ΤΟΠΙΚΑ

Ριζική αλλαγή στο κυκλοφοριακό μοντέλο έφεραν οι κυκλικοί κόμβοι στο Βόλο

ριζική-αλλαγή-στο-κυκλοφοριακό-μοντέ-37813

Καλύτερη κυκλοφοριακή ροή, μείωση περιβαλλοντικού θορύβου, περιορισμό τροχαίων ατυχημάτων καταγράφει έρευνα του Δήμου Βόλου, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής έως και 64%, μείωση του περιβαλλοντικού θορύβου έως και 43%, αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης έως δύο κατηγορίες, σημαντικός περιορισμός των τροχαίων ατυχημάτων και εκμηδενισμός των περιστατικών που συνδυάζονται με επιπτώσεις στην ανθρώπινη ζωή. Οι τέσσερις νέοι κυκλικοί κόμβοι, που κατασκευάστηκαν στον Δήμο Βόλου και τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία, έχουν απόλυτα θετικό αποτύπωμα, όχι μόνο στο κυκλοφοριακό, αλλά εν γένει στο αστικό περιβάλλον.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τα στοιχεία προέκυψαν ως συμπεράσματα εκτεταμένης επιστημονικής έρευνας, η οποία διενεργήθηκε από τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η έρευνα συμπεριελάμβανε συστηματικές καταγραφές, αναλυτικές μετρήσεις και τεκμηρίωση αποτελεσμάτων μέσω επιστημονικών δεικτών.

Η κατασκευή και η λειτουργία των τεσσάρων σύγχρονων ισόπεδων κυκλικών κόμβων στην πόλη του Βόλου, ο πρώτος στη διασταύρωση των οδών Λαρίσης, Δερβενακίων, Μπότσαρη (κόμβος Διμηνίου), ο δεύτερος στη διασταύρωση των οδών Λαμπράκη και Σέκερη (κόμβος ΚΤΕΛ), ο τρίτος στη διασταύρωση των οδών Λαμπράκη, Παπαδιαμάντη, Πυράσου (κόμβος Τελωνείου) και ο τέταρτος στη διασταύρωση των οδών Δημητριάδος, Μπόρελ, Λαμπράκη και Ιάσονος (κόμβος Δημαρχείου), άλλαξαν ριζικά το κυκλοφοριακό μοντέλο της πόλης και αποτέλεσαν ουσιαστικά ιδιαίτερο σημείο αναφοράς με θετική απήχηση τόσο εντός, όσο και εκτός συνόρων. Δόθηκε παράλληλα η δυνατότητα να καταγραφεί θεαματική βελτίωση στο επίπεδο εξυπηρέτησης, στη ροή της κυκλοφορίας και στην οδική ασφάλεια και ουσιαστική πτώση στο επίπεδο παραγόμενου περιβαλλοντικού θορύβου.

Στους συγκεκριμένους άξονες πραγματοποιήθηκαν συστηματικές μετρήσεις και ανάλυση των αποτελεσμάτων υπό την επιμέλεια του συντονιστή Βιώσιμης Κινητικότητας και προϊσταμένου του Τμήματος Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών του Δήμου Βόλου πολιτικού μηχανικού και συγκοινωνιολόγου Κωνσταντίνου Καραγιάννη σε συνεργασία με τους καθηγητές του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νικόλαο Ηλιού, Κωνσταντίνο Βογιατζή και Παντελή Κοπελιά, με την πολύτιμη συνδρομή ομάδας φοιτητών και συνεργατών.

Καλύτερη ροή

Οι μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν σε διάστημα τεσσάρων μηνών, ημέρα και νύχτα, καθημερινές και Σαββατοκύριακα από τον Νοέμβριο του 2019 έως τον Φεβρουάριο του 2020.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των μετρήσεων συνδυαστικά και με τις αρχικές μετρήσεις που είχαν υλοποιηθεί στους δύο πρώτους κόμβους το επίπεδο εξυπηρέτησης αναβαθμίστηκε από C σε A κατηγορία, στους κόμβους Διμηνίου, ΚΤΕΛ και Τελωνείου και από C σε B στον κόμβο του Δημαρχείου.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων, οι κυκλικοί κόμβοι συνέβαλαν στη βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής σε ποσοστό από 47% έως και 64%. Η μεγαλύτερη βελτίωση 64% παρατηρείται στον κόμβο Τελωνείου, 55% στον κόμβο Διμηνίου, 52% στον κόμβο των ΚΤΕΛ και 47% στον κόμβο του Δημαρχείου.

Λιγότερος θόρυβος

Σημαντικά είναι και τα αποτελέσματα που αφορούν στη μείωση του περιβαλλοντικού θορύβου, μείωση που κυμαίνεται από 32% έως 43%. Στον κόμβο Τελωνείου παρατηρείται μείωση του περιβαλλοντικού θορύβου κατά 43%, στον κόμβο Διμηνίου κατά 39%, στον κόμβο των ΚΤΕΛ κατά 36% και στον κόμβο του Δημαρχείου κατά 32%. Σημειώνεται ότι οι μετρήσεις έγιναν με χρήση ειδικών ηχομέτρων.

Αύξηση οδικής ασφάλειας

Καταγράφηκε τέλος και το επίπεδο της οδικής ασφάλειας το οποίο εμφανίζεται να έχει αυξηθεί θεαματικά. Ενώ κατά μέσο όρο κάθε χρόνο και σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία στα σημεία που σήμερα λειτουργούν κόμβοι σημειώνονταν περίπου 20-25 τροχαία σημαντικών υλικών ζημιών (μεταξύ των οποίων και δύο θανατηφόρα), πλέον τα τροχαία έχουν περιοριστεί σε 7-8 μικρών υλικών ζημιών από την έναρξη της λειτουργίας των κόμβων.

Καλύτερη οδηγική συμπεριφορά

«Ενα ακόμη σημαντικό στοιχείο που καταγράφηκε ήταν η οδηγική συμπεριφορά υπό τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα, καταγραφή που αποτέλεσε μία ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη παρά τις αρχικές αναμενόμενες ανησυχίες. Το πρώτο στοιχείο είχε να κάνει με τον εναρμονισμό στην ορθή πορεία των οχημάτων, όπως αυτή προδιαγράφεται κατά την είσοδο, κατά την παραμονή και κατά την αποχώρηση από τον κόμβο, ένα δεύτερο με την κατανόηση και τον σεβασμό της προτεραιότητας και ένα τρίτο με την ουσιαστική δυνατότητα ασφαλούς και απρόσκοπτης διέλευσης πεζών και ΑμεΑ», επισημαίνει ο κ. Καραγιάννης.

Στην πρώτη περίπτωση το ποσοστό εναρμονισμού των οδηγών με την ορθή πορεία κίνησης στον κόμβο έφτασε το 82% στον κόμβο Διμηνίου, 84% στον κόμβο των ΚΤΕΛ, 86% στον κόμβο Τελωνείου & 85% στον κόμβο του Δημαρχείου, με Μέσο Ευρωπαϊκό Όρο το 75%.

Στην δεύτερη περίπτωση διαπιστώθηκε σεβασμός της προτεραιότητας σε ποσοστά που ανέρχονται 90 % στον κόμβο Διμηνίου, 94% στον κόμβο ΚΤΕΛ, 92% στον κόμβο Τελωνείου & 91% στον κόμβο Δημαρχείου, με Μέσο Ευρωπαϊκό Όρο το 82%.

Προτεραιότητα στους πεζούς

Στην τρίτη περίπτωση επιχειρήθηκε να αποτυπωθεί η δυνατότητα ασφαλούς και απρόσκοπτης διέλευσης πεζών και ΑμεΑ με τα ευρήματα να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς τακτική πλην περιορισμένων εξαιρέσεων ήταν η διακοπή πορείας των οχημάτων στη θέα πεζών και ΑμεΑ που ανάμεναν για να διέλθουν από τις υφιστάμενες πεζοδιαβάσεις.

Νέα έρευνα

Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει και στο υψηλό ποσοστό αποδοχής του συνολικού σχεδιασμού των νέων κυκλικών κόμβων. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία μίας νέας έρευνας που διεξάγεται ήδη με χρήση ερωτηματολογίων, το 85% πολιτών και επισκεπτών εμφανίζονται απόλυτα ικανοποιημένοι και αναγνωρίζουν, αφενός την επιτυχημένη κυκλοφοριακή παρέμβαση, αφετέρου την αισθητική αστική αναβάθμιση που έχει επιτευχθεί μέσω του ολοκληρωμένου ορθού σχεδιασμού.

Ετοιμάζεται και πέμπτος κυκλικός κόμβος στη Λαρίσης – Αθηνών

Οι τέσσερις πρώτοι κυκλικοί κόμβοι δημοπρατήθηκαν το 2017 και σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους δόθηκε στην κυκλοφορία ο πρώτος, στην οδό Λαρίσης. Ακολούθησε σταδιακά η κατασκευή των υπολοίπων τριών, που δόθηκαν ήδη στην κυκλοφορία, ενώ ήδη ετοιμάζεται η έναρξη κατασκευής και πέμπτου κυκλικού κόμβου.

Πρόκειται για τον κόμβο στην Αθηνών, που θεωρείται τεχνικώς ως πιο δύσκολος και για τον οποίο έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Η οικονομική επιτροπή τον Μάιο κατακύρωσε τον διαγωνισμό στην ΛΕΩΝ ΑΤΕ, που πρόκειται να κατασκευάσει τον κόμβο στη συμβολή των οδών Λαρίσης, Αθηνών, Λαμπράκη και Αλαμάνας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου