ΤΟΠΙΚΑ

Σκυτάλη στις προσφορές στην εμπορική αγορά του Βόλου

σκυτάλη-στις-προσφορές-στην-εμπορική-353494

Για τη ρευστοποίηση των εμπορευμάτων που έμειναν στα ράφια

Η σκυτάλη περνά σε δεκαήμερα προσφορών στην αγορά του Βόλου, η οποία δεν κατάφερε να πάρει ανάσα κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου. Χθες έπεσε η αυλαία της θερινής εκπτωτικής περιόδου, βρίσκοντας τα ταμεία των εμπόρων άδεια.

«Ηταν η πιο καταστροφική θερινή εκπτωτική περίοδος της τελευταίας πενταετίας», ανέφερε στον απολογισμό της περιόδου, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου – Ν. Ιωνίας, Κώστας Τσέλιος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, από τη μία το δημοψήφισμα, από την άλλη τα capital controls και πρόσφατα η προκήρυξη εκλογών, «γονάτισαν» την αγορά. «Η αγορά παρέμεινε παγωμένη το καλοκαίρι. Το εμπόριο δεν μπορεί να λειτουργήσει όταν δεν υπάρχει σταθερό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον», ανέφερε ο κ. Τσέλιος.

Ως εκ τούτου, οι έμποροι δεν κατάφεραν να τονώσουν τα ταμεία τους ούτε μέσα στις εκπτώσεις. «Η συντριπτική πλειοψηφία δεν βγάζει καν μεροκάματο. Πολύ δε περισσότερο δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις οικονομικές της υποχρεώσεις», πρόσθεσε ο ίδιος.

Με την αυλαία της εκπτωτικής περιόδου χθες, η σκυτάλη περνά από σήμερα στις προσφορές. Τα εμπορικά καταστήματα βγάζουν σε προσφορές για ένα δεκαήμερο τα προϊόντα τους σε μια προσπάθεια να ρευστοποιήσουν τα εμπορεύματα που παρέμειναν στα ράφια και να μπορέσουν να ετοιμάσουν τις βιτρίνες για το φθινόπωρο.

Ελπίδες για ανάκαμψη της κίνησης υπάρχουν με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων, οπότε και οι γονείς θα προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους τα απαραίτητα για τη νέα σχολική χρονιά.

Ερευνα της ΕΣΕΕ

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, οι εκπτώσεις του εμπορίου ξεκίνησαν φέτος στο πιο δυσχερές περιβάλλον των τελευταίων ετών. Το δημοψήφισμα από την ανακήρυξή του και έπειτα επέφερε στην αγορά έμμεσες συνέπειες λόγω της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που τέθηκε σε εφαρμογή τη Δευτέρα (29/6) και στην ουσία επέβαλε τον περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων (Capital Controls) και το κλείσιμο των τραπεζών που διήρκεσε τρεις εβδομάδες, προκαλώντας σε κάθε περίπτωση, ένα άνευ προηγουμένου σοκ στην αγορά.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο τζίρος για το χρονικό διάστημα του Ιουνίου και πριν την έναρξη των θερινών εκπτώσεων του τρέχοντος έτους, είχε ήδη μειωθεί κατά -5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η δε απώλεια των 305,4 εκ. ευρώ από το λιανεμπόριο, στο διάστημα των πρώτων δέκα ημερών του Ιουλίου, αντισταθμίστηκε μερικώς μόνο από την αύξηση της ζήτησης για τρόφιμα και καύσιμα, επηρεάζοντας προς το χειρότερο την ψυχολογία καταναλωτών και επιτηδευματιών.

Παράλληλα, οι παρατηρούμενες στρεβλώσεις στην καθημερινή λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων έχουν άμεση επίδραση στην προσπάθεια επιβίωσής τους, διογκώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις τάσεις συγκέντρωσης της αγοράς και εξόντωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αξιοσημείωτο, βέβαια είναι, ότι με το φόβο του κουρέματος των καταθέσεων, προέκυψαν για μικρό χρονικό διάστημα κάποιες αυξήσεις στη ζήτηση διαρκών καταναλωτικών αγαθών και ειδών πολυτελείας, μεγάλης αξίας, οι οποίες όμως δεν κατάφεραν να αναστρέψουν το δυσχερές οικονομικό κλίμα. Τις επόμενες εβδομάδες που ακολούθησαν, η αγορά παρέμεινε αρκετά αμήχανη και παγωμένη, αφού η προσδοκία της άρσης ή αισθητής χαλάρωσης των capital controls ματαιώθηκε. Μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι οι καταναλωτές από τα τέλη Ιουλίου και μετά, προσαρμόστηκαν εν μέρει στις νέες συνθήκες του πλαστικού χρήματος, αλλά οι δυσχέρειες στις εισαγωγές, δημιούργησαν μεγάλο πρόβλημα στις επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στην προσφορά αγαθών.

Αναφορικά με το λιανικό εμπόριο, είναι απόλυτα σαφές, ότι λόγω έκτακτων καταστάσεων, η εκπτωτική περίοδος δεν θα μπορούσε να είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τους εμπόρους, ούτε βεβαίως βοήθησε τους καταναλωτές στις αγοραστικές τους καλοκαιρινές συνήθειες. Ενδεικτικό είναι ότι για πρώτη φορά στην έρευνα που πραγματοποιεί το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε επιχειρήσεις για τις θερινές εκπτώσεις, η περίοδος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, ενώ παραδοσιακά ήταν το πρώτο δεκαήμερο των εκπτώσεων δηλαδή μεταξύ 15/7 και τέλος Ιουλίου. Η παραπάνω αλλαγή είναι απολύτως συμβατή με τις γενικότερες εξελίξεις στην ελληνική οικονομία και την εύλογη καθυστέρηση της προσαρμογής των καταναλωτών σε κλειστές τράπεζες και τα όρια των capital controls.

Επιπλέον, σε σύγκριση με προηγούμενα έτη, και από την έρευνα αποδεικνύεται η στροφή του αγοραστικού κοινού στη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στις θερινές εκπτώσεις του 2015 από πέρυσι, αφού τα ποσοστά χρήσης 32 – 36%, επιβεβαιώνουν ότι η χρήση των πιστωτικών καρτών, δεκαπλασιάστηκε.

ΕΛ. ΧΑΝ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου