ΤΟΠΙΚΑ

Ακλάδευτα τα δέντρα πάνω από 10 χρόνια στο Δήμο Βόλου

ακλάδευτα-τα-δέντρα-πάνω-από-10-χρόνια-σ-97479

Η πόλη ξέχασε πώς είναι τα δέντρα κλαδεμένα και γέμισε επίδοξους… γεωπόνους

Ακλάδευτα για περισσότερα από μία δεκαετία έχουν μείνει τα δέντρα στην πόλη. Στην καλύτερη περίπτωση δέντρα είχαν κλαδευτεί πριν από 7 ή 8 χρόνια, με αποτέλεσμα στην Υπηρεσία Πρασίνου να πέφτουν βροχή καταγγελίες πολιτών για δένδρα επικίνδυνα για πτώση.

Την ίδια ώρα το αστικό πράσινο άρχισε να παρουσιάζει φαινόμενα σήψης και σαθρότητας, από τη στιγμή που δεν έχουν γίνει εργασίες αναγέννησης του φυτικού κεφαλαίου. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο η Διεύθυνση Πρασίνου του δήμου ξεκίνησε εργασίες κλαδέματος των δέντρων. Μόνο που η πόλη είχε ήδη… ξεχάσει πώς είναι ένα δέντρο κλαδεμένο. Κι όταν κάτοικοι είδαν δέντρα κλαδεμένα στο «σταυρό» άρχισαν οι αντιδράσεις περί δήθεν καταστροφής του αστικού πρασίνου.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Οι αντιδράσεις πολιτών ενισχύθηκαν από καταγγελτικές ανακοινώσεις πολιτικών και μη ομάδων, ενώ κάποιοι ανώνυμοι πολίτες έφθασαν μέχρι το κατώφλι της Εισαγγελίας Βόλου για να καταγγείλουν τον τρόπο κλαδέματος των δέντρων.

Το τελευταίο διάστημα τα κλαδέματα έγιναν το κυρίαρχο θέμα συζήτησης στην πόλη. Εμφανίστηκαν πολλοί επίδοξοι… γεωπόνοι.

Τα περί «εγκληματικών κλαδεμάτων» έρχονται να διαψεύσουν τα πιο επίσημα και αρμόδια χείλη: η ίδια η Γεωπονική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το κλάδεμα όπως γίνεται από συνεργεία του δήμου Βόλου και εργολάβους, θεωρείται αναγκαίο για την ανανέωση του αστικού πρασίνου που αν μείνει 10-15 χρόνια ακλάδευτο, όπως στην περίπτωση του Βόλου, αρχίζει να γερνάει.

Ποια είναι όμως η κατάσταση;

800 αιτήματα για κλαδέματα

Η Υπηρεσία Πρασίνου του δήμου Βόλου, μόνο για το 2015 είχε γίνει αποδέκτης καταγγελιών πολιτών για επικίνδυνα δέντρα, ενώ την ίδια ώρα, σημειώθηκαν και πτώσεις. Σημειώνεται ότι η Διεύθυνση Πρασίνου, έχει από το Νόμο την αστική και ποινική ευθύνη για οποιαδήποτε υλική ζημία ή θάνατο προκληθεί από πιθανή πτώση μέρους ή ολόκληρου δέντρου στον αστικό ιστό.

Πτώσεις δέντρων ήταν δεκάδες. Χαρακτηριστικά αναφέρονται περιπτώσεις όπως τεράστιου φοίνικα στην οδό Γαρέφη με αίτηση αποζημίωσης από το δήμο, τεράστιου πεύκου στην οδό Ζάχου με 2ας Νοεμβρίου όπου από τύχη δεν υπήρξαν θύματα, τεράστιου πεύκου στη Λαρίσης και πτώσεις δέντρων μετά από θεομηνία ή πτώσεις ολόκληρων κλαδιών από σάπιες δαμασκηνιές στην οδό Καρτάλη, σάπια κομμάτια από καραγάτσια στην Πολυμέρη, σπασμένα κλαδιά από λεύκες.

Τα καταγεγραμμένα αιτήματα πολιτών για κλάδεμα δέντρων μόνο στη Δημοτική Ενότητα Βόλου ξεπερνούν τα 800 χωρίς να υπολογίζονται τα αιτήματα από άλλες Δημοτικές Ενότητες.

Σύμφωνα με τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρασίνου Βόλου, Δημ. Αντωνιάδη, «η άναρχη ανάπτυξη και αδιαμόρφωτη ανάπτυξη των δέντρων, η θάλασσα από νεράντζια, η μεγάλη ηλικία των δέντρων με εμφανή τα συμπτώματα σήψης και σαθρότητας που τα καθιστούν επικίνδυνα για πτώση, το γεγονός ότι πολλά από αυτά τα δέντρα δεν είχαν κλαδευτεί καθόλου ή είχαν να κλαδευτούν πάνω από μία δεκαετία, οδήγησαν στην απόφαση κλαδέματος αναγέννησης και αναδιαμόρφωσης των δέντρων του αστικού ιστού».

Πού γίνονται κλαδέματα

Οι εργασίες κλαδέματος ξεκίνησαν το Σεπτέμβριο από τη συνοικία της Νεάπολης, του Παλιού Λιμεναρχείου, του Τελωνείου, της Παραλίας, του Αγ. Κωνσταντίνου και της Περιοχής του Αναύρου και συνεχίζονται στο κέντρο του Πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου από την οδό Παγασών μέχρι τον ποταμό Αναυρο. Ταυτόχρονα εξελίσσεται το κλάδεμα στους δρόμους και τις πλατείες της Δημοτικής Ενότητας Νέας Ιωνίας.

Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε το κλάδεμα στις σημαντικότερες οδικές αρτηρίες του Πολεοδομικού συγκροτήματος, (Ιάσονος, Δημητριάδος, Πολυμέρη, Αγ. Δημητρίου, Αναλήψεως, 2ας Νοεμβρίου, Ιωλκού, Λαμπράκη, Κύπρου) και στις οδούς 28ης Οκτωβρίου (Αλεξάνδρας), Γαλλίας, μεγάλου τμήματος της Γαζή, Κωνσταντά, Ρήγα Φεραίου, Μαγνήτων από Παγασών μέχρι τον Αναυρο, Περαιβού, Ροζού, Βασσάνη από Δημητριάδος έως Αναλήψεως, των κάθετων δρόμων του κέντρου του Βόλου μέχρι Γαζή με την προοπτική διαμόρφωσης της κόμης των δέντρων σε καλλωπιστικά σχήματα καθώς και τμημάτων οδών στο υπόλοιπο Πολεοδομικό συγκρότημα.

Οι εργασίες κλαδέματος που εξελίσσονται στο κέντρο της πόλης, γίνονται αποκλειστικά από συνεργεία της Διεύθυνσης Πρασίνου, επικουρούμενα σποραδικά στην αποκομιδή με μηχανικά μέσα από τη Διεύθυνση Καθαριότητας. Η ξυλεία που παράγεται αποδίδεται σε άπορες οικογένειεςπου υποδεικνύονται από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου, ποσότητά τους μεταφέρεται σε χώρο φύλαξης της Διεύθυνσης Πρασίνου, ενώ ποσότητες ξύλων παίρνουν και οι περίοικοι στις γειτονιές. Το υπόλοιπο λήμμα αποκομίζεται σε ειδικό χώρο στο ΧΥΤΑ για κομποστοποίηση.

Μεγάλη ήταν η παρέμβαση κλαδέματος ψηλών και επικίνδυνων δέντρων στις οδούς Ζάχου και Καραμπατζάκη που εκκρεμούσε τα τελευταία χρόνια και αποτελούσε μεγάλο κίνδυνο από τις σάπιες υπέργηρες λεύκες που βρίσκονται εκεί. Το κλάδεμα έγινε μέχρι το ύψος του δέντρου που διαπιστώνονταν από τους γεωτεχνικούς της υπηρεσίας ότι υπάρχει υγιής ιστός, με την προοπτική αναγέννησης του δέντρου. Κριτήριο ήταν η ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων και των πολιτών στις παρακείμενες πολυκατοικίες.

Η απαίτηση ειδικών μηχανημάτων υψηλού κόστους ενοικίασης και ο μεγάλος όγκος παραγόμενου λήμματος που δεν μπορούσε να το διαχειριστεί ο δήμος, δεν επέτρεπαν την εκτέλεση των εργασιών με ίδια μέσα. Το έργο κλαδέματος της Ζάχου και της Καραμπατζάκη συμπεριλαμβανομένης και της διαχείρισης και της αποκομιδής του λήμματος και της ξυλείας, ανατέθηκε σε εργολάβο που διέθετε τα κατάλληλα μηχανήματα και όλες τις προδιαγραφές ασφαλούς εκτέλεσης των εργασιών σε ιδιαίτερα συμφέρουσα τιμή για το δήμο (15.000 ευρώ), συγκρινόμενη με το κόστος μίσθωσης των επιμέρους μηχανημάτων από τις 23/11/2015 μέχρι τις 31/12/15. Μέρος της ξυλείας αποδόθηκε στην Υπηρεσία για διάθεσή της σε απόρους.

Οι εργασίες κλαδέματος θα συνεχιστούν με εργολαβία κλαδέματος υψηλών επικίνδυνων δέντρων στις Δημοτικές Ενότητες Βόλου, Νέας Ιωνίας και Νέας Αγχιάλου και προγραμματίζεται διαγωνισμός για εργασίες κλαδέματος μεγάλων δέντρων για τα έτη 2016-2017 για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων κλαδέματος μέχρι τον Περιφερειακό.

«Οι εργασίες κλαδέματος γίνονται πάντα με την επίβλεψη γεωτεχνικών της Διεύθυνσης και η όποια κριτική καλό θα είναι να γίνει του χρόνου τέτοια εποχή μετά την περίοδο αναγέννησης και διαμόρφωσης των δέντρων», αναφέρει ο κ. Αντωνιάδης.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΛΕΟΝ ΕΙΔΙΚΩΝ

Αναγκαίο το κλάδεμα, αλλιώς τα δέντρα γερνούν

Διαμαρτυρίες πολιτών, καταγγελία των έξι ανεξάρτητων πρώην στελεχών των Δρόμων Συνεργασίας για «πετσόκομμα δέντρων», παρέμβαση της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας Μαγνησίας ότι «κανένας σεβασμός στο πράσινο, κανένας προγραμματισμός, καμία εφαρμογή κανόνων γεωπονικής δεν υπάρχει», ακόμη και προσφυγή πολιτών στον Εισαγγελέα, ήταν μερικές μόνο από τις αντιδράσεις που έχουν σημειωθεί όλο αυτό το διάστημα.

Απαντήσεις δίνει η επιστημονική κοινότητα της Γεωπονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Σύμφωνα με τον καθηγητή δενδροκομίας του τμήματος Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Γιώργο Νάνο, το κλάδεμα ήταν αναγκαίο.

«Τα δέντρα στην πόλη εξυπηρετούν στο να υπάρχει πράσινο. Ομως δεν θα πρέπει από αυτά να κινδυνεύουν οι ίδιοι οι άνθρωποι όταν τα κλαδιά τους είναι πολύ χαμηλά, ούτε να αναπτύσσονται πολύ και να υπάρχει ο κίνδυνος εισβολής διαρρηκτών σε διαμερίσματα και σπίτια. Επίσης, δεν είναι ούτε αισθητικά όμορφο αντιθέτως επικίνδυνο το φαινόμενο με τους πεσμένους καρπούς στα πεζοδρόμια και τους δρόμους», αναφέρει ο κ. Νάνος.

«Τα δέντρα είναι καλό να κλαδεύονται κάθε 2- 3 χρόνια για να βγάζουν νέους βλαστούς και να περιορίσουμε τους καρπούς. Μία στο τόσο χρειάζεται… χοντρό κλάδεμα. Τα δέντρα στο Βόλο είναι ακλάδευτα 7-8 χρόνια. Πρέπει να ανανεωθούν. Είναι καλό το κλάδεμα που γίνεται. Αν αφεθούν για 10-15 χρόνια, τα δέντρα γερνάνε. Με το κλάδεμα έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε την ανάπτυξη, το σχήμα, τους καρπούς», σημείωσε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι το πράσινο στην πόλη δεν υφίσταται καταστροφή.

«Ισως κάποια δέντρα ξεραθούν γιατί το φθινόπωρο ήταν θερμό και δεν είχαν προλάβει να κατεβάσουν τους χυμούς τους. Ομως το πράσινο πρέπει να ανανεώνεται. Καλό θα ήταν η υπηρεσία να καλύψει τις τομές με μια ειδική αλοιφή», συνέστησε ο κ. Νάνος.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου