Μάθημα η Αγία Σοφία για μαθητές του Βόλου

Τελευταία ενημέρωση: 2020-07-27, 17:03:51
Ο Σωκράτης Σαβελίδης
Μάθημα η Αγία Σοφία για μαθητές του Βόλου

Η εργασία πενταμελούς ομάδας από τον Βόλο δημοσιεύτηκε σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό, συγκινώντας, λόγω της συγκυρίας, τους πρωτεργάτες για τη σημαντική αυτή διάκριση

 

Μόλις προχθές, Παρασκευή 24 Ιουλίου, η Αγία Σοφία άνοιγε τις πύλες της ως τζαμί, προκαλώντας παγκόσμια κατακραυγή. Πένθιμα ήχησαν οι καμπάνες και στη Μαγνησία, που συμμετείχε στον ιερό θρήνο.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Ο ναός, ανακηρυγμένος από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία του που μετατρέπεται σε μουσουλμανικό τέμενος, παραμένει όμως στην παγκόσμια συνείδηση ως ο μεγαλοπρεπής χριστιανικός ναός που δεσπόζει στη Βασιλεύουσα. Αλλά και διεθνείς επιστημονικοί κύκλοι αναγνωρίζουν τον ναό ως την «Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη - Ναός στο σχήμα του ουρανού», όπως μάλιστα αναφέρεται σε διεθνούς εμβέλειας επιστημονικό προσωπικό, το EJERS (European Journal of Engineering Research and Science» στο οποίο πρόσφατα δημοσιεύτηκε εργασία Βολιωτών εκπαιδευτικών και μεταπτυχιακής φοιτήτριας, οι οποίοι έγιναν πριν τις εξελίξεις «πρέσβεις» της ιστορίας της Αγίας Σοφίας μέσω πρωτότυπου εκπαιδευτικού προγράμματος.

Η δημοσίευση της εργασίας της πενταμελούς ομάδας Βολιωτών σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό συνιστά από μόνη της μεγάλη διάκριση για το πρότζεκτ που πραγματοποιήθηκε σε σχολεία της Μαγνησίας και κέρδισε διεθνή αναγνώριση. Ταυτόχρονα όμως μέσω της εργασίας η επιστημονική κοινότητα αναφέρεται στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης ως «ναού στο σχήμα του ουρανού» σε αντίθεση με την προκλητικότητα του προέδρου της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο οποίος υπέγραψε διάταγμα, με το οποίο η Αγία Σοφία μετατρέπεται και πάλι σε τζαμί, κάνοντάς το προχθές πράξη.

«Είναι συγκινητικό να βλέπεις σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό και μάλιστα σε αυτή τη συγκυρία της άνευ προηγούμενου κατά τη νεότερη ιστορία βεβήλωσης του ναού της Σοφίας του Θεού, να γίνεται αναφορά στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης», σχολιάζει δακρυσμένος για τις προκλητικές εξελίξεις ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Σωκράτης Σαβελίδης που ήταν ένας από τους πέντε της ομάδας που είδαν το πρωτότυπο πρόγραμμα να κερδίζει διεθνές επιστημονικό ενδιαφέρον.

«Οι ναοί του ουρανού»

Η δημοσίευση σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό αφορά σε μία πρωτοποριακή πρόταση μαθήματος που βασίζεται στη διαθεματική προσέγγιση με τίτλο «Οι ναοί του ουρανού» το οποίο αρχικά η πενταμελής ομάδα είχε προετοιμάσει για να συμμετέχει σε συνέδριο στη Σχολή της Χάλκης (που τελικώς δεν έγινε) και στόχος του ήταν η ανάδειξη των νέων τεχνολογιών, των εφαρμογών που συνδέονται με αυτές και της τρέχουσας ερευνητικής δραστηριότητας με ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών, όσον αφορά τη χρήση, την ηθική, τη φιλοσοφία, τη διαχείριση, αξιολόγησης των εργαλείων στις θεολογικές, πολιτιστικές, ποιμαντικές και πνευματικές δραστηριότητες της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρίως, αλλά και άλλων οργανισμών που σχετίζονται με αυτήν, αναλύοντας, επιστημονικά, τεχνολογικά, οργανωτικά θέματα.

Ωστόσο η εργασία που έγινε προσέλκυσε το ενδιαφέρον της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας και δημοσιεύτηκε σε επιστημονικό περιοδικό.

Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Σωκράτης Σαβελίδης με την ιδιότητα του μηχανολόγου μηχανικού, η προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της Δ.Δ.Ε. Ρηγώ Φασουράκη με την ιδιότητα της πολιτικού μηχανικού και οι θεολόγοι της Δευτεροβάθμιας Κατερίνα Κολοκοτρώνη και Ευθύμης Γεωργούσης και η μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης Μαρία Σαβελίδη συμμετείχαν στον σχεδιασμό του πρωτότυπου πρότζεκτ που συνδέει τις νέες τεχνολογίες με τα θρησκευτικά.

«Οι ναοί του ουρανού» ονομάστηκε το πρότζεκτ που σύμφωνα με τον κ. Σαβελίδη δοκιμάστηκε στην πράξη σε σχολεία του νομού. Μαθητές κλήθηκαν αξιοποιώντας τις γνώσεις τους στα θρησκευτικά και στις νέες τεχνολογίες να κατασκευάσουν τον τρούλο της Αγίας Σοφίας. «Το μάθημα που βάσει του εκπαιδευτικού σεμιναρίου υλοποιείται ταυτόχρονα από τρεις εκπαιδευτικούς, έναν θεολόγο, έναν μηχανικό και έναν πληροφορικής, αποδίδει όλο το θρησκευτικό πνεύμα και αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες για να επιτευχθεί αυτό το μεγαλούργημα που εμπνέει το Θείο Μεγαλείο», ανέφερε ο κ. Σαβελίδης.

Οι μαθητές στο εργαστήριο ενημερώθηκαν από θεολόγο για τα θρησκευτικά, ιστορικά στοιχεία του έργου χριστιανικής τέχνης, από τον καθηγητή πληροφορικής κατευθύνθηκαν να αναζητήσουν πληροφόρηση σε ηλεκτρονικές πηγές μέσω του WEB2.0, ενώ ο μηχανικός εκπαιδευτικός του καθοδήγησε για την κατασκευή του τρούλου μέσα από ειδικά προγράμματα σχεδιασμού. Ένα από τα ζητούμενα που τέθηκε στους μαθητές είναι η επίλυση σχεδιαστικού τεχνικού προβλήματος μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή στον θόλο της Αγίας Σοφίας.

«Μέσα από το πρόγραμμα αποδεικνύουμε ότι είναι δυνατή η διαθεματική εκπαίδευση ακόμη κι αν τα αντικείμενα ορισμένων μαθημάτων φαίνονται εντελώς «ξένα» μεταξύ τους», σημειώνει ο κ. Σαβελίδης ο οποίος έχει δημοσιεύσει και σχετικό επιστημονικό άρθρο για το θέμα.

Πρωτότυπο λόγω της ειδικής διεπιστημονικότητάς του

Στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό αναφέρεται για το project των καθηγητών της Μαγνησίας και της Βολιώτισσας μεταπτυχιακής φοιτήτριας:

Αυτό το άρθρο διερευνά τη δυνατότητα μιας ολιστικής διεπιστημονικής και διαθεματικής εκπαιδευτικής προσέγγισης των πεδίων γνώσης STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά) και HASS (Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Τέχνες και Κοινωνικές Επιστήμες). Η διεπιστημονική εκπαιδευτική προσέγγιση των κλάδων γνώσης STEΜ και HASS, που έχει ως στόχο την επίλυση σύνθετων ζητημάτων με καινοτόμο τρόπο, μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη των μαθητών σε ενεργούς και γνώστες πολίτες, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν πραγματικά προβλήματα των οποίων η φύση είναι πάντα διεπιστημονική. Υπάρχει αναφορά σε στοιχεία που υποστηρίζουν την αναγκαιότητα αυτής της ολιστικής διαθεματικής προσέγγισης και επιπλέον θεσπίζονται θεωρίες και τεχνικές που μπορούν να την υποστηρίξουν. Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της εξέλιξης είναι η υποστήριξή της με τις ΤΠΕ. Παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά ενός σχετικού εκπαιδευτικού σεναρίου. Το σενάριο εφαρμόζεται ως πιλοτικό πείραμα και μπορούν να εξαχθούν σχετικά αποτελέσματα. Το σενάριο συνιστάται ως πρωτότυπο λόγω της ειδικής διεπιστημονικότητάς του, των εκπαιδευτικών τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν και της διαδικασίας σχεδιασμού του με βάση τις αρχές της Εκπαιδευτικής Διαχείρισης και Μηχανικής και λόγω των θετικών αποτελεσμάτων από την πιλοτική εφαρμογή του.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
9
+
7
=