ΕΛΛΑΔΑ

Στα… 11 μέτρα στήνει την ακρίβεια

στα-11-μέτρα-στήνει-την-ακρίβεια-851206

Τη μάχη κατά της ακρίβειας και των στρεβλώσεων της αγοράς κηρύσσει το υπουργείο Οικονομίας με την εφαρμογή 10+1 άμεσων μέτρων παρέμβασης μέχρι το Μάιο του 2010 και πρόσθετα μέτρα μέχρι το τέλος του έτους.
Στο στόχαστρο μπαίνουν τα κρίσιμα -και αρκετά από αυτά διαχρονικά, επομένως βαθιά ριζωμένα- προβλήματα της αγοράς, μεταξύ των οποίων η ύπαρξη ισχυρών καρτέλ σε βασικούς κλάδους.
Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομίας πρώτη στη λίστα των κυριότερων προβλημάτων της αγοράς κατατάσσει την έντονα ολιγοπωλιακή διάρθρωση κλάδων («καρτελοποίηση» κλάδων).
Είναι ενδεικτικό ότι σε σχετικά στοιχεία που παραθέτονται διαπιστώνεται ότι σε βασικά είδη τροφίμων πχ στις μαργαρίνες μία εταιρεία ελέγχει το 90% της αγοράς, ενώ στο λάδι οι δύο πρώτες εταιρείες του κλάδου κατέχουν το 65% της πίτας.
Γενικά σε πολλά είδη τροφίμων (πχ όσπρια, κρουασάν, τσάι, χυμοί, πουρές, γάλα εβαπορέ, αναψυκτικά κ.τ.λ.), αλλά και σε άλλα είδη πρώτης ανάγκης (πχ πάνες βρεφών, οδοντόκρεμες, ξυριστικά κ.τ.λ.) το αθροιστικό ποσοστό του μεριδίου του leader του κλάδου και της δεύτερης εταιρείας διαμορφώνεται πάνω από 80%.
Ειδικά για την πάταξη των καρτέλ η υπουργός ανέφερε ότι προωθεί την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, με την τροποποίηση του νόμου 2251/94, μέχρι το τέλος Ιουνίου, προκειμένου να διευκολυνθεί η αξίωση αποζημιώσεων φυσικών προσώπων από τα ποινικά δικαστήρια για τις παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Προβλήματα της αγοράς
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας οι στρεβλώσεις και τα προβλήματα της αγοράς εντοπίζονται στην έντονη ολιγοπωλιακή διάρθρωση κλάδων, στο μικρό μέγεθος της αγοράς και τη διαχρονική μείωση επενδύσεων, στα ρυθμιστικά εμπόδια και προβλήματα αδειοδότησης, στα εμπόδια εισόδου στην αγορά («κλειστές» αγορές και επαγγέλματα) καθώς και στην υπερβολική χρήση προωθητικών ενεργειών (π.χ. εκπτώσεις, δώρα κ.λ.π.) που δεν εξασφαλίζουν την απεικόνιση της «καθαρής» τιμής στο ράφι.
Στα βασικά συμπεράσματα που καταλήγει από την ανάλυσή του το υπουργείο, διαχωρίζοντας του μύθους από την πραγματικότητα, ως προς τις αιτίες που ευθύνονται για τις εκρήξεις τιμών, αναφέρεται ότι η αύξηση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης αποτέλεσε τον κύριο προσδιοριστικό παράγοντα της αύξησης του πληθωρισμού λειτουργώντας τόσο ως αύξηση του λειτουργικού κόστους, αλλά και ως νομιμοποιητικό στοιχείο αυξήσεων.

Ακόμη επισημαίνεται ότι η αύξηση στην κατηγορία πετρελαιοειδών ξεπέρασε το 43%, επηρέασε τις μεταφορές κατά 18,5% καθώς και τα αλκοολούχα και τα καπνικά κατά 10%.

Επίσης σημειώνεται ότι παρά την αύξηση του ΦΠΑ, η μεταβολή προϊόντων συγκρατήθηκε στο 2,2%, ενώ αρκετές κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση όπως διατροφή & μη αλκοολούχα ποτά (- 0,9% ) εκ των οποίων τα νωπά και τα αγροτικά μειώθηκαν κατά 9,1%.
Συνολικά στις υπηρεσίες λόγω των ειδικών φόρων κατανάλωσης έχουμε αυξήσεις ύψους 3,3%, ενώ παρά την ολιγοπωλιακή διάρθρωσή της, η αγορά απορρόφησε μεγάλο μέρος των αυξήσεων των εμμέσων φόρων (ΦΠΑ- ΕΦΚ).
Πάντως σύμφωνα με το υπουργείο προβλήματα εμφανίζονται ακόμα στις υποτιθέμενες «ανταγωνιστικές αγορές», κυρίως στις υπηρεσίες (ιδιαίτερα στέγαση 7,3% – εκπαίδευση 3% – ένδυση και υπόδηση – ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια 3%).

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου