ΕΛΛΑΔΑ

ΙΝΚΑ: Τι πρέπει να προσέξετε στις τραπεζικές σας συναλλαγές

ινκα-τι-πρέπει-να-προσέξετε-στις-τραπε-350274

Τραπεζικές υπηρεσίες

Πριν επιλέξετε οποιοδήποτε τραπεζικό προϊόν ή υπηρεσία, αναζητήστε ενημερωτικά φυλλάδια από περισσότερες τράπεζες. Είναι υποχρέωση των τραπεζών να διαθέτουν στους χώρους συναλλαγών ενημερωτικά φυλλάδια.

Τραπεζικά προϊόντα

Πριν συνάψετε οποιαδήποτε σύμβαση (δανείου, πιστωτικής κάρτας) ζητήστε να μάθετε το ύψος της Συνολικής Ετήσιας Πραγματικής Επιβάρυνσης, η οποία περιλαμβάνει όχι μόνο το ονομαστικό επιτόκιο, αλλά και τις υπόλοιπες επιβαρύνσεις.

ΑΝ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΤΕ ΑΜΕΣΩΣ ΣΤΟ 1721 ΠΡΟΣΟΧΗ

* Να ενημερώνεστε για το επιτόκιο υπερημερίας, που σας επιβαρύνει σε ημερήσια βάση από τη στιγμή δεν εξοφληθεί μία δόση.

* Ζητήστε το κείμενο σύμβασης, ώστε να το μελετήσετε πριν το υπογράψετε. Επίσης ζητήστε αντίγραφο της σύμβασης μετά την υπογραφή της. Προσοχή στα ψιλά γράμματα!

* Εάν θέλετε να διατυπώσετε παράπονο ή να προβείτε σε καταγγελία, απευθυνθείτε στην ειδική υπηρεσία της τράπεζας ή συμπληρώστε το ειδικό έντυπο παραπόνων ή καλέστε το τετραψήφιο 1721 και τον Τραπεζικό Μεσολαβητή.

– Τι πρέπει να προσέξετε με τα Τραπεζικά Προϊόντα Λιανικής

Τα τραπεζικά προϊόντα λιανικής, δηλαδή οι πιστωτικές κάρτες, τα δάνεια, τα εορτοδάνεια, τα σπουδαστικά κ.ά., είναι μόδα της τελευταίας δεκαετίας. Η δυνατότητα να δανείζομαστε μικρά ποσά για να καλύπτουμε τρύπες σε έκτακτες περιστάσεις ή για να αποφεύγουμε τα μετρητά δεν είναι καθόλου κακή. Αρκεί να μη μας κοστίσει υπερβολικά πολύ. Για τα πανωτόκια, συνάνθρωποι μας έχασαν περιουσίες και όχι μόνο. Δανεισμός, λοιπόν, με πολλή προσοχή, γιατί τα πράγματα δεν είναι αστεία. Και μην εμπιστεύεστε τις τράπεζες περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση παροχής υπηρεσιών. Στόχος τους είναι το κέρδος και, όπως αποδείχθηκε σε κάποιες περιπτώσεις, όχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο!

* Πριν επιλέξετε οποιοδήποτε τραπεζικό προϊόν, βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει όλα τα σχετικά. Δεν είναι όλα ίδια.

* Πριν συνάψετε σύμβαση, φροντίστε να μάθετε το ύψος της Ετήσιας Συνολικής Πραγματικής Επιβάρυνσης – όχι μόνο για το ονομαστικό επιτόκιο δηλαδή, αλλά και όλες τις υπόλοιπες επιβαρύνσεις.

* Ενημερωθείτε για το επιτόκιο υπερημερίας που επιβαρύνεστε σε ημερήσια βάση από τη στιγμή που δεν εξοφληθεί μια δόση

– Τραπεζικά δάνεια

* Πάρτε αντίγραφο της σύμβασης πριν υπογράψετε. Μελετήστε τους όρους και ζητήστε διευκρινίσεις. Οι συμβάσεις ενδέχεται να εμπεριέχουν όρους καταχρηστικούς και υπέρμετρα δεσμευτικούς για τους καταναλωτές.

* Ζητήστε σαφή προσδιορισμό του τόκου, της πραγματικής επιβάρυνσης, του τόκου υπερημερίας και μάθετε τις συνέπειες που προβλέπονται σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής της δόσης ή των δόσεων του δανείου.

* Ζητήστε αναλυτική κατάσταση για τις χρεώσεις που προβλέπονται (έξοδα φακέλου, λειτουργικό, εισφορές για τρίτους, δικαστικά κ.λ.π.)

* Ζητήστε την έγγραφη δέσμευση της τράπεζας σε περίπτωση προεξόφλησης του δανείου, για τις δεσμεύσεις που προβλέπονται.

* Σε περίπτωση που αδυνατείτε να εξοφλήσετε μία ή περισσότερες δόσεις, απευθυνθείτε εγγράφως στην τράπεζα και ζητήστε αναστολή της οφειλής χωρίς επιπρόσθετες επιβαρύνσεις.

– Πιστωτικές κάρτες – Τι αλλάζει με την απόφαση του Aρειου Πάγου.

Είναι γεγονός ότι το πλαστικό χρήμα είναι μία από τις μεγαλύτερες ευκολίες στην υπηρεσία του σύγχρονου καταναλωτή. Είναι επίσης γεγονός ότι αυτό το »εργαλείο» είναι πολύ εύκολο να σας δημιουργήσει προβλήματα. Σκεφτείτε το λίγο. Πόσες φορές σε μια κρίση καταναλωτισμού έχετε υπερχρεώσει την πιστωτική σας κάρτα, αγοράζοντας χρήσιμα ή λιγότερο χρήσιμα προϊόντα; Το αποτέλεσμα είναι λίγο-πολύ γνωστό: βάρος στη συνείδηση σας και στην τσέπη σας. Τι αλλάζει με την απόφαση του Αρείου Πάγου

Γνωρίζατε όμως ότι τόσο καιρό πληρώνατε παραπάνω χρήματα για την πιστωτική σας κάρτα απ’ όσο έπρεπε; Μάλλον όχι. Ηρεμήστε, τα νέα είναι ευχάριστα. Μια απόφαση τον Αρείου Πάγου ήρθε να σας απαλλάξει από ένα μέρος των προβλημάτων που σας δημιουργεί η κάρτα. Η συγκεκριμένη απόφαση κρίνει καταχρηστικούς μία σειρά από γενικούς όρους συναλλαγών (τα λεγόμενα »ψιλά γράμματα») που χρησιμοποιούν οι τράπεζες στις συμβάσεις των πιστωτικών καρτών. Σύμφωνα με την 1219/2001 του Αρείου Πάγου, η κατάσταση στον τομέα των πιστωτικών καρτών διαμορφώνεται ως εξής:

* Το εξωτραπεζικό επιτόκιο, το ανώτατο δηλαδή επιτόκιο με το οποίο μπορεί κάποιος να δανείσει χρήματα, δεσμεύει πλέον και τις τράπεζες. Το όριο αυτό σήμερα είναι 10,5 %. Τα επιτόκια των πιστωτικών καρτών δεν πρέπει να ξεπερνούν αυτό το ποσοστό.

* Η τράπεζα δεν δικαιούται πλέον προμήθεια για την ανάληψη δανείου μέσω της πιστωτικής κάρτας.

* Η τράπεζα δεν μπορεί να τροποποιεί μονομερώς τους όρους της σύμβασης ούτε να αυξάνει μονομερώς το επιτόκιο. Στο συμβόλαιο που θα υπογράψετε πρέπει να αναφέρονται συγκεκριμένα και εύλογα κριτήρια με βάση τα οποία θα γίνει η αύξηση.

* Η τράπεζα δεν έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση ή να διακόψει τη χρήση της κάρτας χωρίς σπουδαίο λόγο ή προτού μεσολαβήσει μια ορισμένη προθεσμία.

* Σε περίπτωση που η κάρτα σας χαθεί ή κλαπεί και γίνουν συναλλαγές με αυτήν, η δική σας »ευθύνη» περιορίζεται πλέον στο ποσόν των 150 Ευρώ. Εάν ανήκετε σε εκείνους που έχουν πληρώσει με το παραπάνω την πολυτέλεια του πλαστικού χρήματος, η απόφαση του Αρείου Πάγου σας ανοίγει το δρόμο για να πάρετε το αίμα σας – και τα χρήματα σας – πίσω.

Πότε δικαιούστε επιστροφή των χρημάτων σας Μπορείτε να διεκδικήσετε επιστροφή των χρημάτων σας όταν:

* Κατά το παρελθόν πληρώνατε επιτόκια υψηλότερα του επιτρεπόμενου.

* Κάνατε αναλήψεις μετρητών μέσω πιστωτικής κάρτας και πληρώνατε στην τράπεζα προμήθεια. Πώς θα διεκδικήσετε επιστροφή χρημάτων Μπορείτε να διεκδικήσετε επιστροφή των χρημάτων σας τόσο ατομικά όσο και συλλογικά. Ωστόσο, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι οι ομαδικές αγωγές, πολλών καταναλωτών κατά της τράπεζας.

* Συγκεντρώστε όλους τους μηνιαίους αναλυτικούς λογαριασμούς. Εάν δεν τους έχετε, ζητήστε τους με γραπτή αίτηση από την τράπεζά σας.

* Απευθυνθείτε στο δικηγόρο σας ή σε οργάνωση καταναλωτών. Τι πρέπει γενικά να προσέχετε

* Διαβάστε πολύ προσεκτικά το συμβόλαιο που θα υπογράψετε με την τράπεζα. Αν δεν έχετε κατανοήσει πλήρως τους όρους χορήγησης της κάρτας, μη διστάσετε να ζητήσετε διευκρινίσεις.

* Εάν στον μηνιαίο αναλυτικό λογαριασμό που λαμβάνετε διαπιστώσετε έξοδα που δεν έχετε κάνει, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας. Μην αφήσετε να περάσουν μέρες, γιατί ίσως μετά αντιμετωπίσετε πρόβλημα στο να βρείτε το δίκιο σας.

* Σε περίπτωση κλοπής ή απώλειας της κάρτας σας, ειδοποιήστε αμέσως την Υπηρεσία Ακύρωσης Πιστωτικών Καρτών της τράπεζάς σας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου