ΕΛΛΑΔΑ

«Ψηφιακό σχολείο» σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

ψηφιακό-σχολείο-σε-όλες-τις-βαθμίδε-494647

«Πριν 12 μήνες όταν ξεκινήσαμε είχαμε θέσει στόχο το "ψηφιακό σχολείο" και σήμερα γίνεται, είναι πραγματικότητα, δεν είναι μια θεωρητική εξαγγελία για το αύριο, σήμερα μπορεί και λειτουργεί», τόνισε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου μιλώντας στους μαθητές του νεόδμητου 1ου Επαγγελματικού-Γενικού Λυκείου Μούδρου στη Λήμνο.

Ο πρωθυπουργός, κατά την επίσημη παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, χαρακτήρισε «ιστορική» και «σημαντική» τη δουλειά που έχει γίνει για το ελληνικό σχολείο, συγχαίροντας τόσο την Αννα Διαμαντοπούλου όσο και τον εισηγητή του «ψηφιακού σχολείου», τον γενικό γραμματέα Βασίλη Κουλαΐδη.

Επιπλέον, συνεχάρη τους καθηγητές για το μεράκι τους και τους μαθητές για τη διάθεση για μάθηση την οποία είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι επιδεικνύουν, όταν νωρίτερα είχε περιηγηθεί στα εργαστήρια τεχνολογίας που διαθέτει το σχολείο. Ανέφερε δε ότι γνωρίζει πως πάρα πολλοί καθηγητές «πονάνε» το επάγγελμά τους, αλλά και ότι υπάρχει αίσθηση απαξίωσης από ορισμένους.

Μετά την παρουσίαση από τον κ. Κουλαΐδη, ο κ. Παπανδρέου έθεσε σειρά ερωτημάτων στους μαθητές σχετικά με τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στην καθημερινότητά τους. Σημείωσε ότι το «ηλεκτρονικό βιβλίο» μπορεί να είναι τρόπος για να γίνει ένα άλμα μπροστά και να πρωτοπορήσει η χώρα σε αυτό το επίπεδο.

Τόνισε ότι το σχολείο με την εφαρμογή της ψηφιακής του διάστασης δεν θα είναι πλέον παθητική κατανάλωση γνώσης, αλλά οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να παράξουν γνώση και να τη μοιραστούν ηλεκτρονικά με μαθητές άλλων σχολείων ακόμα και με τη μορφή οπτικοακουστικού υλικού.

Όσον αφορά στην επιμόρφωση των καθηγητών στα νέα μέσα που θα χρειαστεί να εφαρμόσουν στο πλαίσιο του «ψηφιακού σχολείου», ο πρωθυπουργός είπε ότι θα μπορούσαν και τα ίδια τα παιδιά που έχουν ως «δεύτερη φύση» τους το θέμα του Διαδικτύου και της ηλεκτρονικής εποχής, να τους επιμορφώσουν.

Επιπλέον, τόνισε ότι με την ψηφιοποίηση του υλικού που ήδη υπάρχει ή νέου που δημιουργείται, όλος ο πλούτος της ιστορίας, της λογοτεχνίας θα προσφέρεται και στους Ελληνες της διασποράς, που θα έχουν πρόσβαση σε μαθήματα που δεν μπορούν να έχουν με συμβατική μέθοδο.

Ο κ. Παπανδρέου επισήμανε ακόμη ότι θα υπάρχει ακόμα και περιβαλλοντικό όφελος με τη μείωση των βιβλίων, τα οποία κάποια στιγμή, όπως είπε, ενδεχομένως να απαρτίζουν μια βιβλιοθήκη στα σχολεία, από όπου θα μπορούν οι μαθητές να δανείζονται. Το κόστος και στο περιβάλλον με τα δέντρα που κόβουμε μπορεί να μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως είπε.

Ανέφερε δε ότι επόμενο στάδιο θα είναι και η προσομοίωση των εξετάσεων με τη χρήση υπολογιστή ώστε οι μαθητές να προετοιμάζονται και να αυτό-αξιολογούνται εν όψει των γενικών εξετάσεων, αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της χρονιάς.

Εκτίμησε ακόμη ότι το ψηφιακό σχολείο θα βοηθήσει και στην επιλογή των επαγγελμάτων, καθώς θα μπορούν οι μαθητές να επιλέξουν προσανατολισμό, έχοντας λάβει υπ’ όψη περισσότερα δεδομένα.

Ο πρωθυπουργός έκανε ιδιαίτερη μνεία στη νοοτροπία της δια βίου μάθησης που πρέπει να διαθέτει ο μαθητής αλλά και όλοι, δεδομένων των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Μιλώντας για την ιδιότητά τους ως πολιτικού, ανέφερε ότι μερικοί νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα, ενώ θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.

Σε αυτό το σημείο ο κ. Παπανδρέου έδειξε στους μαθητές το ηλεκτρονικό βιβλίο που ο ίδιος διαθέτει και τους ρώτησε ποιο είναι το πιο μεγάλο θέμα των τελευταίων μηνών.

Εκείνοι απάντησαν ότι πρόκειται για την οικονομική κρίση και ο πρωθυπουργός τους ανταπάντησε ότι για το συγκεκριμένο θέμα, πέρα από τους συμβούλους και τους υπουργούς , κατέφυγε και στην αναζήτηση των απόψεων των μεγαλύτερων οικονομικών αναλυτών, «κατεβάζοντας» από το Διαδίκτυο τις θέσεις τους, τις οποίες στη συνέχεια αποθήκευσε στο ηλεκτρονικό του βιβλίο.

Το τελευταίο βιβλίο που «κατέβασε», όπως είπε, ήταν το «Μετά το σοκ, η νέα οικονομία» του πρώην υπουργού Εργασίας στην κυβέρνηση Κλίντον, του κ. Ράις.

«Παρότι υπάρχουν προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης δεν πρέπει ούτε ένα παιδί να μείνει πίσω σε αυτή τη μεγάλη τεχνολογική επανάσταση που γίνεται σε όλο τον κόσμο», σημείωσε η Άννα Διαμαντοπούλου.

Οι άξονες

Τα σχολεία προμηθεύονται: Συστήματα διαδραστικής διδασκαλίας (διαδραστικοί πίνακες, data-projectors) αρχικά στη Β’ Γυμνασίου (1.250 σχολεία που υπέβαλαν σχετικό αίτημα τους προηγούμενους μήνες) και στη συνέχεια σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου (Α’, Β’, Γ’) και την Στ’ Δημοτικού σε 1.190 Γυμνάσια (60% του συνόλου) και 5.200 Δημοτικά (85% του συνόλου).

Φορητό εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών για τα 800 ολοήμερα δημοτικά και όλα τα Γυμνάσια, καθώς και έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή σε 400 σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές. Παράλληλα 1.300 σχολεία σε 57 Δήμους αποκτούν ευρυζωνική σύνδεση μέσω Μητροπολιτικών Αστικών Δικτύων (ΜΑΝ) οπτικών ινών.

Δημιουργείται δημόσια διαθέσιμη ψηφιακή πλατφόρμα ανοικτού λογισμικού, με δυνατότητες ενεργού εμπλοκής των χρηστών με εργαλεία Web 2.0 στην οποία θα είναι ενσωματωμένα:

• Όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή και εμπλουτισμένα με πρόσθετο διαδραστικό υλικό (animations, videos, κ.λ.π.).

• Ψηφιακή υποστηρικτική διδασκαλία (βιντεοσκοπημένες πρότυπες διδασκαλίες) για τα βασικά μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

• Σχέδια μαθημάτων για κάθε ενότητα όπου εντάσσονται οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία.

• Πρόσθετο ψηφιακό υλικό όπως φωτογραφίες, βίντεο, κ.λ.π.

• Δυνατότητες τοπικής εκπαιδευτικής διαχείρισης της κάθε τάξης (ανταλλαγή εργασιών μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών, ανακοινώσεις, απουσίες κ.λ.π.).

Με βάση αυτήν την πλατφόρμα δίνεται πρόσβαση από το σπίτι, στο μεν μαθητή για περαιτέρω εμπέδωση της ύλης και εξάσκηση, στο δε γονιό για να ενημερώνεται για την πρόοδο του παιδιού του. Ο εκπαιδευτικός αποκτά ένα εργαλείο που αναβαθμίζει την καθημερινή του διδασκαλία.

Στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την επιμόρφωση 103.000 εκπαιδευτικών (57,2% του συνόλου) στη διδακτική αξιοποίηση των εργαλείων ΤΠΕ στα μαθήματα ειδικότητάς τους και στη χρήση διαδραστικών πινάκων και της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας. Δημιουργείται ειδική e-πλατφόρμα για από απόσταση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Αντικαθίστανται τα διαφορετικά σημερινά βασικά συστήματα καταγραφής δεδομένων του εκπαιδευτικού συστήματος με ένα ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα, στο οποίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση ο καθένας ανάλογα με το επίπεδο της λειτουργίας του (π.χ. ο γονιός του παιδιού του, ο εκπαιδευτικός της τάξης του, ο σχολικός σύμβουλος των σχολείων που εποπτεύει, κ.ο.κ). Όλα τα σχολεία της χώρας αποκτούν την ηλεκτρονική τους καρτέλα, στην οποία θα αναγράφονται πλήρως όλα τα στοιχεία τους (μαθητές, προσωπικό, εξοπλισμός κ.λ.π.).

Τέλος, μεταξύ άλλων, αναλαμβάνεται δράση με στόχο την ενημέρωση γονέων, μαθητών, και εκπαιδευτικών για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου (safer internet). Η εκπαιδευτική τηλεόραση μετατρέπεται σε multimedia πλατφόρμα συνδεδεμένη με τα σημαντικότερα sites κοινωνικής δικτύωσης.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου