ΕΛΛΑΔΑ

Δικαίωση 12 χρόνια μετά, για την πτώση του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ

δικαίωση-12-χρόνια-μετά-για-την-πτώση-το-713796

Αποζημίωση ύψους 600.000 ευρώ, επικύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, στους συγγενείς της 35χρονης γιατρού Σοφίας Μπεφόν η οποία έχασε τη ζωή της τον Ιανουάριο του 2001, μαζί με άλλα τέσσερα άτομα, όταν το ελικόπτερο (SX-XOT) του ΕΚΑΒ έπεσε στη θαλάσσια περιοχή επτά ναυτικά μίλια νότια του Σουνίου, την ώρα που επέστρεφε από την Πάτμο στην Αθήνα.

Υπενθυμίζεται ότι στις 14.1.2001 το επίμαχο ελικόπτερο του ΕΚΑΒ σηκώθηκε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού με πλήρωμα τέσσερα μέλη (κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, την γιατρό Σοφία Μπεφόν και έναν νοσηλευτή) προκειμένου να πραγματοποιήσει αεροδιακομιδή από την Πάτμο στην Αθήνα ασθενούς που είχε υποστεί καρδιακό επεισόδιο.

Όμως, το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ενώ επέστρεφε στην Αθήνα σε απόσταση επτά ναυτικών μιλίων του Σουνίου, λόγω της κακοκαιρίας που επικρατούσε το βράδυ εκείνο, εξαφανίστηκε από τις οθόνες των τριών ραντάρ του συστήματος PALLAS (Ελληνικού, Υμηττού και Μερέντα) παύοντας κάθε εκπομπή του.

Το ελικόπτερο προσέκρουσε με σφοδρότητα στην επιφάνεια της θάλασσας. Λόγω της πρόσκρουσης αποκόπηκε το ουραίο τμήμα, ενώ η καμπίνα διαλύθηκε και βυθίστηκε αμέσως. Εξαιτίας της σφοδρότητας της σύγκρουσης οι ζώνες των επιβαινόντων έσπασαν με αποτέλεσμα να επέλθει ο ακαριαίος θάνατός τους και τα σώματά τους να παρασυρθούν από τα θαλάσσια ρεύματα, μακριά από το σημείο της πτώσης.

Η διερεύνηση του ατυχήματος για τις συνθήκες πτώσης του ελικοπτέρου SX-XOT έγινε από την Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων.

Το πόρισμα της επιτροπής για την πτώση του μοιραίου ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ επισημαίνει ότι από τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου της Μυκόνου δόθηκε στον κυβερνήτη του ελικοπτέρου δελτίο καιρού προγενέστερο του ισχύοντος με αποτέλεσμα ο καιρός να φαίνεται καλύτερος του επικρατούντος. Επίσης, με το νεότερο μετεωρολογικό δελτίο (που δεν έλαβε ο κυβερνήτης) προέκυπτε η ραγδαία επιδείνωση του καιρού.

Εάν ο κυβερνήτης είχε λάβει το νεότερο δελτίο, τότε σύμφωνα με την κοινή λογική και τους κανόνες της επαγγελματικής ειδικότητας, θα προσγειωνόταν το ελικόπτερο στο αεροδρόμιο της Σύρου που έχει και νοσοκομείο.

Σύμφωνα με την εφετειακή απόφαση, την οποία επικύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, ακόμη και εάν ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας της Μυκόνου δεν είχε λάβει το νεότερο δελτίο καιρού, όταν μίλησε με τον κυβερνήτη του ελικοπτέρου, έπρεπε να είχε την πρόνοια αφότου το είχε λάβει να επικοινωνήσει εκ νέου με τον κυβερνήτη, προκειμένου να τον ενημερώσει για το «καθοριστικό για την εξέλιξη της πτήσης δελτίο καιρού».

Παράλληλα, σύμφωνα πάντα με το Εφετείο, αλλά και το σχετικό πόρισμα της ΕΔΑΑΠ, το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ «δεν έτυχε της επιβαλλόμενης μεταχείρισης και από τον ελεγκτή του Approach Αθηνών».

Κατόπιν αυτών, κρίθηκε ότι υπάρχει ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου για να αποζημιώσει τους συγγενείς των θυμάτων (σύμφωνα με το άρθρο 105 του εισαγωγικού νόμου του Αστικού Κώδικα) λόγω των παραλείψεων και παράνομων ενεργειών των οργάνων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας των αεροδρομίων της Μυκόνου και της Αθήνας. Παραλείψεις οι οποίες ήταν σε «αιτιώδη συνάφεια προς το ατύχημα».

Στη συνέχεια, το Εφετείο επιδίκασε ως αποζημίωση λόγω ψυχικής οδύνης από 200.000 ευρώ στους δυο γονείς της 35χρονης Μπεφόν και από 100.000 ευρώ στον σύζυγό της και την αδελφή της για τον διαρκή και έντονο ψυχικό πόνο που τους προκλήθηκε από το θάνατό της.

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας είχαν προσφύγει τόσο το Ελληνικό Δημόσιο, όσο και οι τέσσερεις συγγενείς της άτυχης γιατρού, ζητώντας για αντίθετους κάθε πλευράς λόγους, να αναιρεθεί η εφετειακή απόφαση που επιδίκασε την αποζημίωση.

Το Β΄ Τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με τις υπ΄αριθμ. 1183 και 1184/2013 αποφάσεις του απέρριψε ως αβάσιμες τις αναιρέσεις των δυο πλευρών (Δημοσίου – συγγενών) κρίνοντας ότι η εφετειακή απόφαση είναι πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένη.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου