Ουσία στο αίμα «προδίδει» το Αλτσχάιμερ μία δεκαετία πριν εμφανιστεί

ουσία-στο-αίμα-προδίδει-το-αλτσχάιμ-466054

Διεθνής ομάδα επιστημόνων εντόπισε μία πρωτεΐνη στο αίμα, τα επίπεδα της οποίας αλλάζουν αναλόγως με τις πιθανότητες που έχει κανείς να παρουσιάσει νόσο Αλτσχάιμερ αργότερα στη ζωή του.

Η έρευνα που οδήγησε σε αυτή την ανακάλυψη διήρκησε μία δεκαετία, στη διάρκεια της οποίας οι επιστήμονες ανέλυαν τα επίπεδα των 1.129 πρωτεϊνών που κυκλοφορούν στο αίμα 195 εθελοντών, ως επί το πλείστον διδύμων (τα ζευγάρια των διδύμων ήταν 93).

Επιπλέον, τους υπέβαλλαν σε τεστ αξιολόγησης των νοητικών λειτουργιών τους – και συνέκριναν τις επιδόσεις τους με τα επίπεδα όλων αυτών των πρωτεϊνών.

Στόχος της έρευνας ήταν να εξακριβωθεί εάν και ποιες πρωτεΐνες σχετίζονται με την ανάπτυξη άνοιας.

Όπως γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Translational Psychiatry», ανακάλυψαν ότι μία από τις πρωτεΐνες που λέγεται MAPKAPK5 ήταν επίμονα χαμηλότερη σε όσους παρουσίασαν έκπτωση των νοητικών λειτουργιών τους.

Η MAPKAPK5 είναι ένα μικρό μυστήριο για τους επιστήμονες, διότι ενώ ξέρουν ότι συμμετέχει στη μετάδοση χημικών μηνυμάτων μεταξύ των κυττάρων, δεν γνωρίζουν ποια ακριβώς είναι η σχέση της με τις νοητικές λειτουργίες.

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Στήβεν Κιντλ, ερευνητής στο King’s College του Λονδίνου (KCL), η αναζήτηση ενός τρόπου ανίχνευσης της νόσου Αλτσχάιμερ πολλά χρόνια πριν εκδηλωθεί έχει ζωτική σημασία.

Και αυτό, διότι όταν εμφανιστούν τα συμπτώματά της έχουν περάσει ήδη δύο δεκαετίες από τη στιγμή που άρχισε να υφίσταται βλάβες ο εγκέφαλος – και οι βλάβες αυτές είναι μη αναστρέψιμες.

«Αν όμως μπορούσαμε να εντοπίζουμε τη νόσο πολύ νωρίτερα στην πορεία της, τότε θα μπορούσαμενα βρούμε και κάτι που θα την αναχαίτιζε», είπε.

«Ο εντοπισμός μίας ουσίας όπως η πρωτεΐνη που ανακαλύψαμε θα μπορούσε να το κάνει αυτό, αλλά ακόμα βρισκόμαστε αρκετά χρόνια μακριά από μία εξέταση ρουτίνας γι’ αυτήν».

ygeia.tanea.gr