούνε στο εσωτερικό. Διάφορα αντικείμενα κάτω από το υπόστεγο χωρίς επαρκή μουσειολογική ανάδειξη π.χ. Ναυπήγημα του 15ου αι. π.Χ., Ψησταριά του 20ου αι. μ.Χ., Ποδήλατο του 21 αι. μ.Χ. κλπ

Επιτρέπεται να ηγείσαι του Δήμου Βόλου, επιτρέπεται να διοικείς το λιμάνι του Βόλου και να μεταχειρίζεσαι το σύμβολό σου με αυτό τον τρόπο;

Δείτε δύο παραδείγματα διαχείρισης σκαφών με μεγάλη σημασία στα Χανιά της Κρήτης και στο Μπρίστολ του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι Κρητικοί, όταν τελείωσε η πειραματική διαδικασία στέγασαν το δικό τους «πλοίο» στο Νεώριό (Ναυπηγείο) τους , στα Χανιά. Εκεί μπορεί κανείς να το επισκεφθεί αντικρίζοντας ένα πιστό αντίγραφο Μινωικού Πλοίου, μήκους 17 μέτρων, αντίγραφο πλοίου του 15ου π.Χ. αιώνα,το οποίο στεγάζεται μαζί με την Έκθεση Ελληνικής Παραδοσιακής Ναυπηγικής και την Έκθεση Αρχαίας Ναυπηγικής του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης στο Νεώριο «Μόρο» που βρίσκεται στο ενετικό παλιό λιμάνι των Χανίων. Η κατασκευή του Μινωικού Πλοίου διήρκησε 4 χρόνια και έγινε εξολοκλήρου με χρήση παραδοσιακών εργαλείων και υλικών: για το σκαρί χρησιμοποιήθηκαν κορμοί από κυπαρίσσια, ενώ για τη στεγανοποίηση οι ναυπηγοί χρησιμοποίησαν στρώσεις υφάσματος εμποτισμένες σε μείγμα ρετσινιού και βοδινού λίπους.

Νεώριο "Moro", Χανιά Κρήτης, Μινωικό πλοίο 15 ου αι. π.Χ.

Στο Μπρίστολ του Ηνωμένου Βασιλείου ναυπηγήθηκε το 1839, το S.S. GREAT BRITAIN, το πρώτο μεταλλικό ατμόπλοιο, σε σχέδια του Isambart Brunel. Μετά από αμέτρητες περιπέτειες το κουφάρι του παροπλίστηκε στα Φώκλαντ. Το έφεραν ρυμουλκούμενο από την άκρη της Γης , ετοίμασαν για να το φιλοξενήσουν ξανά την κλίνη ναυπήγησής του και σήμερα είναι απόλυτα επισκέψιμο ενώ ακόμη συντηρείται και συμπληρώνεται. Η έκθεση έχει τίτλο «Το πλοίο που άλλαξε τον κόσμο».

Το κουφάρι του SS G.Britain στα Φωκλαντ

Ρυμούλκηση του S.S. G.Britain πίσω στο Bristol
Έκθεση του S.S. G.Britain σήμερα στο Bristol

Επειδή κάπου εδώ θα αρχίσει η συζήτηση για τα χρήματα, η Αργώ χρειάζεται μια ενδιάμεση λύση για την φύλαξή της και μέσα από αυτή υπάρχει η δυνατότητα ΑΜΕΣΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ. Το ναυπήγημα μπορεί να στεγαστεί σε ένα ελαφρά μετασκευασμένο αποθηκευτικό χώρο στην περιοχή του λιμανιού (εντός ή εκτός) ή άλλο κτίριο ιδιοκτησίας του Δήμου, όπως το Εκθεσιακό Κέντρο στο Πεδίο Άρεως με μια στοιχειώδη μουσειολογική ανάδειξη και προβολή του σκάφους και των λοιπών εκθεμάτων (εργαλεία, φωτογραφικό υλικό κλπ), ώστε η πόλη να ωφεληθεί από το ζωηρό ενδιαφέρον που υπάρχει και συγχρόνως να γίνεται περιοδικά η χαμηλού κόστους σωστική συντήρηση του σκάφους.

Ο Δήμος οφείλει και υποχρεούται να προστατεύσει την περιουσία τους αλλά ΚΥΡΙΩΣ να ωφεληθεί από αυτή. Ωφελείται με την δραματική μείωση της δαπάνης συντήρησης του ναυπηγήματος ως σκάφους που κοστίζει πολλαπλάσια από αυτή που απαιτείται για την συντήρησή του ως έκθεμα.

Ο Δήμος ωφελείται από την δημιουργία ΠΡΟΤΑΣΗΣ για εκπαιδευτική επίσκεψη Σχολείων όλων των βαθμίδων και Συλλόγων ή μεμονωμένων ενηλίκων. Τα οφέλη δεν θα προκύψουν από το εισιτήριο εισόδου αλλά κυρίως από το οικονομικό όφελος των επαγγελματιών της πόλης μας.

ΟΛΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ! ΑΣ ΓΙΝΕΙ!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου