ΕΛΛΑΔΑ

Κοζάνη: Σάλος για την επικίνδυνη γέφυρα – «Είναι σαν της Γένοβας» λέει καθηγητής

κοζάνη-σάλος-για-την-επικίνδυνη-γέφυρ-238186

Σε κλίμα έντονης αντιπαράθεσης και μέσω εκατέρωθεν καταγγελιών συζητήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας το ζήτημα που προέκυψε αναφορικά την στατική επάρκεια της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων, της δεύτερης μεγαλύτερης στη χώρα μετά από αυτή του Ρίου -Αντιρρίου, που περνά πάνω από την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Κοζάνης – Λάρισας. Έπειτα από οπτικό έλεγχο καθηγητή εξειδικευμένου στη γεφυροποιία, που εντόπισε κάθετες παραμορφώσεις στους προβόλους της γέφυρας, λήφθηκαν προληπτικά μέτρα μείωσης της ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων και απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών άνω των 50 τόνων.

Η συσχέτιση της κατασκευής αυτής με τη γέφυρα της Γένοβας που κατέρρευσε τον Αύγουστο του 2018 οδηγώντας στο θάνατο 43 ανθρώπους προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από αιρετούς και εκπροσώπους φορέων της περιοχής, οι οποίοι κατηγόρησαν τόσο τον μελετητή όσο και τον περιφερειάρχη για ανεύθυνη κινδυνολογία και καλλιέργεια κλίματος φόβου στην τοπική κοινωνία.

Ο καθηγητής Μοράντι και η αντιπαράθεση για τη Γένοβα

«Η γέφυρα είναι μελέτη της ΞΕΚΤΕ Α.Ε. και του καθηγητή Ρικάρντο Μοράντι. Το σύστημα της γέφυρας έχει ομοιότητες με το σύστημα της γέφυρας που κατέρρευσε στις 14 Αυγούστου του 2018 στη Γένοβα της Ιταλίας, η οποία με βάση έγκαιρη επιστημονικά δημοσίευση κατέρρευσε εξαιτίας της διάβρωσης των προτεταμένων τενόντων», αναφέρει ρητά ο μηχανικός, ειδικός στη γεφυροποιία, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου του Surrey, Στέργιος Μητούλης, στην επίσημη Γνωμοδότησή του επί της δομικής κατάστασης της γέφυρας, η οποία παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

η γέφυρα της Γένοβας

«Θα συνιστούσα στον καθηγητή να είναι προσεκτικός στις δημόσιες δηλώσεις του. Στο θέμα διαχείρισης της δημόσιας πληροφορίας θα τον χαρακτήριζα επικίνδυνο», ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σερβίων, Δημήτρης Ζάκης, ο οποίος χαρακτήρισε εγκληματική τη σύνδεση της Γέφυρας των Σερβίων με αυτή της Γένοβας, ιδιαίτερα όταν όλα τα συμπεράσματά του έχουν προκύψει από έναν απλό οπτικό έλεγχο. «Έχει αρχίσει μεγάλη ζημιά για την περιοχή μας», επεσήμανε.

Το κλίμα έντονης ανησυχίας επιδείνωσε περαιτέρω ο αντιπεριφερειάρχης Κοζάνης, Νίκος Λυσσαρίδης, ο οποίος σε ανάρτησή του στο διακδίκτυο υπονόησε πως υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης της γέφυρας, αναφερόμενος σε ενέργειες που πρέπει να γίνουν «ώστε να αποφευχθεί το μοιραίο».

«Σε 10-15 περίπου μέρες θα έχουμε κ την πρώτη μελέτη για να κάνουμε τις πρώτες επεμβάσεις στην γέφυρα, έτσι ώστε να αποφευχθεί το μοιραίο. Παράλληλα έχει ζητηθεί από το υπουργείο Μεταφορών στο οποίο ανήκει η γέφυρα να βγάλει στον αέρα την μελέτη, αλλά κ την πλήρη ανακατασκευή της γέφυρας για την πλήρη συντήρησή της», ανέφερε χαρακτηριστικά, επιτείνοντας τη σύγχυση.

Στην τοποθέτησή του ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, επιχείρησε να χαμηλώσει τους τόνους, αναφέροντας πως «δεν είναι η κατάσταση στο κόκκινο», αλλά οφείλει να κάνει ό,τι πρέπει για την προστασία «της πιο όμορφης γέφυρας της Ευρώπης», όπως είπε.

Δεν απέφυγε, ωστόσο, να αναφερθεί και ο ίδιος στη συσχέτιση της γέφυρας με αυτή της Γένοβας, προτείνοντας μάλιστα την ανακατασκευή της με νέα υλικά, ώστε να έχει διάρκεια ζωής 120 ετών, από 70 που έχει σήμερα. «Η γέφυρα αυτή έχει την κατασκευή του Μοράντι, της γέφυρας που έπεσε στη Γένοβα και είχε σταματήσει να χρησιμοποιείται γιατί αποδείχτηκε καταστροφική», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Αν η αποκατάσταση κοστίζει το 40% του έργου, καλύτερα είναι να ξαναγίνει».

Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε, επίσης, η αναφορά του περιφερειάρχη σε κομβόι στρατιωτικών οχημάτων και αρμάτων που -όπως του είπε κάτοικος της περιοχής και το διερευνά- πέρασε πάνω από τη γέφυρα μετά το 2012, προκαλώντας τη φθορά.

Πρόεδρος ΤΕΕ στο ethnos.gr: Εντελώς διαφορετικές κατασκευές

Μιλώντας στο ethnos.gr ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Μακεδονίας, Στέργιος Κιάνας, διευκρίνισε πως οι δύο κατασκευές δεν έχουν καμία ομοιότητα, ενώ επιχείρησε να κατευνάσει τις ανησυχίες. «Αν υπήρχε η παραμικρή υποψία για πραγματικό κίνδυνο κατάρρευσης, δεν θα μείωναν το όριο ταχύτητας, αλλά θα έκλειναν τη γέφυρα, απαγορεύοντας πλήρως την κυκλοφορία σ΄ αυτήν, είπε», ενώ αναφορικά με τη Γένοβα, σημείωσε: «Δεν υπάρχει κατασκευαστική ομοιότητα ανάμεσα στις δύο γέφυρες. Το κοινό τους σημείο είναι πως έχουν τον ίδιο μελετητή, καθώς και ότι είναι χτισμένες με προβόλους που στηρίζονται σε προεκτάσεις».

Ο κ.Κιάνας επεσήμανε πως ακόμα και σε δύο εντελώς όμοιες κατασκευές η αντοχή τους επηρεάζεται διαφορετικά ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο έχουν εκτεθεί. «Στη Γένοβα υπήρχαν σημαντικές βλάβες, οι οποίες είχαν εντοπιστεί πριν από την κατάρρευσή της. Εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά», είπε, ενώ τάχθηκε υπέρ της ανακατασκευής της γέφυρας των Σερβίων, με την διατήρηση των πυλώνων και την δημιουργία νέου καταστρώματος.

Η Γνωμοδότηση του καθηγητή

Το πλήρες κείμενο της γνωμοδότησης του καθηγητή Μητούλη που παρουσιάστηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις εξής επισημάνσεις:

  • Η γέφυρα των Σερβίων έχει πιθανότατα σχεδιαστεί για μέγιστη φόρτιση 90 τόνων (2 οχήματα 60 και 30 τόνων). Ωστόσο έχει εξυπηρετήσει την κυκλοφορία εθνικού δικτύου για 44 έτη (έτος πρώτης κυκλοφορίας το 1976)
  • Τα κρίσιμα εξωτερικά στοιχεία (αρμοί διαστολής, εφέδρανα, αγκυρώσεις τενόντων) όσο και εσωτερικά στοιχεία (οπλισμοί και τένοντες προέντασης, τα οποία δεν είναι δυνατό να ελεγχθούν οπτικά) έχουν υποστεί φθορές από τη χρήση και από εξωτερικούς παράγοντες (πχ περιβαλλοντικούς, διάβρωση οπλισμών από τα άλατα κατά παγετού)
  • Η γέφυρα υποβλήθηκε στον σεισμό του 1995
  • Από την οπτική παρατήρηση προκύπτουν σαφείς ενδείξεις για το τμήμα της προβολοδόμησης ότι υποχωρεί κατακόρυφα, με μεταφορά προς τα κάτω
  • Αυτό ενισχύει την άποψη ότι η φέρουσα ικανότητα (αντοχή) των προβόλων έχει μειωθεί, πιθανότατα λόγω μερικής ή ολικής απώλειας κάποιων εκ των τενόντων προεντάσεως
  • Οι σημαντικότερες βλάβες προκλήθηκαν μετά το 2012, καθώς σε φωτογραφικό υλικό εκείνης της χρονιάς δεν φαίνονται σημαντικές κατακόρυφες βυθίσεις. Το στοιχείο αυτό αν αληθεύει είναι δυσμενές, αναφέρει ο καθηγητής
  • Η γέφυρα φαίνεται να παρουσιάζει εκτεταμένες φθορές και τοπικές βλάβες στην κεφαλή των μεσόβαθρων όπου και στηρίζονται οι προκατασκευασμένες δοκοί
  • Σε αρκετά σημεία παρατηρήθηκαν αλλοιώσεις, διαβρώσεις και εκτεταμένη οξείδωση οπλισμών, αποφλοίωση σκυροδέματος και αποκάλυψη των οπλισμών της κεφαλής του μεσοβάθρου.

Δείτε εδώ την πλήρη Γνωμοδότηση

[ethnos.gr]

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου