ΕΛΛΑΔΑ

Λίφτινγκ στο χαράτσι

λίφτινγκ-στο-χαράτσι-713946

Σε συμφωνία, σε ό,τι αφορά το ακανθώδες θέμα της είσπραξης του τέλους ακινήτων από τη ΔΕΗ, κατέληξαν μετά τη μακρά σε διάρκεια σύσκεψη που είχαν αργά χθες το απόγευμα ο πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί που στηρίζουν την κυβέρνηση, κι έτσι σήμερα θα εμφανιστούν με μια ενιαία θέση έναντι της τρόικας, που έφτασε ήδη στην Αθήνα και στις 10 το πρωί επρόκειτο να έχει την πρώτη συνάντηση με τον κ. Γ. Στουρνάρα.

Στη σύσκεψη κορυφής, η οποία ξεπέρασε σε διάρκεια τις δυόμισι ώρες, ο κ. Στουρνάρας παρουσίασε το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Οι κ. Σαμαράς, Βενιζέλος και Κουβέλης αναζήτησαν μια κοινή θέση στο θέμα της φορολογίας των ακινήτων, ενώ απέφυγαν να συζητήσουν θέματα που πιθανώς να προκαλούσαν σύγκρουση, όπως ο ανασχηματισμός

Η συμφωνία αφορά ουσιαστικά ένα μίνι λίφτινγκ στο χαράτσι, το οποίο θα εξακολουθήσει να ισχύει για το ’13, αλλά με ελαφρύνσεις για τους οικονομικά ασθενέστερους (ανέργους, πολυτέκνους, κατοίκους υποβαθμισμένων περιοχών).

Η κυβέρνηση προκειμένου να καλύψει το κενό των 200 – 250 εκατομμυρίων ευρώ, που θα προκύψει από αυτές τις ελαφρύνσεις, θα διευρύνει τη βάση της φορολογίας εντάσσοντας τους δήμους (κατάργηση ειδικών κατηγοριών ΕΕΤΗΔΕ), ενώ παράλληλα θα αύξησει τον φόρο για τους ιδιοκτήτες ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων που βρίσκονται εκτός συστημάτων αντικειμενικών αξιών.

Επίσης προκειμένου να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος που έχει τεθεί, θα επιβληθεί -όχι στο άμεσο μέλλον, καθώς δεν υπάρχει ακόμη έτοιμη μια τέτοια τεχνική διαδικασία- φόρος στα οικόπεδα και τα αγροτεμάχια. Ολοι αυτοί οι φόροι θα ενοποιηθούν την επόμενη χρονιά, όποτε και θα ισχύσει το πολυσυζητημένο ενιαίο τέλος ακινήτων.

Στη σύσκεψη κορυφής, η οποία ξεπέρασε σε διάρκεια της δυόμισι ώρες, ο κ. Στουρνάρας παρουσίασε το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και είπε ότι μεσοσταθμικά οι μειώσεις στο χαράτσι θα φτάσουν το 10% με 15%. Ουσιαστικά αυτό ήταν και το επιχείρημα του πρωθυπουργού προς τον κ. Κουβέλη, ο οποίος είχε και τις σοβαρότερες ενστάσεις σε ό,τι αφορά την παράταση για έξι μήνες του τρόπου πληρωμής του φόρoυ ακινήτων μέσω της ΔΕΗ (χαράτσι).

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός εξήγησε ότι η τρόικα δεν δέχεται αυτή την ώρα αλλαγή στο χαράτσι και συμπλήρωσε ότι και ο μηχανισμός του υπ. Οικονομικών δεν είναι έτοιμος έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες είσπραξης του ενιαίου τέλους. Ο κ. Σαμαράς τόνισε ότι, εφόσον «κλείσει» το θέμα αυτό, τότε ο ίδιος θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να διεκδικήσει θέματα όπως η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση ή και ακόμη τη μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Συζήτηση έγινε και για το Δημόσιο και για το σχέδιο Μανιτάκη. Υπήρξαν επιφυλάξεις για το εάν αυτό θα γίνει αποδεκτό από την τρόικα, αλλά ελέχθη ότι θα δοθούν στους εκπροσώπους των δανειστών μας και αριθμοί επίορκων που θα αποχωρήσουν άμεσα αλλά και των υπαλλήλων που θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας μέχρι τον Ιούνιο και επ’ αυτού θα γίνει η σχετική συζήτηση.

Σε πολιτικό επίπεδο πάντως, όπως βεβαιώνουν όλες οι πλευρές κανείς εκ των πολιτικών αρχηγών δεν προσήλθε στη σύσκεψη με διάθεση ρήξης. Οι κ. Σαμαράς, Βενιζέλος και Κουβέλης αναζήτησαν μια κοινή θέση στο θέμα της φορολογίας των ακινήτων, ενώ απέφυγαν να συζητήσουν θέματα που πιθανώς να προκαλούσαν σύγκρουση, όπως ο ανασχηματισμός.

Ο κ. Σαμαράς, ο οποίος έχει αποφασίσει τις αλλαγές, έχει εγκαίρως εξηγήσει ότι αυτές δεν θα μπορούσαν να γίνουν τώρα και σίγουρα πριν από τη συνεδρίαση του Εurogroup της 12ης Απριλίου, οπότε και θα αποφασιστεί η εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ.. Ο ίδιος ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δεν έθεσε το θέμα στη σύσκεψη, αλλά στις δηλώσεις του αμέσως μετά επέμεινε ότι οι αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα είναι αναγκαίες, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του πρωθυπουργού. Τέλος, έκλεισε οριστικά το θέμα της συμμετοχής του στην κυβέρνηση από τη θέση του αντιπροέδρου.

Από την πλευρά του ο κ. Κουβέλης δεν έκρυψε την ενόχλησή του για τα σενάρια περί πρόωρων εκλογών που «κυκλοφόρησαν» αργά το απόγευμα της Τρίτης στο πλαίσιο του «πολέμου διαρροών» μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ρώτησε τον πρωθυπουργό από πού εκπορεύθηκαν αυτά τα σενάρια, αλλά ο κ. Σαμαράς δήλωσε άγνοια και τον διαβεβαίωσε ότι κανείς εκ των δικών του συνεργατών δεν τα διακίνησε.

Γιάννης Σαραντάκος

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ
Φόρος σε οικόπεδα-αγροτεμάχια

Το «χαράτσι» στα ακίνητα που πληρώνουμε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ διατηρείται και για το 2013, από ΕΕΤΗΔΕ μετονομάζεται σε Ενιαίο Φόρο και η κυβέρνηση θα προτείνει στην τρόικα μία έκπτωση της τάξης του 10% με 15%.

Με νέο σχεδιασμό φορολογικών συντελεστών, αφορολόγητο και είσπραξη μέσω των εφοριών ο Ενιαίος Φόρος στην τελική του μορφή θα εφαρμοστεί το 2014.

Παράλληλα, μέσα στο τρέχον έτος θα επιβληθεί φόρος σε οικόπεδα και αγροτεμάχια.

Οπως τόνισε αργά χθες το βράδυ, αμέσως μετά τη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών, υψηλόβαθμος κυβερνητικός παράγοντας, φέτος το ΕΕΤΗΔΕ (με αλλαγμένο όνομα) θα ισχύσει με τη μορφή που εφαρμόστηκε το 2012 και θα καταβληθεί προσπάθεια να αποδεχθεί η τρόικα μία «έκπτωση» μεταξύ 10% και 15%.

Το οικονομικό επιτελείο θα προτάξει το επιχείρημα ότι οι μειωμένες κατά 200 με 250 εκατ. ευρώ εισπράξεις που θα προκύψουν από την «έκπτωση» θα αντισταθμιστούν από αύξηση των φορολογικών βαρών για ορισμένες κατηγορίες ιδιοκτητών μέσω αλλαγών στη δομή του ΕΕΤΗΔΕ.

Ειδικότερα:

Θα αυξηθεί ο φόρος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων τα οποία βρίσκονται εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών. Θα πληρώνουν ΕΕΤΗΔΕ με βάση τον μέσο όρο των τιμών των δήμων τους και όχι το χαμηλό ποσό των 3 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, όπως ισχύει σήμερα.Θα καταργηθούν ειδικές κατηγορίες και εξαιρέσεις από το έκτακτο τέλος ακινήτων τις οποίες έχουν καθιερώσει παρατύπως πολλοί δήμοι.Το ΕΕΤΗΔΕ θα επιβάλλεται και στα ακίνητα που νοικιάζει το Δημόσιο για να στεγάσει τις υπηρεσίες του και έως τώρα οι ιδιοκτήτες τους εξαιρούνταν από τη φορολογική υποχρέωση.

Και οι τρεις δράσεις θα αποφέρουν περίπου 140 εκατ. και τα υπόλοιπα της απώλειας θα καλυφθούν από τη μεγαλύτερη απόδοση που έχει το ΕΕΤΗΔΕ σε σχέση με αυτή που υπολογίζει η τρόικα.

ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΧΑΚΗΣ

ethnos.gr

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου