ΤΟΠΙΚΑ

Ζητούμενο η επανένταξη αποφυλακισμένων

ζητούμενο-η-επανένταξη-αποφυλακισμέ-137280

Τριήμερο συνέδριο για την εκπαίδευση νεαρών παραβατών παρουσία του υπ. Παιδείας ξεκίνησε χθες στο Βόλο

Η κοινωνική ένταξη μετά την αποφυλάκιση είναι εξαιρετικά δύσκολη, ιδίως στη σημερινή κοινωνία που μαστίζεται από την οικονομική κρίση και την ανεργία. Η ενσωμάτωση των αποφυλακισμένων δεν αποτελεί το μοναδικό στοίχημα. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα σχολεία στις φυλακές είναι επίσης ένα ζητούμενο, όπως επίσης και η επέκταση των εκπαιδευτικών δομών μέσα στις φυλακές, με την ανάπτυξη τμημάτων επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, εξήγγειλε χθες από το Βόλο τη δημιουργία μικτών σχολείων και την ίδρυση μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θα συντελέσουν στην καλύτερη ενσωμάτωση στην κοινωνία και την εργασία των αποφυλακισμένων.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και κυβερνητικό κλιμάκιο επισκέφθηκε χθες και τα τρία σωφρονιστικά καταστήματα του Βόλου, όπου λειτουργούν σχολικές μονάδες για την εκπαίδευση των κρατουμένων: τις φυλακές Κασσαβέτειας, το Ιδρυμα Αγωγής Ανηλίκων και το Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων. Η επίσκεψη έγινε στο περιθώριο τριήμερου συνεδρίου, τις εργασίες του οποίου κήρυξε χθες το απόγευμα ο υπουργός. Το συνέδριο έχει θέμα «Η εκπαίδευση των νεαρών παραβατών: εμπειρίες, προβλήματα και προοπτικές», πραγματοποιούν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, η ΕΠΑΝΟΔΟΣ (ΝΠΙΔ – Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακιζομένων), ο Συνήγορος του Παιδιού, τα Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας και το παράρτημα στην Ελλάδα της European Prison Education Association (E.P.E.A. HELLAS). Ο κ. Φίλης ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα των εκπαιδευτικών να εγκριθούν δράσεις για την αξιοποίηση του δημιουργικού χρόνου των έγκλειστων.

Εξήγγειλε επίσης τη δημιουργία νέων δομών, όπως ίδρυση μικτών σχολείων αλλά και τεχνικών ειδικοτήτων μέσα στις φυλακές. «Διαπίστωσα τον αγώνα που δίνουν οι έγκλειστοι μέσα στη φυλακή να χτίσουν το μέλλον τους ως ελεύθεροι. Είδα όμως και εκπαιδευτικούς με προσφορά που δεν πληρώνεται. Οι εκπαιδευτικοί δίνουν πραγματικά τον καλύτερο εαυτό τους», είπε ο υπουργός παραδεχόμενος ότι υπάρχει ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αλλά και προσαρμογής της εκπαίδευσης στις συνθήκες των φυλακών.

Ελλειμμα επιμόρφωσης

Το έλλειμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε σχολικές μονάδες των φυλακών στο Βόλο, διαπιστώνεται μέσω έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη από τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Σύμφωνα με την αναπληρώτρια καθηγήτρια ΠΤΕΑ, Χαρούλα Σταθοπούλου καταγράφηκαν οι ανάγκες στα σχολεία στα τρία σωφρονιστικά καταστήματα και διαπιστώθηκε ως βασικό πρόβλημα το έλλειμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. «Στα σχολεία των φυλακών φοιτά ένας ειδικός πληθυσμός μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί μπερδεύουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο με το σωφρονισμό», σημείωσε η κ. Σταθοπούλου.

Υψηλά ποσοστά παραβατικότητας στους Ρομά

Στα τρία σωφρονιστικά καταστήματα του Βόλου, υπάρχει μεγάλος αριθμός Ρομά, ανέφερε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος, κ. Ιγνάτιος,υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα πληθυσμό που δεν παρακολουθεί μαθήματα στο σχολείο.«Μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις της Πολιτείας στους χώρους των φυλακών ήταν η δημιουργία σχολείων», τόνισε ο κ. Ιγνάτιος υπογραμμίζοντας την ανάγκη επέκτασης των εκπαιδευτικών δομών και ενσωμάτωσης των Ρομά στην εκπαίδευση ως εργαλείο αντι-εγκληματικής πολιτικής.

Εγκληματικότητα από 13 ετών

Η εγκληματικότητα των νέων ξεκινά από την ηλικία των 13 ετών, έδωσε στοιχεία ο βοηθός συνήγορος του πολίτη για τα δικαιώματα του παιδιού, κ. Γιώργος Μόσχος. Οπως σημείωσε η παραβατικότητα ανηλίκων δεν είναι υψηλή στη χώρα μας και αφορά κυρίως σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (π.χ. Ρομά) και σε αδικήματα που έχουν να κάνουν με κλοπές, κλοπές δικύκλων, πράξεις βίας. Ο ίδιος ανέφερε ότι ακόμη και από το δημοτικό εκδηλώνονται συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν τους ανήλικους σε σύγκρουση με το Νόμο. «Η βία ακουμπά πλέον και στη σχολική ζωή. Ωστόσο τους μαθητές του δημοτικού τους αντιμετωπίζουμε ως παιδιά σε κίνδυνο», είπε ο κ. Μόσχος υπογραμμίζοντας την ανάγκη να στηριχθούν οι ανήλικοι με προληπτικά μέτρα και με είσοδο των κοινωνικών υπηρεσιών στους καταυλισμούς.

Προτεραιότητα η επανένταξη

Ο Γ.Γ. αντιεγκληματικής πολιτικής του υπουργείου Δικαιοσύνης, κ. Ευτύχης Φυτράκηςυπογράμμισε ότι προτεραιότητα αποτελεί η επανένταξη των αποφυλακισμένων. «Το σχολείο σε οποιαδήποτε βαθμίδα είναι το καλύτερο εργαλείο άσκησης αντιεγκληματικής πολιτικής. Εχουμε συστήσει επιτροπή που ξαναβλέπει συνολικά τα πλαίσια των ποινών για όλα τα αδικήματα, με στόχο ο χρόνος κράτησης να είναι δημιουργικός και να δίνει εφόδια στον άνθρωπο», πρόσθεσε ο ίδιος.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΕΠΑΝΟΔΟΥ (Ν. Π.Ι.Δ. υπό την εποπτεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων), Γ. Νικολόπουλος, υποστήριξε ότι η εκπαίδευση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επανένταξη, διότι πέρα από γνώσεις και δεξιότητες που προσφέρει, βοηθά στην αυτοπεποίθηση και στην ανάπτυξη της ικανότητας για συλλογική δράση. «Από κρισιμότερα θέματα, είναι να εξασφαλίσει κανείς το δικαίωμα στην εκπαίδευση ακόμη και για εκείνους που δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή. Πρώτη προτεραιότητα είναι η εκπαίδευση στη φυλακή», σημείωσε εξάλλου, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, κ. Γεράσιμος Κουζέλης.

Στοίχημα η επανένταξη

Η επανένταξη των αποφυλακισμένων είναι εξαιρετικά δύσκολη, σημείωσε από το βήμα του συνεδρίου ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου, Λάζαρος Γαϊτάνης, υπογραμμίζοντας ότι ο αποφυλακισμένος δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο την ανεργία, αλλά την καχυποψία και την προκατάληψη των εργοδοτών. «Φοβάμαι ότι ο ρυθμός επανένταξης των αποφυλακισμένων είναι εξαιρετικά μικρός», είπε ο κ. Γαϊτάνης. Το συνέδριο χαιρέτισε η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας, Δωροθέα Κολυνδρίνη που σημείωσε ότι η Μαγνησία είναι νομός πρότυπο όσον αφορά τις εκπαιδευτικές δομές μέσα στις φυλακές.

Ο αναπληρωτής Πρύτανης του Π.Θ., Θαν. Σφουγγάρης αναφέρθηκε στη σημαντική πορεία του ιδρύματος τόσο σε επιστημονικό και ερευνητικό πεδίο όσο και σε επίπεδο κοινωνίας, ενώ η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, Ελένη Αναστασοπούλου τόνισε ότι το σχολείο στις φυλακές είναι μια μεγάλη επιτυχία της Δημοκρατίας.

Υποδοχή με συνθήματα κατά της κυβερνητικής πολιτικής

Επιφύλαξαν στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη φοιτητές της ΕΑΑΚ «Αυτή η συμφωνία δεν θα περάσει»… Με συνθήματα κατά του μνημονίου, των αλλαγών στο ασφαλιστικό αλλά και κατά του «προσχηματικού» διαλόγου για την παιδεία, υποδέχθηκαν τον Υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη στο Βόλο, φοιτητές της ΕΑΑΚ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οι φοιτητές περίμεναν τον υπουργό στον προαύλειο χώρο του κτιρίου Τσαλαπάτα, όπου τον βομβάρδισαν με συνθήματα ενώ στη συνέχεια εισήλθαν με πανό και στην αίθουσα όπου φιλοξενήθηκε το συνέδριο. «Ο διάλογος αυτός δεν θα περάσει. Τα σχέδια Κυβέρνησης – Ε.Ε. θα μείνουν στα χαρτιά!», αναγραφόταν στο πανό. Εκπρόσωπος των φοιτητών στη διάρκεια του συνεδρίου κι ενώ ο κ. Φίλης είχε ανέβει στο βήμα διαμαρτυρήθηκε για τις ελλείψεις σε βιβλία, καθηγητές και υποδομές, ενώ αναφερόμενη στο νέο ασφαλιστικό διαμαρτυρήθηκε ότι η γενιά της θα πεθαίνει δουλεύοντας. «Η νεολαία δεν θα αφήσει ούτε εσάς ούτε την κυβέρνησή σας σε ησυχία. Με τα μνημόνιά σας καταστρέφετε τα όνειρά μας», είπε.

Ο υπουργός ενώ βρισκόταν στο βήμα, άκουσε τις διαμαρτυρίες των φοιτητών με υπομονή. «Ο διάλογος είναι στο DNA μας», σχολίασε και πρόσθεσε: «Ακόμη κι αν διακοπτόμαστε από συνθήματα. Ο διάλογος για την παιδεία θα γίνει, δεν θα σταματήσει και θα είναι ουσιαστικός. Δεν υπάρχουν ειλημμένες αποφάσεις». «Τα ματ με τους φοιτητές είναι διάλογος;», διαμαρτυρήθηκε φοιτητής με τον κ. Φίλη να του απαντά: «Μιλάτε για εικόνες από παρελθούσες εποχές. Ο διάλογος θα γίνει ακόμη κι αν με αυταρχικό τρόπο ολιγάριθμες ομάδες διακόπτουν τη διαδικασία».

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου