ΤΟΠΙΚΑ

Ζητούμενο η δημιουργία σχολείου με επίκεντρο τον ίδιο το μαθητή

ζητούμενο-η-δημιουργία-σχολείου-με-επ-201653

Μια εναλλακτική ματιά στο σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα καλούνται να αναπτύξουν οι αυριανοί νηπιαγωγοί και δάσκαλοι που «εκκολάπτονται» στους κόλπους του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οδηγός τους, το όραμα του «δασκάλου που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται», του Γάλλου, Celestin Freinet, με στόχο τη δημιουργία ενός σχολείου, που θα έχει τον ίδιο το μαθητή στο επίκεντρο.

Η συνέλευση διεξήχθη σε κλίμα ενότητας και συστράτευσης, μετά δε την ολοκλήρωσμου και Φ. Λαμπρινίδη, καθώς και παρεμβάσεις αρκετών μελών του συνδυασμού.

«Στόχος είναι η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα έχει κέντρο το ίδιο το παιδί, τα ενδιαφέροντά του ανεξαρτήτως καταγωγής ή θρησκείας. Κάθε παιδί θα πρέπει να μπορεί να βρίσκει νόημα μέσα στο σχολείο, στην τάξη, η εκπαίδευση να πατάει στα βιώματα και τις εμπειρίες του και ο εκπαιδευτικός να είναι σύντροφος δάσκαλος κι όχι ένας παντογνώστης που ζητά από το παιδί να αποστηθίσει γνώση», ανέφερε ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Κώστας Μάγος, στο περιθώριο ημερίδας που διοργανώθηκε για την εφαρμογή του οράματος του Freinet.

Σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Μάγο, η εκπαιδευτική διαδικασία ορίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το αναλυτικό πρόγραμμα, ο δάσκαλος δεν είναι ελεύθερος να αυτενεργήσει και αυτό δεν βοηθά στην ανάπτυξη παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ δασκάλου και μαθητών.

Οι σημερινοί φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων του Π.Θ. καλούνται να δώσουν ως αυριανοί νηπιαγωγοί και δάσκαλοι ένα άλλο νόημα στην εκπαίδευση.

Ηδη, σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Π.Θ., κ. Νίκο Χανιωτάκη, γίνεται συνδιδασκαλία μαθήματος με θέμα την εκπαίδευση στον κινηματογράφο, που προσελκύει μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησης από τους φοιτητές.

Οπως ανέφερε ο κ. Χανιωτάκης, προβάλλεται κάθε φορά μία ταινία με παιδαγωγικό περιεχόμενο και στη συνέχεια οι φοιτητές καλούνται να συζητήσουν για το ρόλο του δασκάλου, του γονέα.

Στην ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Ι. Κορδάτος», μίλησαν και μέλη της παιδαγωγικής ομάδας το Σκασιαρχείο, που δημιουργήθηκε προ διετίας στην Ελλάδα, με στόχο να διαδοθεί η ιδέα του ελεύθερου σχολείου, του ανοιχτού στην κοινωνία σχολείου. Σύμφωνα με το μέλος της ομάδας, κ. Σοφία Λάχλου «σήμερα υπάρχουν μεν πολλά καλά παραδείγματα στην εκπαίδευση, αλλά θέλουμε να δημιουργηθεί μια κουλτούρα, να μην είναι μόνον μικρές δράσεις μέσα σε ένα ασφυκτικό σχολικό πρόγραμμα.

Θέλουμε το σχολείο να είναι ανοιχτό, οι δράσεις αυτές να είναι το κέντρο της μάθησης. Στόχος είναι η βιωματική μάθηση για την παραγωγή γνώσεων, δεξιοτήτων.

Ο δάσκαλος να είναι κοντά στο μαθητή και να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά του και ό,τι διδάσκεται στην τάξη να είναι κοντά σε ό,τι ζει και βιώνει ο μαθητής. Η ζωή του σχολείου να συνδεθεί με την κοινωνική ζωή του παιδιού και το μάθημα να γίνει πιο ενδιαφέρον, πιο ζωντανό».

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου