Με τη δική μου ματιά

με-τη-δική-μου-ματιά-108687

Γράφει η Ελένη Χάνου

Μαθητές του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης Βόλου, στο πλαίσιο της εκστρατείας Freemobility, βγήκαν στους δρόμους συνοδεία των εκπαιδευτικών τους και κατέγραψαν τα προβλήματα προσβασιμότητας, που στερούν από ανθρώπους με αναπηρίες το δικαίωμα της ελεύθερης κίνησης στην πόλη.

Προβλήματα που δεν περιορίζονται μόνο στην έλλειψη ραμπών, σε κακοτεχνίες σε δρόμους και πεζοδρόμια.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με το οποίο ήρθαν αντιμέτωποι μαθητές με αναπηρίες αλλά και οι καθηγητές τους, ήταν η ίδια η συμπεριφορά των πολιτών. Εκείνων που νιώθουν ότι ζουν μόνοι τους σε αυτή την πόλη κι ότι όλα δικαιωματικά τους ανήκουν: που παρκάρουν πάνω σε ράμπες αδιαφορώντας για τον αποκλεισμό ενός ατόμου με κινητική αναπηρία, που δένουν το ποδήλατο σε κολώνες ή δέντρα ή παρατούν το μηχανάκι τους πάνω στους οδηγούς όδευσης τυφλών, χωρίς να καταλαβαίνουν ότι αυτές οι «κίτρινες ανάγλυφες γραμμές» πάνω στο πεζοδρόμιο, αποτελούν τα μάτια των ανθρώπων που έχουν χάσει την αίσθηση της όρασης.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί έπιασαν «στα πράσα» κάποιους από αυτούς και τους εξήγησαν γιατί δεν πρέπει να συμπεριφέρονται κατ’ αυτόν τον τρόπο αδιαφορώντας για συμπολίτες τους, που έχουν τα ίδια δικαιώματα στην πόλη με εκείνους. Εισέπραξαν επιθετική συμπεριφορά, ειρωνεία και πάνω απ’ όλα διαπίστωσαν την αδιαφορία και την έλλειψη παιδείας που υπάρχει στην κοινωνία.

Αποφάσισαν λοιπόν να δώσουν… μαθήματα. Κάλεσαν κάποιους περισσότερο ευαισθητοποιημένους πολίτες να βιώσουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στη μετακίνησή τους, άνθρωποι με κινητικά προβλήματα ή προβλήματα όρασης. Τους έδεσαν τα μάτια και τους έδωσαν ένα μπαστούνι καλώντας τους να διανύσουν λίγα μόλις μέτρα. Τους έβαλαν να καθίσουν σε αναπηρικό καροτσάκι και να προσπαθήσουν να κινηθούν στο πεζοδρόμιο ή να ανέβουν πάνω σε αυτό.

Κανείς δεν κατάφερε να περάσει το… τεστ της κίνησης στην πόλη, κέρδισαν όμως πολύτιμα μαθήματα συμπεριφοράς. Μαθήματα που αν θέλουμε μια κοινωνία συνειδητοποιημένη και ευαισθητοποιημένη σε θέματα πρόσβασης, θα πρέπει να γίνουν με βιωματικό τρόπο σε όλους τους πολίτες μέσα από μια οργανωμένη εκστρατεία που θα έχει διάρκεια και θα γίνεται υπό την αιγίδα κάποιου επίσημου φορέα της πόλης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου