ΕΛΛΑΔΑ

Στην ελληνική υφαλοκρηπίδα το «Πίρι Ρέις»

στην-ελληνική-υφαλοκρηπίδα-το-πίρι-ρ-494366

Εντός των ορίων της ελληνικής υφαλοκρηπίδας παραμένει από χθες το ωκεανογραφικό «Πίρι Ρέις». Το τουρκικό πλοίο βρίσκεται νοτιοανατολικά του Καστελόριζου και σκάφος του Λιμενικού Σώματος παρακολουθεί τις κινήσεις του.

Κάθε ελληνική κίνηση είναι μετρημένη και μελετημένη, επισήμανε σχετικά ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δρούτσας, τονίζοντας ότι η Αθήνα δε θα επιτρέψει το ενδεχόμενο να παρασυρθεί σε έναν διάλογο εκτός πλαισίου, όπως δείχνει να επιδιώκει η Αγκυρα.

Ο Δ.Δρούτσας έθεσε το ζήτημα του «Πίρι Ρέις» στον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου στην πρόσφατη συνάντησή τους στο περιθώριο των εργασιών του ΟΑΣΕ στο Καζακστάν, ενημερώνοντας παράλληλα τους Ευρωπαίους και τον Αμερικανό ομόλογό του.

Ο κ. Δρούτσας υπογράμμισε τη διάσταση λόγων και πράξεων της Τουρκίας, η οποία με τις ενέργειές της των τελευταίων ημερών, υπονομεύει τις προοπτικές ενίσχυσης των ελληνο-τουρκικών σχέσεων και της διμερούς συνεργασίας.

«Δεν είναι καινούργιες οι επιδιώξεις της Τουρκίας, τις γνωρίζουμε. Η Τουρκία επιχειρεί να δημιουργήσει συνθήκες έντασης και να οξύνει το κλίμα, αναμασώντας τις γνωστές της θέσεις, που κινούνται εκτός της νομιμότητας, όπως αυτή ορίζεται από το Δίκαιο της Θάλασσας, και αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας», απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Δ. Δρούτσας, σε ερώτηση δημοσιογράφων, μετά τη συνάντησή του με τον Kύπριο ομόλογό του στο υπουργείο Εξωτερικών.

«Εμείς απαντούμε με ξεκάθαρο τρόπο και ψυχραιμία, κατοχυρώνοντας απόλυτα τις νομικές και πολιτικές μας θέσεις. Ορίζουμε εμείς το ρυθμό και την ένταση…» τόνισε ο κ. Δρούτσας και προσδιορίζοντας το πλαίσιο του διαλόγου, πρόσθεσε: «δε θα επιτρέψουμε να μπει σε ανεξέλεγκτη κατάσταση η Ελλάδα, ούτε να παρασυρθεί σε ένα διάλογο εκτός πλαισίου, όπως εμφανώς επιδιώκει η Τουρκία».

«Οι θέσεις μας είναι ισχυρές και βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο. Υπάρχει η διαδικασία των διερευνητικών συνομιλιών με στόχο την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Οι διερευνητικές συνομιλίες είναι το αυστηρό πλαίσιο, που κατοχυρώνει τις θέσεις μας, εκεί συζητούμε με την Τουρκία και πουθενά αλλού. Εάν αυτό δεν προχωρήσει, τότε υπάρχει και το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης».

Ο κ. Δρούτσας σχολίασε, τέλος, ότι η Ελλάδα επιθυμεί τη βελτίωση των σχέσεων συνεργασίας με την Τουρκία, στο μέτρο που αυτό θα είναι αμοιβαία επωφελές και θα προστατεύει τα συμφέροντα της Ελλάδας. «Ας μην υπάρχουν αμφιβολίες ότι, κάθε κίνησή μας γίνεται με την απαραίτητη αποφασιστικότητα και ψυχραιμία, και είναι σοβαρά μελετημένη έχοντας γνώμονα τη διαφύλαξη της εθνικής ακεραιότητας της χώρας».

Σχόλιο για το θέμα έκανε και ο Κύπριος υπουργός, διότι -όπως είπε- κατά διαστήματα η Τουρκία προχωρά σε παρόμοιες προκλήσεις απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία.

«Η Τουρκία οφείλει να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Να υπενθυμίσω ότι αυτή τη σύμβαση, το Δίκαιο της Θάλασσας, την έχουν επικυρώσει και τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ και η ίδια η Ευρωπαϊκή Κοινότητα και επομένως, αν όντως θέλει η Τουρκία και εννοεί σοβαρά, να προχωρήσει προς την ΕΕ, θα πρέπει να αναγνωρίσει τα δικαιώματα, που δημιουργούνται από αυτή τη Σύμβαση, και να προχωρήσει στην υπογραφή και επικύρωση της» τόνισε.

Υπενθύμισε, δε, ότι οι προκλήσεις αυτές είναι ακριβώς και ο λόγος που η Κύπρος δεν δίνει τη συγκατάθεσή της στο άνοιγμα του Κεφαλαίου της ενέργειας, στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την ΕΕ.

Ο Κύπριος υπουργός Άμυνας δήλωσε τη Δευτέρα σχετικά με το ζήτημα του «Πίρι Ρέις» ότι οι κυβερνήσεις Ελλάδας-Κύπρου παρακολουθούν την κατάσταση και δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.

«Γνωρίζουμε ότι βρίσκεται 100 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πάφου και παρακολουθούμε τα πάντα» είπε.

Ο κ. Παπακώστας ανέφερε, επίσης, ότι οι τουρκικές ενέργειες είναι προκλητικές, σημείωσε πως «ο τρόπος με τον οποία λειτουργεί η Τουρκία είναι γνωστός» και προσέθεσε πως «εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία ανησυχία».

Τέλος, διαβεβαίωσε ότι η κυπριακή κυβέρνηση προβαίνει σε διαμαρτυρίες προς όλες τις κατευθύνσεις.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου