ΕΛΛΑΔΑ

Οδυνηρό ρεκόρ στις αυξήσεις τιμών

οδυνηρό-ρεκόρ-στις-αυξήσεις-τιμών-851206

Τρόμαξε ακόμη και τους ελεγκτές της τρόικας το ράλι που κάνει ο πληθωρισμός στην Ελλάδα. «Γιατί δεν έχετε μαζική πτώση τιμών αφού έχετε ύφεση;» Αυτό ήταν ένα από τα ερωτήματα που έθεσαν επίμονα οι ελεγκτές της τρόικας στην υπουργό Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη

Για δυσκαμψία των τιμών έκαναν λόγο οι εκπρόσωποι ΕΕ, ΔΝΤ και ΕΚΤ στη συνάντηση. Από την πλευρά του υπουργείου τονίστηκε ότι αν εξαιρεθεί η επίπτωση της αύξησης των φόρων ο πληθωρισμός έπεσε στο 1,19 % τον Ιούνιο, από 1,93 % τον Ιανουάριο, καθώς και ότι υπάρχουν τομείς όπως τα τρόφιμα όπου καταγράφεται μείωση τιμών αλλά και κλάδοι της αγοράς όπως τα ξενοδοχεία – εστιατόρια όπου εξακολουθούν να υπάρχουν ανατιμήσεις.

Η εξήγηση που έδωσε το υπουργείο είναι αφενός το μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων και τα υψηλά λειτουργικά κόστη (ενοίκια, ενέργεια, δημοτικά τέλη), αφετέρου οι ολιγοπωλιακές δομές σε αρκετούς κλάδους της αγοράς, λιανεμπόριο και βιομηχανία – χονδρεμπόριο, όπου μικρός αριθμός επιχειρήσεων ελέγχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς.

Οι εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομίας ανέφεραν επίσης τα μέτρα που έχουν ληφθεί και εκείνα που προγραμματίζονται για τη συγκράτηση των τιμών, όπως οι μειώσεις τιμών στα φάρμακα (νέα μείωση θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο), τις ρυθμίσεις για την επαγγελματική στέγη, το πάγωμα των διδάκτρων, την Αγορανομική Διάταξη για τις προωθητικές ενέργειες, τη ρύθμιση που ετοιμάζεται για τις σχέσεις λιανεμπορίου – βιομηχανίας και τον τρόπο τιμολόγησης.

Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας υπογράμμισαν επίσης τα μέτρα για έλεγχο στις ενδοομιλικές συναλλαγές που στοχεύουν στον έλεγχο των διαφορών στις τιμές μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ και το νέο θεσμικό πλαίσιο για τον ανταγωνισμό και για τη σύσταση υπηρεσίας εποπτείας της αγοράς.

Αρνητική πρωτιά για την Ελλάδα

Η Ελλάδα κατέχει σταθερά την πρωτιά στις αυξήσεις σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, σύμφωνα με την ανάλυση των τιμών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτή για τον Ιούνιο, σε ετήσια βάση.

Συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι πρώτη:

– Στον πληθωρισμό με 5,2% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 1,4%.

– Στην ένδυση με αύξηση 2,5% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 0,3%.

– Στα καύσιμα με αύξηση 41,5% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 11,6%.

– Στις μεταφορές επιβατών με σιδηρόδρομο, με αύξηση 36,6%, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 3,5%.

– Στις οδικές μεταφορές επιβατών με αύξηση 9,3% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 1%.

– Στις καφετέριες και ξενοδοχεία με αύξηση 3,6% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 1,2%.

– Στον καπνό με αύξηση 19,9% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 5,4%.

– Στο κρασί με αύξηση 2,6% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 0,5%.

– Σε ζάχαρη, μέλι, ζαχαρώδη με αύξηση 2,4% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι -0,3%.

– Στη μπύρα με αύξηση 11,5% όταν ο μέσος όρο της ΕΕ είναι 0,8%.

– Στις ασφαλίσεις μεταφορών με αύξηση 18% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 5,4%.

 

Το ΕΣΠΑ

Η υλοποίηση του ΕΣΠΑ, η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, η υλοποίηση των προγραμμάτων του Αναπτυξιακού Νόμου, θέματα σχετικά με την λειτουργία της αγοράς και η απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων εξετάστηκαν στην συνάντηση που είχαν οι εκπρόσωποι της τρόικας με την υπουργό Οικονομίας Λ. Κατσέλη το πρωί της Τρίτης.

Ειδικότερα, την τρόικα απασχολούν οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων στην Ελλάδα, παρά την ψήφιση από την Βουλή του σχετικού νόμου (3853/2010).

Η κυβέρνηση θέσπισε υπηρεσία μιας στάσης (one-stop shops) για την ίδρυση όλων των μορφών των εταιρειών (ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ και ΑΕ), στοχεύοντας στην μείωση του κόστους σύστασης των εταιρειών κατά 70%. Με το νέο πλαίσιο όλες οι διαδικασίες σύστασης επιχειρήσεων θα περιορίζονται σε ένα μόνο βήμα, αντί για δεκαέξι και θα μειωθεί δραστικά σε μία ημέρα ο χρόνος που απαιτείται για τη σύσταση ΕΠΕ.

Με τον Ν. 3853/2010 επιδιώκεται η ενεργοποίηση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), δεδομένου ότι ο νόμος που το θεσμοθετούσε έμενε ανενεργός, ένεκα του υπερβολικά μεγάλου αριθμού υπουργικών εξουσιοδοτικών αποφάσεων που περιείχε και της αδυναμίας της διοίκησης να τις εκδώσει.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου