ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Η ψυχολογία… λίγο πριν την κάλπη…

η-ψυχολογία-λίγο-πριν-την-κάλπη-317617

Σήμερα είναι η μέρα που θα ασκήσουμε το εκλογικό μας δικαίωμα για την ανάδειξη μιας νέας κυβέρνησης. «Αν θέλετε πραγματικά να οδηγήσετε περισσότερα άτομα στις κάλπες την ημέρα των εκλογών, βάλτε κάποιον στο ψηφοδέλτιο τον οποίο πολλοί άνθρωποι μισούν…».

Αυτό συμβαίνει διότι είναι πολύ πιο πιθανό να παραβρεθούμε στο εκλογικό μας τμήμα, γιατί δεν ανεχόμαστε την ιδέα να εκλεγεί κάποιος που δε συμφωνούμε με τις θέσεις του ή δεν εκτιμούμε παρά γιατί πιστεύουμε ότι ένας υποψήφιος είναι πραγματικά αξιόλογο άτομο.

Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα μιας μελέτης της στάσης των ψηφοφόρων που εκτείνονται σε μια περίοδο 24 ετών, με επικεφαλής τον Τζον Κρόσνικ, καθηγητή της ψυχολογίας και της πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο. Η έρευνα αυτή απέδειξε ότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να κινητοποιούνται περισσότερο από την απειλή ότι κάτι κακό θα συμβεί παρά από την ευκαιρία για κάτι καλό.

Επιπλέον, η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ένα στοιχείο αισιοδοξίας για το πώς προσεγγίζουμε τους πολιτικούς. Εχει αποδειχθεί ότι οι άνθρωποι προσεγγίζουν κάθε νέο πολιτικό με την ελπίδα και την αισιοδοξία ότι ίσως αυτός θα είναι ο ήρωας για τον οποίο πάντα ήλπιζαν. Αν ωστόσο αποδειχθεί ότι κανένας υποψήφιος πολιτικός δεν είναι καλή επιλογή για μας, δεν είναι πολύ πιθανό να προσέλθουμε για ψήφο, διότι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, νιώθουμε χαμένοι. Και επιπλέον, αν υποστηρίζουμε δύο υποψηφίους το ίδιο, είναι επίσης λιγότερο πιθανό να ψηφίσουμε διότι με κάθε τρόπο, θα κερδίσουμε. Έτσι, προκειμένου να υπάρχει υψηλή προσέλευση ψηφοφόρων, χρειαζόμαστε έναν «άγιο» και έναν «κακούργο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη συνάντηση και οι πρώτες εντυπώσεις από έναν πολιτικό έχουν πραγματικά τη μεγαλύτερη σημασία για την επιλογή μας. Εχει αποδειχθεί ότι αν συμπαθήσαμε ή αντιπαθήσαμε έναν υποψήφιο κατά την πρώτη μας συνάντηση μαζί του, η γνώμη που σχηματίσαμε είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει αργότερα.

Αυτό υποδηλώνει ότι οι τρέχουσες στρατηγικές μάρκετινγκ των υποψηφίων – εξοικονομώντας τα μεγαλύτερα χρηματικά ποσά για το τέλος της προεκλογικής εκστρατείας – είναι λανθασμένες. Είναι λοιπόν πιο αποτελεσματικό, οι πολιτικοί να επενδύουν κόπο και χρήματα στην πρώτη εντύπωση που θα κάνουν στους ψηφοφόρους διότι αυτή έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην τελική απόφασή τους.

Επιπροσθέτως, αρκετά σημαντικό ρόλο στην επιλογή μας παίζουν τα αντικείμενα, τα σύμβολα, ακόμα και τα χρώματα που συνοδεύουν ένα κόμμα ή έναν υποψήφιο. Ετσι, είναι πιθανό να επηρεαστούμε από την εξουσία, τα χρώματα, τις πειστικές ομιλίες και τις υποσχέσεις.

Σε αυτό το σημείο χρειάζεται ο καθένας μας να χρησιμοποιήσει την ικανότητα της αξιολόγησης, της ισορροπημένης και μετά από βαθιά σκέψη απόφασης, εκείνης που θα ευνοεί το κοινό καλό. Μόνο στη δεύτερη περίπτωση θα είμαστε σε θέση να εμπιστευτούμε κάποιον και μόνο έτσι το αποτέλεσμα θα μπορεί να χαρακτηριστεί θετικό για όλους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου