ΤΟΠΙΚΑ

Θετικοί οι πολίτες στην ηλεκτροκίνηση ~ Καταγράφει έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

θετικοί-οι-πολίτες-στην-ηλεκτροκίνησ-50593

Την ίδια ώρα που με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος ο πρωθυπουργός έβαλε στην… πρίζα του μέλλοντος την Ελλάδα

Την ίδια ώρα που η Κυβέρνηση βάζει στην πρίζα την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος το καινοτόμο σχέδιο που περιλαμβάνει τόσο οικονομικά κίνητρα, όσο και αντίστοιχα για επενδύσεις, έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έρχεται να καταδείξει ότι και οι πολίτες είναι έτοιμοι να συμμετέχουν στην «πράσινη συμφωνία». Σχεδόν 9 στους 10 πολίτες ενδιαφέρονται για τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης και το 62% θα καταργούσε τη χρήση συμβατικού αν διέθετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καταγράφει η έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Πρόκειται για πανελλαδική έρευνα καταγραφής των απόψεων πολιτών σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, τα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, τις ιδανικές θέσεις φόρτισης σε μια πόλη και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να λάβουν οι Δήμοι για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, πραγματοποίησε το Εργαστήριο Κυκλοφορίας, Μεταφορών και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας – ΤΤLog του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας με τίτλο «Διερεύνηση σκοπιμότητας εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε μεσαίου μεγέθους πόλεις» του απόφοιτου πλέον φοιτητή κ. Βασίλειου Λιούτα με επιβλέποντες καθηγητές τον δρ. Γιάννη Αδάμο και τη δρ. Ευτυχία Ναθαναήλ.

Σύμφωνα με τον κ. Λιούτα «τα τελευταία χρόνια επιδιώκεται ολοένα και περισσότερο να παρέχονται υπηρεσίες εντός και εκτός του αστικού ιστού που υποστηρίζουν βιώσιμα οικονομικά, περιβαλλοντικά και ενεργειακά μοντέλα. Παγκόσμια τάση προς την κατεύθυνση αυτή αποτελεί η ηλεκτροκίνηση,η οποία ουσιαστικά απαλλάσσει τους χρήστες και τα οχήματα από τα ορυκτά καύσιμα και προωθεί λύσεις μετακίνησης, οι οποίες βασίζονται στην ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές. Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνηθεί η εισχώρηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική πραγματικότητα και οι ενέργειες που θα μπορούσαν να ενδυναμώσουν την προώθησή της, όπως τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και οι κατάλληλες υποδομές φόρτισής τους»

Η έρευνα

Με τη βοήθεια ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου στο διάστημα 21 Δεκεμβρίου 2019 έως 21 Ιανουαρίου 2020, καταγράφηκαν οι απόψεις, συνήθειες και προσδοκίες 400 ατόμων και προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα ως προς τις ενέργειες που απαιτούνται για την ευρεία προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την επιλογή των ιδανικότερων θέσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων εντός των πόλεων.

Στην έρευνα συμμετείχαν 226 άνδρες και 174 γυναίκες. Το 50% των συμμετεχόντων είναι νεαρής ηλικίας (έως 25 ετών), το 21% έως 40 ετών και το υπόλοιπο 29% άνω των 40 ετών. Η πλειοψηφία των ατόμων (66%) είναι ανώτερου εκπαιδευτικού επιπέδου, σπουδάζουν ή εργάζονται στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Τα περισσότερα νοικοκυριά (42%) έχουν μηνιαίο εισόδημα πάνω από 1.500 ευρώ.

Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά των μετακινήσεών τους εντός της πόλης, οι περισσότεροι συμμετέχοντες μετακινούνται με σκοπό την εργασία (49%).Το 29% των ατόμων μετακινείται για εκπαιδευτικούς λόγους, το 15% για ψυχαγωγία και το υπόλοιπο 7% για ψώνια.

Από την άλλη πλευρά, η συχνότητα ταξιδιών σε απόσταση μεγαλύτερη των 100 χιλιομέτρων είναι σχετικά χαμηλή, καθώς το 37% των ερωτηθέντων πραγματοποιεί τέτοια ταξίδια λιγότερο από μια φορά τον μήνα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι σχεδόν το 50% των ερωτηθέντων διαθέτει αυτοκίνητο ηλικίας 11-20 ετών, μεσαίου κυβισμού και διανύει 10.000 έως 20.000 χιλιόμετρα τον χρόνο. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα διαμένει στον Βόλο.

Ενδιαφέρον για 9 στους 10

Σχεδόν 9 στους 10 πολίτες ενδιαφέρονται για τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης.

«Από την έρευνα προκύπτει ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δείχνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης και τα ηλεκτρικά οχήματα», παρατηρεί ο κ. Λιούτας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 95,3% των πολιτών θεωρούν πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια σημαντική εξέλιξη, ενώ 8 στους 10 πολίτες θα ενδιαφερόταν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικό όχημα.

Μάλιστα το 62% δηλώνει ότι θα καταργούσε τη χρήση συμβατικού αυτοκινήτου, εάν διέθετε ηλεκτρικό και σχεδόν όλοι οι πολίτες (92%) πιστεύουν πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον.

Δαπάνη έως 20.000 ευρώ

Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι σχεδόν το 50% των ερωτηθέντων θα δαπανούσε από 10.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το 74% των πολιτών θα προχωρούσε σε αυτήν την αγορά για να αντικαταστήσει ένα παλαιότερο αυτοκίνητο. «Ωστόσο, φαίνεται πως οι πολίτες δεν είναι σίγουροι ακόμη για το εάν τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν καλύτερες επιδόσεις, μικρότερο κόστος συντήρησης ή εάν είναι πιο ασφαλή στους δρόμους», παρατηρεί μέσω της έρευνάς του ο κ. Λιούτας.

Επαρκείς σταθμοί φόρτισης και η κρατική επιδότηση είναι τα κίνητρα

Για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου υπάρχουν ισχυρά κίνητρα για τους πολίτες που είναι η επάρκεια σε σταθμούς φόρτισης και η κρατική επιδότηση.

Συγκεκριμένα, 9 στους 10 πολίτες δήλωσαν πως η ύπαρξη υποδομών φόρτισης και η κρατική επιδότηση θα αποτελούσαν τα πιο ισχυρά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και χαμηλό λειτουργικό κόστος επίσης θα ωθούσαν τους οδηγούς να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

«Είναι σημαντικό να τονισθεί ότι το 87% των πολιτών δήλωσε πως θα αγόραζε ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών ρύπων», σημειώνει ο κ. Λιούτας.

Ιδανικές θέσεις σταθμών φόρτισης

Δημόσια πάρκινγκ και πρατήρια καυσίμων βρίσκονται πιο υψηλά στις προτιμήσεις των πολιτών για την κατασκευή και λειτουργία σταθμών φόρτισης μέσα στην πόλη.

Εως τέσσερα ευρώ για μια πλήρη βραδεία φόρτιση θα ήταν το αποδεκτό κόστος για την πλειοψηφία των πολιτών και έως οκτώ ευρώ για μια πλήρη ταχεία φόρτιση. Το μεσημέρι αποτελεί την ιδανική ώρα για ταχεία φόρτιση, ενώ το βράδυ για βραδεία φόρτιση.

Τι πιστεύουν οι πολίτες του Βόλου

Η έρευνα εστίασε και στην περίπτωση του Βόλου, όπου ήδη λειτουργούν δύο σταθμοί φόρτισης.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 65% των πολιτών του Βόλου θεωρούν πως οι δύο υπάρχοντες σταθμοί φόρτισης δεν επαρκούν. Οκτώ στους δέκα δηλώνουν πως εάν υπήρχαν περισσότεροι σταθμοί στην πόλη, αυτό θα αποτελούσε κίνητρο αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ίδιας βαρύτητας θεωρούν την ανάγκη κατασκευής και λειτουργίας σταθμών φόρτισης στο Πήλιο. Το 65% των πολιτών πιστεύουν πως η ύπαρξη περισσότερων σταθμών στον Βόλο θα βοηθούσε στην τόνωση του τουρισμού.

Το 71% των πολιτών πιστεύουν πως ο Δήμος Βόλου πρέπει να κατασκευάσει σταθμούς βραδείας φόρτισης σε δημόσιους χώρους και 9 στους10 πιστεύουν ότι πρέπει να κατασκευασθούν σταθμοί ταχείας φόρτισης σε δημόσιους χώρους. Απαραίτητη θεωρούν πάνω από το 80% των πολιτών τη συνεργασία του Δήμου με ιδιωτικούς φορείς. Σχεδόν όλοι οι πολίτες κρίνουν απαραίτητη την οργάνωση δράσεων ενημέρωσης για την ηλεκτροκίνηση.

Τι θα σήμαινε για τους πολίτες εάν ο Δήμος Βόλου ανανέωνε τον στόλο των υπηρεσιακών οχημάτων με ηλεκτρικά; Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών του Βόλου θα επιβράβευε πιθανή πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου να ανανεώσει τον στόλο των υπηρεσιακών του οχημάτων με ηλεκτρικά.

Σύμφωνα με τον κ. Λιούτα «είναι σημαντική η μελέτη σκοπιμότητας της εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην πόλη του Βόλου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και προτιμήσεις των πολιτών. Επίσης είναι ξεκάθαρο πως ο Δήμος θα πρέπει να λάβει πρωτοβουλίες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και ότι η επιδότηση των 5.000 ευρώ μπορεί να αποτελέσει κίνητρο αγοράς ενός οικονομικού μοντέλου ηλεκτρικού οχήματος. Λαμβάνοντας υπόψη τα ευρήματα της έρευνας και τις απόψεις, συνήθειες και προσδοκίες των πολιτών, το Εργαστήριο Κυκλοφορίας, Μεταφορών και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει αναπτύξει δυναμικό μοντέλο βέλτιστης χωροθέτησης υποδομών φόρτισης εντός αστικού ιστού, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιαδήποτε μεσαίου μεγέθους πόλη».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου