ΤΟΠΙΚΑ

Πρόταση για επιμόρφωση στην ΚΑΡΠΑ για τη λήψη απολυτηρίου

πρόταση-για-επιμόρφωση-στην-καρπα-για-578312

Με αφορμή σεμινάριο για τη χρήση του απινιδωτή, που απόκτησε το 1ο Γυμνάσιο Βόλου – Το διδακτήριο δείχνει τον δρόμο για το σχολείο του μέλλοντος με δωρεά του ιδρύματος Μποδοσάκη

Τον δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον δείχνει το 1ο Γυμνάσιο Βόλου στον τομέα της καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ). Προσφάτως το σχολείο παρέλαβε εξωτερικό απινιδωτή αξίας 3.000 ευρώ, που απόκτησε από δωρεά του ιδρύματος Μποδοσάκη, με στόχο να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο στη μάχη για να σώζονται ζωές.

«Είναι μία προσπάθεια, που αρχίσαμε εδώ και χρόνια. Απευθυνθήκαμε σε πολλά ιδρύματα. Στο αίτημά μας ανταποκρίθηκε το ίδρυμα Μποδοσάκη και αποκτήσαμε τον απινιδωτή. Στόχος είναι να χρησιμοποιείται από το σύνολο των σχολείων της περιοχής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ακόμη και από περιοίκους. Για τον λόγο αυτό θα τον τοποθετήσουμε σε εξωτερικό χώρο στο σχολείο», ανέφερε ο διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Βόλου Γιάννης Καραφέρης.

Χθες διοργανώθηκε σεμινάριο για τη χρήση του απινιδωτή στο αμφιθέατρο του 1ου Γυμνασίου Βόλου με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από τα γύρω σχολεία και παρουσία της αντιδημάρχου Παιδείας Βόλου Γεωργίας Μποντού – Τοκαλή, του προέδρου της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας Απόστολου Ζαρκάδα – Βεργή και του διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Χαράλαμπου Σταχτέα.

Στο 10% το ποσοστό επιβίωσης μετά από ανακοπή

Για την ΚΑΡΠΑ και την αξία του εξοπλισμού των σχολείων με απινιδωτές ενημέρωσε την εκπαιδευτική κοινότητα ο Χαράλαμπος Παρίσης καρδιολόγος, διευθυντής στο καρδιολογικό τμήμα του 304 Στρατιωτικού Νοσοκομείου και μέλος της ομάδας ΚΑΡΠΑ της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας.

«Η πρωτοβουλία του σχολείου είναι εξαιρετική. Προσπαθεί να μοιάσει σε σχολεία του εξωτερικού. Στην Αμερική και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι υποχρεωτικό να υπάρχει απινιδωτής σε κάθε σχολικό συγκρότημα και οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύονται κάθε χρόνο στην ΚΑΡΠΑ. Εδώ είμαστε λίγο πίσω και φαίνεται από τα στατιστικά δεδομένα. Με βάση τις πανευρωπαϊκές καταγραφές των καρδιακών ανακοπών και της επιβίωσης, είμαστε η τελευταία ευρωπαϊκή χώρα. Το ποσοστό επιβίωσης στη χώρα μας είναι κάτω από 10%, ενώ σε άλλες χώρες ξεπερνά το 50%. Είμαστε αρκετά χαμηλά, γιατί δεν έχουμε την εκπαίδευση που πρέπει. Η εκπαίδευση αυτή περνά από το σχολείο. Οταν η εκπαίδευση αρχίζει από το σχολείο, σταδιακά σε μια χώρα η κατάσταση γίνεται καλύτερη. Η Δανία, που ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που το εφάρμοσε, σε μια δεκαετία από ποσοστό επιβίωσης μετά από ανακοπή μόλις 8% ανέβηκε στο 22%. Οταν η εκπαίδευση αρχίζει από το σχολείο, μπορούμε να ελπίζουμε σε καλύτερο μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Παρίσης.

Απολυτήριο υπό την προϋπόθεση ολοκλήρωσης εκπαίδευσης ΚΑΡΠΑ

Με αφορμή την εκδήλωση στο 1ο Γυμνάσιο Βόλου, που εξασφάλισε μηχάνημα εξωτερικού απινιδωτή για χρήση όχι μόνο από τις σχολικές μονάδες του Παγκύπριου Διδακτηρίου, αλλά και από άλλα σχολεία, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Χαράλαμπος Σταχτέας δίνει θερμά συγχαρητήρια στον διευθυντή του 1ου Γυμνασίου Βόλου Ιωάννη Καραφέρη για την αξιέπαινη ενέργειά του, τονίζοντας ότι χρειάζεται να βρει μιμητές.

Ο κ. Σταχτέας, θεωρώντας ότι το σχολείο επιβάλλεται να προετοιμάζει τους μαθητές προσφέροντάς τους και δεξιότητες ζωής, απέστειλε στο Υπουργείο Παιδείας έγγραφο με συγκεκριμένη πρόταση στη βάση παλιότερης πρότασης που ο ίδιος είχε υποβάλει στο Υπουργείο Παιδείας με την ιδιότητα του σχολικού συμβούλου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που τότε είχε.

Η πρόταση, που αφορά στην καθιέρωση της εκπαίδευσης των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ ως προϋπόθεση για τη λήψη απολυτηρίου, έχει ως εξής:

«Οπως είναι γνωστό, η εκπαίδευση/κατάρτιση των πολιτών, αλλά
και η παρουσία απινιδωτών σε πολυσύχναστους χώρους αυξάνουν τα ποσοστά επιβίωσης των ανθρώπων που θα εκδηλώσουν καρδιακή ανακοπή. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε χώρες, όπως η Ολλανδία και η Νορβηγία, όπου πάνω από το μισό του πληθυσμού τους είναι καταρτισμένο και υπάρχει μέριμνα για απινιδωτές, το ποσοστό των ανθρώπων που ζουν μετά από έκτακτο επεισόδιο καρδιακής ανακοπής ξεπερνά το 40%, ενώ σε χώρες με χαμηλά ποσοστά τέτοιας κατάρτισης, το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνά το 5%.

Δυστυχώς, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση επιβίωσης θυμάτων εξωνοσοκομειακής καρδιακής ανακοπής, σύμφωνα με στοιχεία της μελέτης EURECA ONE, στην οποία συμμετείχαν 27 ευρωπαϊκές χώρες.

H προσπάθεια για τη βελτίωση των απελπιστικά χαμηλών ποσοστών
επιβίωσης μετά από εξωνοσοκομειακή καρδιακή ανακοπή, η οποία ευθύνεται για το θάνατο 750.000 ανθρώπων ετησίως στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά στην αύξηση του ποσοστού εφαρμογής Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) από τους παρευρισκόμενους πολίτες. Και τούτο, διότι έχει καταδειχθεί ότι η άμεση έναρξη βασικής υποστήριξης της ζωής (BLS) από τους παρευρισκόμενους μάρτυρες, ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με τη χρήση Αυτόματου Εξωτερικού Απινιδωτή (AED) στις περιπτώσεις που αυτός είναι διαθέσιμος, μπορεί να καλύψει το κενό μεταξύ του χρόνου κατάρρευσης και της άφιξης των υπηρεσιών Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας και να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της επιβίωσης.

Tο σύγχρονο σχολείο επιβάλλεται να μεριμνά ώστε ο σημερινός μαθητής και αυριανός ενεργός πολίτης να καλλιεργήσει αισθήματα αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπο και να αποκτήσει τις κατάλληλες δεξιότητες που χρειάζονται για την παροχή Βασικής Υποστήριξης της Ζωής. Υπάρχουν φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν σχετική πιστοποίηση, ύστερα από ολιγόωρη βιωματική επιμορφωτική δράση.

Με δεδομένα τα προηγούμενα, προτείνουμε να καθιερωθεί, με ευθύνη του ΥΠΑΙΘ, ο απολυτήριος τίτλος του Γυμνασίου και του Λυκείου να απονέμεται με την προϋπόθεση ότι ο μαθητής θα έχει ολοκληρώσει με επιτυχία αντίστοιχο επιμορφωτικό πρόγραμμα που θα αναλάβει να διοργανώνει η σχολική μονάδα σε συνεργασία με αρμοδίως υποδεικνυόμενους φορείς».

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου