ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Διεθνείς εκδηλώσεις καλλιτεχνικής κεραμικής

διεθνείς-εκδηλώσεις-καλλιτεχνικής-κ-329453

Δημιουργοί απ’ όλο τον κόσμο στο χώρο του Διεθνούς Κέντρου Κεραμικής της οικογένειας Ανετόπουλου

Παρουσία πολλών φιλότεχνων πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια τριών παράλληλων εκδηλώσεων και εκθέσεων, που «φιλοξενούνται» από την προηγούμενη Κυριακή στο Διεθνές Κέντρο Κεραμικής της οικογένειας Ανετόπουλου.

Συγκεκριμένα εγκαινιάστηκε η 11η Διεθνής Εκθεση Καλλιτεχνικής Κεραμικής, το 8ο Συμπόσιο Καλλιτεχνικής Κεραμικής και πραγματοποιήθηκε η εορτή για τα γενέθλια των 225 χρόνων διακονίας της οικογένειας Ανετόπουλου στην όμορφη και αρχαία τέχνη της Κεραμικής.

Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του θεματικού έτος δράσεων και εκδηλώσεων Μαγνήτων Κιβωτός με θέμα τη θάλασσα συνδιοργανωτές των εκδηλώσεων ήταν: το Διεθνές Κέντρο Κεραμικής οικογένειας Ανετόπουλου, ο πολιτιστικός οργανισμός Μαγνήτων Κιβωτός, η Αντιπεριφέρεια Μαγνησίας, ο Δήμος Βόλου, ο Δήμος Νοτίου Πηλίου, το Επιμελητήριο Μαγνησίας, η Πανελλήνια Ενωση Κεραμιστών Αγγειοπλαστών και ο Σύνδεσμος Αγγειοπλαστών Μαγνησίας. Μετά τον αγιασμό ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος αναφέρθηκε στο έργο που πραγματοποιεί η Μαγνήτων Κιβωτός και η οικογένεια Ανετόπουλου για την ανάπτυξη και την διάδοση της τέχνης.

Με το ίδιο τρόπο αναφέρθηκαν και οι μετέπειτα ομιλητές Αργύρης Κοπάνας Αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας, Δημήτριος Λιβογιάννης, Αντιδήμαρχος Βόλου, ο Κωνσταντίνος Λεγαντής Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Νοτίου Πηλίου και ο Γεώργιος Βαβάτσης εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ενωσης κεραμιστών αγγειοπλαστών.

Αφήσαμε τελευταία την Καίτη Πολυμέρου – Καμηλάκη τέως Διευθύντρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, γνωστή ανά το πανελλήνιο για την προσφορά της στον πολιτισμό και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Διεθνούς Κέντρου Κεραμικής οικογένειας Ανετόπουλου.

Η κ. Καμιλάκη είπε τα εξής: «Επιτρέψτε μου να απευθυνθώ στον κ. Ανετόπουλο, τον αγώνα του οποίου παρακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια και θαυμάζω για την επιμονή του, απόρροια της αγάπης του στην τέχνη της κεραμικής. Αγαπητέ Βαγγέλη και μέλη της οικογένειας, Χαίρομαι ιδιαίτερα που σε καιρό βαθιάς και πολλαπλής κρίσης έχεις το κουράγιο να επιμένεις και να οργανώνεις για 11η φορά την Διεθνή Εκθεση Κεραμικής και το 8ο Συμπόσιο Ελλήνων Καλλιτεχνών Κεραμιστών. Συγχαίρω επίσης και τους αυτοδιοικητικούς και επαγγελματικούς φορείς που συνέδραμαν στην προσπάθεια αυτή. Ιδιαίτερα χαίρομαι, που ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος που δέχθηκε την ένταξη των σημαντικών αυτών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του θεματικού έτους, του αφιερωμένου από την «Μαγνήτων Κιβωτό» στη θάλασσα.

Το Μουσείο και βιοτεχνία – εργαστήρι κεραμικών οικογένειας Ανετόπουλου, ένα ίδρυμα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, συνεχίζει μια μακρά, 225 χρόνια, οικογενειακή παράδοση στη αγγειοπλαστική (Βασίλειος Ανετόπουλος, από την Απείρανθο της Νάξου, 1790), όπως δείχνουν τα μουσειακά αντικείμενα, τα καλούπια – μήτρες παλαιότερων κεραμικών, εργαλεία και φούρνος που διατηρούνται στον χώρο του Μουσείου, οι πειραματισμοί για την αναπαραγωγή της αρχαίας κεραμικής, η κατασκευή, το φόρτωμα και το άναμμα καμινιού, η όπτηση των αγγείων, το άνοιγμα του κλιβάνου, οι τεχνικές τροχήλατης κεραμικής και αγγειογραφίας είναι στην πραγματικότητα ένα σχολείο για τους νεότερους κεραμιστές αλλά και εκπαιδευτικός χώρος για τις νέες γενιές, που αναζητούν τις λεπτομέρειες αυτής της πανάρχαιας τέχνης – τεχνικής. Προσωπικά ανυπομονώ να πάρω στα χέρια μου τις σημειώσεις του αειθαλούς Βαγγέλη προκειμένου μαζί με τα καλούπια και το μουσειακό υλικό να δημιουργηθεί ένα βιβλίο αντάξιο της μέχρι τώρα εργασίας του. Νομίζω ότι βρήκα και τον ευαίσθητο εκδότη. Ομως με αφορμή την προσπάθεια επιβίωσης μιας τέχνης που είναι βαθιά ριζωμένη στην ιστορία μας, θα ήθελα να πω δυο λόγια για τη σημασία της σε εποχή κρίσης».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της, η κ. Καμιλάκη ανέφερε ότι «οι πρόσφατες εξελίξεις στους τομείς των ανθρωπιστικών σπουδών, σε συνδυασμό με την σύνταξη και εφαρμογή της Σύμβασης για την Προστασία της Αυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας από την UNESCO θέτουν νέες βάσεις για την μελέτη, την προβολή και την προώθηση της στο ευρύ κοινό. Η Σύμβαση έχει υπογραφεί και έχει κυρωθεί από το 2006 και από την Ελλάδα.

Ο πολιτισμός, λοιπόν, και δεν χρειαζόταν να μας το πουν οι διεθνείς συμβάσεις, αποτελεί, πέραν των άλλων, μέσον για την ανάπτυξη δικτύων επικοινωνίας, που συνδέονται άμεσα με την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων, που παρέχουν οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις, και τη σύνδεσή τους με τους τομείς της δια βίου μάθησης και της πολιτισμικής διαχείρισης / διοίκησης, συνδέεται δηλαδή άμεσα, σύμφωνα και με τη σύγχρονη θεώρηση, με τις εθνικές πολιτικές στρατηγικές για την ισορροπημένη ανάπτυξη. Αυτό που χρόνια κάνει πράξη η οικογένεια Ανετόπουλου. Ετσι στον κατάλογο των θεμάτων – Εθνικό Ευρετήριο της Αυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς που έχει δημιουργήσει το Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, η Μαγνησία περιλαμβάνεται με έξι θέματα (φορεσιά του Τρίκερι, Μάηδες στη Μακρυνίτσα, χορός της Ζωοδόχου Πηγής στο Πήλιο, Παραδόσεις για την Αργώ και την Αργοναυτική Εκστρατεία, βότανα και τεχνική αγγειοπλαστικής – κεραμικής οικογένειας Ανετόπουλου στο Μαλάκι), που αντιπροσωπευτικά αφορούν εκδηλώσεις στον κύκλο του χρόνου, τεχνικές και προϊόντα. Καιρός να συνταχθεί ο σχετικός φάκελος για την UNESCO.

Ο πολιτισμός, ως άυλη κληρονομιά (έθιμα – δρώμενα, τεχνογνωσία, χειροτεχνία) είτε ως πρωτογενής παραγωγή και μεραποίηση (γεωργία – κτηνοτροφία – διατροφή) εντάσσεται στο επίκεντρο της αναπτυξιακής διαδικασίας και συνδέεται με τις στρατηγικές της οικονομικής ενίσχυσης στις περιοχές, όπου υπάρχει δυνατότητα αξιοποίησης του. Στο πλαίσιο αυτό διεθνείς κυβερνητικοί και μη οργανισμοί (π.χ. Ευρωπαϊκή Ενωση, UNESCO) ενισχύουν και προωθούν τους τοπικούς πολιτισμούς, που υποστηρίζονται από τις τοπικές παραδόσεις και την τεχνογνωσία. Το Μουσείο – εργαστήριο Ανετόπουλου, πληροί τους όρους ενός σύγχρονου ιδρύματος, καθώς μουσείο δεν είναι ένας αριθμός αντικειμένων τοποθετημένων σ’ ένα χώρο, όσο καλά κι αν είναι διευθετημένα».

Κλείνοντας την ομιλία της, η κ. Καμιλάκη σημείωσε ότι: «Το μουσείο είναι χώρος επικοινωνίας των εκθεμάτων με το ευρύ και μη ειδικό κοινό, που μπορεί να προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα με ευχάριστο και βιωματικό τρόπο για όλες τις ηλικίες. Τα επιστημονικά και τεχνικά εργαλεία μιας τέτοιας ειδικής επικοινωνίας έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Η παρούσα ιστορική συγκυρία, που όπως φαίνεται αποτελεί μια από τις πιο κρίσιμες καμπές στην ιστορία της ανθρωπότητας, υπαγορεύει την επάνοδο στους πολιτισμούς του χώρου, στους πολιτισμούς των κοινωνιών της «εντοπιότητας» και των αξιών τους, μια συζήτηση που εκφεύγει από το πλαίσιο αυτής της ανακοίνωσης. Η τοπικότητα (locality) με την μορφή των παραδοσιακών τοπικών προϊόντων (ΠΟΠ, ΠΓΕ, Οικοτεχνία κ.ο.κ.) είτε της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς φαίνεται ότι αποτελεί την μετανεοτερική απάντηση στην παγκοσμιοποίηση».

Εν συνεχεία όλοι μαζί ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης, οι φίλοι μας φιλότεχνοι επισκέπτες και οι καλλιτέχνες απόλαυσαν τα πολύ ωραία έργα κεραμικής της εκθέσεως και κατόπιν χάρηκαν από τα έργα της αίθουσας με σύγχρονη κεραμική διάσημων κεραμιστών από όλο τον κόσμο και της αίθουσας παλαιών κεραμικών από όλη την Ελλάδα. Κεραμικά χρήσεως που είχαν οι γονείς μας και οι παππούδες μας στα σπίτια τους για να τρώνε, να βάζουν τα λάδια, να φέρνουν νερό κλπ. Κομμάτια μιας άλλης εποχής που οι νέες γενιές δεν τα γνωρίζουν.

Η επίσκεψη στο Μουσείο και την έκθεση είναι ελεύθερη και σας περιμένουμε κάθε μέρα από 10 π.μ έως 6.30 μ.μ μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου.

Ο πρόεδρος του Μουσείου

Βαγγέλης Ανετόπουλος

Ο κ. Ιγνάτιος τέλεσε τον Αγιασμό

Η κ. Καμιλάκη μίλησε στους παρευρισκόμενους

Ο κ. Ανετόπουλος με διεθνείς καλλιτέχνες

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου