ΤΟΠΙΚΑ

Καρμανιόλα οι «τυφλές» διασταρώσεις στο κέντρο του Βόλου

καρμανιόλα-οι-τυφλές-διασταρώσεις-312912

«Τυφλές» διασταυρώσεις παντού στο κέντρο του Βόλου συνιστούν κίνδυνο ατυχημάτων για τους οδηγούς, που κινούνται στο οδικό δίκτυο της πόλης. Παρκαρισμένα οχήματα στις γωνίες των δρόμων μειώνουν την ορατότητα έως και 80%(!), με αποτέλεσμα συχνά – πυκνά να προκαλούνται ατυχήματα, άλλες φορές υλικών ζημιών, άλλες πολύ πιο σοβαρά. Μελέτες μάλιστα αποδεικνύουν ότι το 40% των ατυχημάτων συμβαίνει μέσα στις πόλεις.

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθυντή του Εργαστηρίου Οδοποιίας και Οδικής Ασφάλειας του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, Νίκο Ηλιού, μετά το lock down τα αυτοκίνητα ξαναβγήκαν μαζικά στους δρόμους και του Βόλου. Μαζί με την αύξηση της κίνησης, αυξήθηκαν και τα τροχαία ατυχήματα.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, σύμφωνα με μελέτη, το 40% των τροχαίων ατυχημάτων, κάποιες φορές και δυστυχήματα, συμβαίνουν μέσα στις πόλεις. Κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Το φαινόμενο οφείλεται σε κακές πρακτικές, όπως τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα στις γωνίες των διασταυρώσεων, ακόμη και οι κάδοι που «σπρώχνονται» στις γωνίες για να μην… ενοχλούν στο παρκάρισμα.

Πρόκειται για τις λεγόμενες «τυφλές διασταυρώσεις» μέσα στον Βόλο, κάτι που όπως επισημαίνει ο προϊστάμενος του Τμήματος Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών του Δήμου Βόλου, Κωνσταντίνος Καραγιάννης, συμβαίνει παντού.

Μείωση ορατότητας κατά 80%

Σύμφωνα με μελέτη που ολοκληρώνει το τμήμα Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών του Δήμου Βόλου, σε όλο το κέντρο της πόλης, το πρόβλημα είναι κοινό. Παράνομα παρκαρισμένα οχήματα σε οδικούς άξονες που απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση αλλά και παρκαρισμένα οχήματα σε αποστάσεις μικρότερες των πέντε μέτρων από τις γωνίες, μολονότι απαγορεύεται βάση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Όπως εξηγεί ο κ. Καραγιάννης τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα «κόβουν» έως και 80% την ορατότητα των οδηγών στις διασταυρώσεις με αποτέλεσμα την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται σε οδικούς άξονες που χαρακτηρίζονται καρμανιόλα. Στην Πολυμέρη, την Αναλήψεως, τη 2ας Νοεμβρίου, στη Λαρίσης και Αθηνών, αλλά και σε δρόμους όπως η Ανθίμου Γαζή, η Γαλλίας και η Κωνσταντά, ο κίνδυνος ατυχημάτων είναι πολύ υψηλός. Ιδίως στους τρεις τελευταίους δρόμους, ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος, λόγω της στενότητας του οδοστρώματος, του πάρκινγκ, παράνομου στις γωνίες και νόμιμου στο υπόλοιπο μήκος.

Δεν «κόβουν» στις γωνίες

Δεν είναι όμως μόνο τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα το πρόβλημα που υπονομεύει την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Σε δρόμους όπως η Γαλλίας, η Γαζή και η Κωνσταντά, που έχουν προτεραιότητα, οι οδηγοί κινούνται με υψηλή ταχύτητα, δεν «κόβουν» στις γωνίες και όταν διασταυρώνονται από κάθετη οδό με όχημα που επιχειρεί να διασχίσει τη διασταύρωση χωρίς απρόσκοπτη ορατότητα, συμβαίνουν ατυχήματα.

«Να κάνουμε τη ζωή των παραβατών δύσκολη»

Το φαινόμενο δεν συνιστά τυχαίο πρόβλημα στον Βόλο. Όπως αναφέρει ο κ. Καραγιάννης, όλες οι δραστηριότητες είναι στο κέντρο της πόλης με αποτέλεσμα να παρατηρείται υψηλή κίνηση. Την ίδια ώρα, οι πολίτες δεν έχουν αποβάλλει την νοοτροπία της χρήσης του αυτοκινήτου και κατεβαίνουν με τα οχήματά τους στο κέντρο, παρκάρουν σε σημεία που τους βολεύει, συνήθως παράνομα, αρνούμενοι να κάνουν χρήση έστω των χώρων στάθμευσης που λειτουργούν στην πόλη.

Για τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Νίκο Ηλιού, η λύση είναι μία. «Θα πρέπει να κάνουμε τη ζωή των παραβατών τόσο δύσκολη με ένα σύστημα αυτορυθμιζόμενο, ώστε να μην μπορούν να παρανομήσουν κυκλοφοριακά», λέει.

«Αυτάκια» στα πεζοδρόμια

Ο ίδιος προτείνει να δημιουργηθούν «αυτάκια» σε όλες τις διασταυρώσεις. Πρόκειται ουσιαστικά για διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων στις διασταυρώσεις, για το στένεμα του οδοστρώματος. «Με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης στις γωνίες των δρόμων και επιπλέον θα αναγκάσουμε τους οδηγούς να κόβουν ταχύτητα», εξηγεί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις οδούς, τόσο για παράδειγμα στην Ανθίμου Γαζή, όσο και σε κεντρικές αρτηρίες όπως η Κ. Καρτάλη. «Πρόκειται για το κλασικότερο μέτρο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας μέσω της αποτροπής της παράνομης στάθμευσης στις γωνίες στις διασταυρώσεις των οδών», αναφέρει ο κ. Ηλιού.

Μάλιστα τα λεγόμενα «αυτάκια» μπορούν να ενισχυθούν και από κολωνάκια ώστε να αποτρέπεται και η πιθανή στάθμευση πάνω στο πεζοδρόμιο που θα έχει δημιουργηθεί.

Υπερυψωμένες διασταυρώσεις

Σύμφωνα με τον καθηγητή Νίκο Ηλιού, η παρέμβαση μπορεί να ενισχυθεί και ένα ακόμη μέτρο. Αυτό, των υπερυψωμένων διαβάσεων για πεζούς ή διασταυρώσεων, προκειμένου τα οχήματα που θα φθάνουν στο σημείο να κόβουν αναγκαστικά ταχύτητα και να μειώνεται ο κίνδυνος ατυχημάτων εντός του αστικού ιστού.

Οι υπερυψωμένες διασταυρώσεις ή διαβάσεις μπορούν να γίνουν με τη χρήση κυβόλιθων ακόμη και να χρησιμοποιηθούν έντονα χρώματα και σε συνδυασμό με την κάθετη και οριζόντια σήμανση να «χτυπούν καμπανάκι» στους οδηγούς για μείωση της ταχύτητας και έλεγχο της κίνησης.

Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ. μέσα στην πόλη

Η μελέτη για την καταγραφή των προβλημάτων και των μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν μέσα στον Βόλο, ήδη ολοκληρώνεται. Και στόχος είναι να ενσωματωθεί στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), προκειμένου να υλοποιηθούν σταδιακά και σε βάθος χρόνου, μέτρα που προβλέπονται.

Κυρίως υπάρχει πρόβλεψη για διαπλατύνσεις πεζοδρομίων σε στόχο τη μείωση του πλάτους του οδοστρώματος στο οποίο κινούνται τα αυτοκίνητα και για υπερυψωμένες διασταυρώσεις, ώστε οι οδηγοί, έχουν ή δεν έχουν προτεραιότητα, ανάλογα από τον δρόμο που κινούνται, να αναγκάζονται να μειώσουν ταχύτητα.

Στόχος επίσης είναι ακόμη και η μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στην πόλη. Σήμερα το όριο είναι στα 50χλμ την ώρα, ωστόσο όπως εξηγεί ο κ. Καραγιάννης, μέσα στην πόλη, τέτοια ταχύτητα μπορεί να προκαλέσει σοβαρά ατυχήματα. «Εμείς συμμετέχουμε στην εκστρατεία «I love 30», «αγαπάω τα 30», που αφορά στη μείωση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ. την ώρα μέσα στις πόλεις», σημειώνει ο κ. Καραγιάννης.

Στην Ιωλκού

Στην Ανθίμου Γαζή με Κουταρέλια

Στην Ανθίμου Γαζή με Χατζηαργύρη

Στην Γκλαβάνη με Γαλλίας

Στην Κ. Καρτάλη με Κωνσταντά

Στην Κωνσταντά με Αντωνοπούλου

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου