ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

ΣΧΟΟΑΠ Μακρινίτσας – Ενα σχέδιο διατήρησης του φυσικού και παραδοσιακού χαρακτήρα της

σχοοαπ-μακρινίτσας-ενα-σχέδιο-διατή-571854

Γράφει η Γραμματή Μπακλατσή, Τοπογράφος Μηχανικός – Πολεοδόμος, Τ. Πρόεδρος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ Μαγνησίας

Αμεσα θα συζητηθεί στο Δ.Σ. Βόλου η έγκριση της Α’ Φάσης του ΣΧΟΟΑΠ της Μακρινίτσας, ενός σχεδίου το οποίο θα καθορίσει τον τρόπο ανάπτυξης του οικισμού και της ευρύτερης περιοχής του τα επόμενα 20 χρόνια.

Ως τοπική κοινωνία, οφείλουμε να συστρατευτούμε και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις, για να παρθούν οι κατάλληλες αποφάσεις που θα στοχεύουν στη διαφύλαξη του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος του χωριού, που είναι αποτέλεσμα μιας σταδιακής και μακροχρόνιας δόμησης. Το ανάγλυφο της περιοχής σε συνδυασμό με τη σύνθεση των κατοικιών, των μονοπατιών, των αυλών, των βράχων και του πρασίνου πρέπει να διαφυλαχθεί και να δοθεί ακέραιο και βιώσιμο στην επόμενη γενιά.

Στο πλαίσιο αυτά θα πρέπει να αποτραπεί κάθε επέκταση του οικισμού, όπως προτείνεται από τη μελέτη και αυτό γιατί η πρόβλεψη του μόνιμου και εποχικού πληθυσμού σε 2.240 κατοίκους για τα επόμενα είκοσι χρόνια δεν στηρίχθηκε σε πραγματικά-ρεαλιστικά δεδομένα, αλλά σε υπερεκτιμήσεις που μάλλον εξυπηρετούν τις επιδιώξεις ή και προσδοκίες κάποιων να «μπούνε» στον οικισμό και έτσι αιτιολογήθηκε μία επέκταση 150 στρεμμάτων, χωρίς να υπάρχει απαίτηση. Ομως ακόμα και αν υπάρχει ανάγκη για επέκταση υπάρχει μόνο για να καλύψει τις κατοικίες που ήταν τα παλιά καλύβια των Μακρινιτσιωτών που σήμερα έχουν μετατραπεί σε μόνιμες κατοικίες στις περιοχές Λουζίνικο, Λουμπάρδα, Γκιώνη, Καρουφλάδικα και Αγιοι Ταξιάρχες και να δοθεί η δυνατότητα οριοθέτησής τους ως οικισμοί, ώστε να αποκτήσουν τα απαιτούμενα δίκτυα υποδομών (ύδρευση, αποχέτευση, δρόμους πρόσβασης).

Υπολογίζει η μελέτη ότι στη Μακρινίτσα υπάρχουν σήμερα 742 κατοικίες από τις οποίες οι 419 αφορούν παραθεριστική / δεύτερη κατοικία και δεν μπορούν να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες σε πληθυσμό. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι στις αρχές του αιώνα ο W. M. Leake αναφέρει ότι στη Μακρινίτσα υπήρχαν 1.200 σπίτια (βλ. Γ. Θωμάς, Η ανέκδοτη Χωρογραφία της Ανατ. Θεσσαλίας από το Γρηγόριο Κωνσταντά. Ενα χειρόγραφο του 1838, Βόλος 1991, σ. 33.), ενώ υπάρχουν μαρτυρίες παλιών κατοίκων που κάνουν αφορά για πληθυσμό που έφτανε στους 5.000 κατοίκους στο Χωριό στα τέλη του προηγούμενου αιώνα. Προκύπτει έμμεσα λοιπόν ότι υπάρχει ένα απόθεμα εγκαταλειμμένων κατοικιών και άρα δεν απαιτείται και επέκταση. Οσον αφορά τη δόμηση θεωρούμε ότι ο κλιμακωτός συντελεστής δόμησης πρέπει να παραμείνει, τόσο γιατί επιτρέπει τη δόμηση και των μικρότερων ιδιοκτησιών στο πυκνοδομημένο κομμάτι των οικισμών και την αποτροπή οριζοντίων πολυκατοικιών (όπως το παράδειγμα των κατοικιών στην Πορταριά. Επίσης θα πρέπει να επιδοτηθούν μέσω ΕΣΠΑ (νέο ΣΕΣ) οι μόνιμοι κάτοικοι για παρεμβάσεις στα μορφολογικά στοιχεία των κτιρίων ( σκεπή από πλάκες, ξύλινα κουφώματα κλπ). Οι μελετητές θα πρέπει ακόμη να λάβουν υπόψη (και να υιοθετήσουν) την απόφαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Μαγνησίας και της ΝΑΜ για τους όρους δόμησης στο Πήλιο. Επίσης θα πρέπει να μας απασχολήσει η αντιμετώπιση της εκτός σχεδίου δόμησης, όχι μόνο χρησιμοποιώντας ως εργαλείο την αύξηση των κατά κανόνα αρτιοτήτων αγροτεμαχίων. Αναμφίβολα η εκτός σχεδίου δόμηση πρέπει να περιοριστεί, με κατάργηση των παρεκκλίσεων. Ομως, το μεγαλύτερο πρόβλημα το δημιουργεί ο ίδιος ο Νόμος για την εκτός σχεδίου δόμηση με την υπερδόμηση που προκύπτει εκτός σχεδίου σε πολύ μεγάλο αριθμό χρήσεων και όχι τόσο η κατάτμηση των κτημάτων και αυτό θα πρέπει άμεσα να το δει το ΥΠΕΚΑ. Συμπληρωματικά στις προτάσεις της μελέτης για τις υποδομές προτείνεται:

  • Να ολοκληρωθεί ο Περιφερειακός δρόμος Μπράνη – Κακουνά και να συνδεθεί με το Νομαρχιακό δίκτυο.
  • Απαραίτητος είναι ο δρόμος Αγ. Γεράσιμος – Αλώνια – Αγιος Γεώργιος.
  • Σε κάθε συνοικία να υπάρχει οδικό δίκτυο στο οποίο θα υπάρχει μικρός χώρος στάθμευσης που θα συνδέεται με τα καλντερίμια – λιθόστρωτα, ώστε να μειωθεί το κόστος επισκευής των κατοικιών λόγω μεταφορικών.
  • Να γίνει μελέτη βελτίωσης του δρόμου Μπράνη – Αγ. Γεράσιμος. Σύνδεση Πορταριάς – Μακρινίτσας με τακτικά δρομολόγια mini bus.

Τελευταίο, αλλά πολύ σημαντικό είναι η άμεση πρωτοβουλία που πρέπει να πάρει ο Δήμος Βόλου για διευθέτηση των διοικητικών ορίων της Μακρινίτσας και άρα του Δήμου Βόλου με το Δήμο Ρήγα Φεραίου, ώστε περιοχές που ανήκουν στην κτηματική περιφέρεια της Μακρινίτσας να μην διεκδικούνται από το Δήμο Ρήγα Φεραίου ούτε στα χαρτιά, όταν μάλιστα συμπεριλαμβάνονται και ευαίσθητες περιοχές που περιλαμβάνονται και κύριες πηγές νερού, όπως τα Κολορίζα.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου