ΤΟΠΙΚΑ

Αρτέμης Χαλάτσης: «Ενας γεωπόνος στην ιχθυολογία»

αρτέμης-χαλάτσης-ενας-γεωπόνος-στην-292051

Πριν από 25 χρόνια αποφοίτησε από τη Γεωπονική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συνέχισε τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Δεν σταμάτησε ποτέ να διαβάζει και να ενημερώνεται για την επιστήμη του, ενώ κάνει μαθήματα σε νέους αγρότες ως πιστοποιημένος εκπαιδευτής του ΕΟΠΠΕΠ. Το ταξίδι στη γνώση όμως συνεχίστηκε και σε ένα ακόμη επίπεδο για τον 49χρονο Βολιώτη Αρτέμη Χαλάτση, ο οποίος προ ημερών αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μεσογειακής Υδατοκαλλιέργειας του τμήματος Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και μάλιστα διάβασε τον όρκο ως αριστούχος.

Ο Αρτέμης Χαλάτσης είναι γεωπόνος, υπάλληλος στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, έγγαμος και πατέρας τριών παιδιών, δύο εκ των οποίων σπουδάζουν στο Πανεπιστήμιο. Ούτε όμως οι επαγγελματικές, ούτε οι οικογενειακές του υποχρεώσεις, ούτε καν το γεγονός ότι συμπληρώνει σχεδόν μισό αιώνα ζωής δεν τον εμπόδισαν να κατακτήσει ένα ακόμη κάστρο της γνώσης. Συμμετείχε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μεσογειακή Υδατοκαλλιέργεια, αρίστευσε μεταξύ των συμφοιτητών του και στη διά ζώσης, μετά από καιρό, τελετή ορκωμοσίας την περασμένη Τετάρτη, ήταν εκείνος που διάβασε τον όρκο και καταχειροκροτήθηκε από συμφοιτητές του, καθηγητές, αλλά και τα μέλη της οικογένειάς του για τους οποίους έγινε παράδειγμα διά βίου μάθησης και αριστείας.

«Πώς πήρες την απόφαση να κάνεις ένα μεταπτυχιακό σ’ αυτή την ηλικία;», ρωτήσαμε τον Αρτέμη Χαλάτση για να μας απαντήσει με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Η αλήθεια είναι ότι το σκεφτόμουν καιρό αλλά δεν ήξερα αν θα μπορούσα να τα καταφέρω. Για την ακρίβεια δεν ήξερα αν θα είχα την όρεξη να διαβάσω μετά από 25 χρόνια, καθώς αυτό είναι το δεύτερο μεταπτυχιακό που κάνω. Το προηγούμενο το έκανα το 1998 ενώ αποφοίτησα από το πανεπιστήμιο το 1996. Παρόλα αυτά δεν σταμάτησα ποτέ να διαβάζω και να κάνω και μαθήματα σε νέους αγρότες καθώς είμαι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ΕΟΠΠΕΠ».

Ο Αρτέμης Χαλάτσης αναφέρθηκε και στο μυστικό της επιτυχίας, καθώς δεν αποφοίτησε απλώς, αλλά το έκανε με άριστα. «Κατ’ αρχάς διάλεξα ένα αντικείμενο που μου άρεσε πραγματικά. Οι βασικές μου σπουδές στον τομέα της γεωπονίας μου άφησαν πολλές δυνατότητες να διευρύνω τις γνώσεις μου και σε άλλους τομείς διαφορετικούς από το κλασικό πτυχίο του γεωπόνου. Η αλήθεια είναι πως πάντα είχα μια άριστη σχέση με τη θάλασσα καθώς κατάγομαι από ένα παραθαλάσσιο χωριό, το μαγευτικό Χορευτό Πηλίου και όλα μου τα καλοκαίρια τα περνάω εκεί. Έτσι γνωρίζω από ψάρεμα, καΐκια, δίχτυα, κλπ. Όταν λοιπόν κάποια στιγμή χαζεύοντας στο διαδίκτυο ενημερώθηκα πως στη σχολή γεωπονίας υπήρχε μεταπτυχιακό στον τομέα των υδατοκαλλιεργειών ήταν ξεκάθαρο πως θα ήταν κάτι που θα μου αρέσει κι έτσι το ακολούθησα. Θα πρέπει να γνωρίζεται δε, πως ο τομέας υδατοκαλλιεργειών στην Ελλάδα είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος της ζωικής παραγωγής με πολλές προοπτικές. Η μεσογειακή τσιπούρα υδατοκαλλιέργειας είναι το νούμερο ένα εξαγώγιμο ψάρι της Ελλάδας και συμβάλει στο θετικό εμπορικό ισοζύγιο της χώρας μας», τονίζει χαρακτηριστικά.

Από τη γεωπονία στην ιχθυολογία

Η επιλογή μεταπτυχιακού στην ιχθυολογία δεν ήταν εύκολη υπόθεση για έναν γεωπόνο. «Οι περισσότεροι συμφοιτητές μου, ήμασταν 20 συνολικά στο μεταπτυχιακό, ήταν απόφοιτοι της σχολής και συνέχισαν τις σπουδές τους στο μεταπτυχιακό ως συνέχεια των βασικών τους σπουδών ώστε να αποκτήσουν περισσότερα προσόντα. Πολλοί από αυτούς δραστηριοποιούνται είδη στον τομέα των υδατοκαλλιεργειών και άρα είχαν αρκετές γνώσεις πάνω στον τομέα αυτό. Εγώ δεν είχα ιδέα. Όροι όπως ιχθυοκλωβός, γόνος, μετατρεψιμότητα της τροφής δεν τους είχα ακούσει ποτέ ξανά. Και στα πρώτα μαθήματα φοβήθηκα λίγο. Όμως αυτή η έλλειψη γνώσεων με πείσμωσε και την επόμενη μέρα πήγα στη βιβλιοθήκη κι άρχισα να δανείζομαι βιβλία. Τα έπαιρνα δέκα-δέκα. Το ότι δεν είχα γνώσεις μου έκανε και καλό γιατί είχα όρεξη για νέα γνώση», αναφέρει, προσθέτοντας ότι η προσπάθεια άξιζε τον κόπο.

Δικαιωμένος για όλα τα χρόνια μελέτης

Κατά την εκφώνηση του όρκου, ο Αρτέμης Χαλάτσης ήταν εμφανώς συγκινημένος. Ηταν μία έκπληξη και για τον ίδιο η τιμή που του έγινε, καθώς συμφοιτητής του με ακόμη υψηλότερη βαθμολογία δεν μπόρεσε να παραβρεθεί λόγω υποχρεώσεων.

«Τη στιγμή που απήγγειλα τον όρκο μπροστά στον κοσμήτορα, στους πρόεδρους των τμημάτων και στους φοιτητές πτυχιούχους και μη, πέρασαν από μπροστά μου όλοι οι κόποι και τα ξενύχτια από τότε που έδωσα για πρώτη φορά πανελλαδικές, οι προπτυχιακές σπουδές μου στη Θεσσαλονίκη, οι σπουδές μου στη Σκωτία, ακολούθως στην ΑΣΠΑΙΤΕ Βόλου, το πρώτο μου μεταπτυχιακό και το ατέλειωτο διάβασμα που έχω ρίξει μια ζωή εξετάσεις. Έτσι αισθάνθηκα δικαιωμένος για όλα τα χρόνια διαβάσματος. Συγκινήθηκα επίσης γιατί ήμουν περιτριγυρισμένος από νέα παιδιά νέους συναδέλφους με όνειρα και φιλοδοξίες ακριβώς όπως ξεκινούσα κι εγώ πριν ακριβώς 25 χρόνια όταν αποφοίτησα από τη γεωπονική ΑΠΘ», αναφέρει.

«Να στοχεύετε ψηλά»

Με την εμπειρία των 49 χρόνων του, ο Αρτέμης Χαλάτσης καλεί τα νέα παιδιά να στοχεύουν ψηλά και να αγαπούν αυτό που κάνουν.

«Γενικά πολλοί φοιτητές, ειδικά προπτυχιακοί, ξεκινούν λάθος. Λένε πέντε να πάρω και να περάσω το μάθημα και όλα καλά. Θυμάμαι στη Γεωπονική Θεσσαλονίκης στο ΑΠΘ όταν σπούδαζα το πέντε το ονομάζαμε χαριτολογώντας «παγκόσμια φοιτητική σταθερά». Όμως αυτό είναι λάθος. Ο φοιτητής πρέπει από την αρχή να έχει υψηλούς στόχους.

Και πρέπει να γνωρίζουν αν αυτό που κάνουν είναι αυτό που θέλουν ή αυτό που έτυχε. Το σπουδαιότερο όπλο του φοιτητή είναι λοιπόν να αγαπά αυτό που κάνει. Εμένα ο γιος μου ο Νικήτας που είναι 19 χρόνων πέρασε στην πολυτεχνική σχολή βιομηχανικού σχεδιασμού στη Σύρο. Αυτό ήταν το όνειρό του και ο στόχος του. Του έλεγα εγώ σκεπτόμενος τα έξοδα: «Δήλωσε πρώτα τον Βόλο αγοράκι μου τόσες σχολές έχουμε εδώ». Εκείνος όμως ήταν αποφασισμένος. Και τώρα διαπιστώνω πόσο λάθος αντίληψη είχα. Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να μην πετύχει κάποιος που αγαπά πραγματικά αυτό που κάνει; Οσο για τα νέα παιδιά τους συμβουλεύω να βάζουν υψηλούς στόχους. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Το θέμα της εργασίας είναι πολύ δύσκολο. Τα προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος γίνονται όλο και περισσότερα. Το μέτριο θα αποτύχει. Ας κάνουν μικρά βηματάκια», συμβουλεύει.

Παράδειγμα προς μίμηση

Ο Αρτέμης Χαλάτσης έγινε παράδειγμα προς μίμηση και για τα ίδια τα παιδιά του. Μπορεί το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό να το έκανε πρώτα για τον εαυτό του και με στόχο την απόκτηση νέων γνώσεων που πιθανώς να τον βοηθήσουν στην περαιτέρω επαγγελματική του ανέλιξη, έδειξε όμως τον δρόμο και στα παιδιά του.

«Με την προσπάθεια μου αυτή ήθελα να δείξω και σε όλους ότι μπορούμε να φτάσουμε πιο ψηλά και να αποτελέσω έμπνευση για τους νεότερους. Για τον λόγο αυτό κατά την ημέρα της ορκωμοσίας πήρα μαζί μου και τον μικρό γιο μου που πάει δημοτικό και τα ανίψια μου για να τους βάλω στο κλίμα. Και ο γιος μου, μου είπε. «Μπαμπά μ’ αρέσει αυτό που βλέπω. Θέλω να πάω κι εγώ πανεπιστήμιο». Μόνο που αυτός είδε μόνο τη «βιτρίνα» καθώς πίσω από μια αποφοίτηση υπάρχουν πολλές ώρες διαβάσματος, εργασιών και οικονομικών δαπανών», αναφέρει.

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου