Rosetta: ο κομήτης 67P «πλαστικό παπάκι» από διαστημικό τρακάρισμα

rosetta-ο-κομήτης-67p-πλαστικό-παπάκι-από-δια-301744

Ο κομήτης 67P/Churyumov-Gerasimenko, ο πρώτος διαστημικός βράχος πάνω στον οποίο εγκαταστάθηκε ανθρώπινη συσκευή, υπήρξε προϊόν μιας διαστημικής σύγκρουσης που έλαβε χώρα πριν από δισεκατομμύρια χρόνια στην πρώιμη φάση του σύμπαντος.

Η μαύρη, παγωμένη μπάλα έχει σχήμα που παραπέμπει σε πλαστικό παπάκι. Οι νέες παρατηρήσεις από την κάμερα υψηλής ανάλυσης Osiris του μη επανδρωμένου σκάφους Rosetta που ακολουθεί κατά πόδας τον κομήτη έδειξαν ότι ο κομήτης αποτελείται από δύο διαφορετικά σώματα που συνενώθηκαν.

Οι παρατηρήσεις αποκαλύπτουν ότι και οι δύο λοβοί -ένα μεγαλύτερο «σώμα» μήκους τριών χιλιομέτρων και ένα «κεφάλι» μήκους ενάμιση χιλιομέτρου- καλύπτονται από αλλεπάλληλα στρώματα υλικών, τα οποία τυλίγουν κάθε λοβό ξεχωριστά και συναντώνται υπό γωνία στον «λαιμό» της πάπιας, το σημείο ένωσης των δύο επιμέρους τμημάτων.

«Μπορείτε να φανταστείτε αυτή τη διαστρωμάτωση σαν κρεμμύδι. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, βλέπουμε δύο ξεχωριστά κρεμμύδια που σχηματίστηκαν ανεξάρτητα και μετά συνενώθηκαν» λέει ο Ματέο Μασιρόνι του Πανεπιστημίου της Πάντοβα στην Ιταλία, πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης στην επιθεώρηση «Nature».

«Τα στρώματα [των δύο τμημάτων] έχουν κλίση σε αντίθετες κατευθύνσεις κοντά στον λαιμό του κομήτη» προσθέτει.

Την ανακάλυψη επιβεβαίωσαν μετρήσεις της βαρύτητας σε όλη την επιφάνεια του κομήτη. Σε γενικές γραμμές, τα στρώματα υλικών πρέπει να σχηματίστηκαν κάθετα στη δύναμη της βαρύτητας, μια διάταξη που ήταν δυνατό να αναπαραχθεί με υπολογιστικά μοντέλα μόνο στην περίπτωση που ο κομήτης αποτελείται από δύο ενωμένα τμήματα.

Πρόκειται για διακριτά στρώματα του εσωτερικού του κομήτη τα οποία αποκαλύφθηκαν σταδιακά από την αφαίρεση εξωτερικών στρωμάτων κατά τη διάρκεια των 4,6 δισεκατομμυρίων που ο 67P ταξιδεύει στο διάστημα.

Η σύγκρουση ανάμεσα στους δύο κομήτες «πρέπει να συνέβη με χαμηλή ταχύτητα προκειμένου να διατηρηθούν αυτά τα στρώματα μέχρι το βάθος που δείχνουν τα δεδομένα μας» επισημαίνει ο Μασιρόνι. Διαφορετικά τα δύο ξεχωριστά σώματα θα είχαν συντριβεί.

«Επιπλέον, οι εντυπωσιακές δομικές ομοιότητες ανάμεσα στους δύο λοβούς υποδηλώνει ότι, παρά την διαφορετική προέλευσή τους, πρέπει να σχηματίστηκαν από παρόμοιες διαδικασίες» προσθέτει ο Μπγιορν Ντάβιντστον του Πανεπιστημίου της Ουψάλα στη Σουηδία. «Διαστρωμάτωση υλικών έχει παρατηρηθεί στην επιφάνεια κι άλλων κομητών, κάτι που σημαίνει ότι πέρασαν από παρόμοια διαδικασία σχηματισμού».

Το Rosetta θα συνεχίσει να παρακολουθεί τον κομήτη για έναν ακόμα χρόνο, καθώς απομακρύνεται από τον Ήλιο, και θα μπορούσε να προσφέρει νέα στοιχεία για αυτά τα γεωλογικά απολιθώματα από το σχηματισμό του Ηλιακού Συστήματος.

econews.gr