ΤΟΠΙΚΑ

Σταθερό το… Greek σουβλάκι

σταθερό-το-greek-σουβλάκι-411401

Πιο αλμυρό μόνο για τους ιδιοκτήτες ~ Απορροφούν το ΦΠΑ τα σουβλατζίδικα – Το αλάτι και η διακύμανση της τιμής λένε ιδιοκτήτες, ισχύει μόνο για κρεοπωλεία

Τα παράδοξα με τη διακύμανση του ΦΠΑ στα τρόφιμα καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ιδιοκτήτες σουβλατζίδικων στο Βόλο. Η φορολόγηση της πρώτης ύλης τους γίνεται με το… αλάτι που θα κρίνει πόσο πιο αλμυρό στην τιμή θα γίνει ένα απλό σουβλάκι. Αν προμηθευτούν κρέας ανάλατο, το αγοράζουν με ΦΠΑ 13% αν το ίδιο κρέας έχει αλάτι, αυτομάτως ο ΦΠΑ ανεβαίνει στο 23%. Σε κάθε περίπτωση οι ιδιοκτήτες σουβλατζίδικων -που χρειάστηκε να επισκεφθούν το λογιστή τους για να τους εξηγήσει τα ευτράπελα με τον ΦΠΑ στα τρόφιμα- πωλούν το σουβλάκι με ΦΠΑ στο 23%.

«Από τη στιγμή που το κρέας μαρινάρεται και μεταποιείται εντάσσεται αυτομάτως στην κατηγορία του 23% ΦΠΑ. Δεν υπάρχει διαφορά χρέωσης ΦΠΑ στο ίδιο το σουβλατζίδικο. Τη διαφορά χρεωνόμαστε εμείς αναλόγως πώς θα το πάρουμε από το κρεοπωλείο», εξηγεί ο ιδιοκτήτης του Artisimo grill, Νίκος Γιαννούκος.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Φωτογραφίες: Ράνια Μανασή

Η διαφοροποίηση στο ΦΠΑ μεταξύ αλατισμένου ή μη κρέατος, με μπαχαρικά ή όχι, προκάλεσε σαστιμάρα στους ιδιοκτήτες σουβλατζίδικων στην πόλη, που θεωρούν ότι κάποιος τους… κάνει πλάκα.

«Τι σημαίνει άλλη τιμή με αλάτι άλλη χωρίς;», διερωτάται η ιδιοκτήτρια του καταστήματος «Το σουβλάκι της Αλεξάνδρας», Αλεξάνδρα Παππά.

«Υπάρχει σουβλάκι χωρίς αλάτι; Δεν γίνεται», διαμαρτύρεται η ιδιοκτήτρια του σουβλατζίδικου «Ο Θόδωρας», Παναγιώτα Μίχου.

Το αλάτι στο σουβλάκι δεν αφορά τον τρόπο σερβιρίσματος του πιο δημοφιλούς γρήγορου γεύματος στην Ελλάδα αλλά τον τρόπο προμήθειας του κρέατος, αν και το νέο μέτρο οδήγησε τους ιδιοκτήτες σουβλατζίδικων στους λογιστές για να ζητήσουν διευκρινίσεις.

«Ο,τι πουλάμε από το σουβλατζίδικο εντάσσεται στο 23% ΦΠΑ. Δεν υπάρχει 13% ΦΠΑ για εμάς. Η διαφορά του αλατισμένου ή μη κρέατος, του μαριναρισμένου ή όχι, με καρυκεύματα ή χωρίς, αφορά στα κρεοπωλεία και στα σημεία διάθεσης των πρώτων υλών. Εμείς με το που τα βάζουμε στο μαγαζί και τα πουλάμε, ο ΦΠΑ είναι στο 23%», εξηγεί ο ιδιοκτήτης του Artisimo grill, Νίκος Γιαννούκος.

«Η διαφορά μεταξύ 13% και 23% αφορά στην προμήθεια των κρεάτων. Αν τα αγοράζουμε μαριναρισμένα ή όχι. Δεν σημαίνει ότι αν βάλουμε αλάτι θα το πουλήσουμε στον πελάτη 23% και αν δεν βάλουμε θα το πουλήσουμε 13%», προσθέτει από την πλευρά της και η εργαζόμενη στη «Γεύση», Γιούλα Μαγαλιού.

Από τη στιγμή που ο… γόρδιος δεσμός λύθηκε στα λογιστικά γραφεία, οι ιδιοκτήτες σουβλατζίδικων άρχισαν να προσαρμόζουν τις ταμειακές μηχανές με το νέο ΦΠΑ, δεν άλλαξαν όμως τιμοκατάλογο.

Σταθερές οι τιμές

Χθες, δεύτερη ημέρα ισχύος του νέου ΦΠΑ στα σουβλατζίδικα, οι τιμές ήταν σταθερές.

«Δεν μπορούμε να ανεβάσουμε τις τιμές. Ο γύρος κοστίζει 2,30 ευρώ. Πού να τον πάω στα 2,50 ευρώ; Εμείς δουλεύουμε με απλό κόσμο», ανέφερε η κ. Αλεξάνδρα Παππά.

«Απορροφήσαμε το ΦΠΑ. Οι τιμές παραμένουν οι ίδιες. Ουσιαστικά οι μόνοι που επιβαρύνονται είναι οι ιδιοκτήτες», λέει από την πλευρά του ο εργαζόμενος στο Piazza Kalamaki, Βασίλης Καραουλάκης.

«Οι τιμές είναι οι ίδιες. Δεν έχουμε προχωρήσει σε αυξήσεις. Το επιπλέον κόστος απορροφά η επιχείρηση», επισημαίνει η εργαζόμενη στη Γεύση, Γιούλα Μαγαλιού.

«Εως τέλος του καλοκαιριού δεν πρόκειται να ανεβάσουμε τιμές. Από Σεπτέμβριο, θα εξετάσουμε τα δεδομένα. Βλέποντας και κάνοντας», ανέφερε ο ιδιοκτήτης του Artisimo grill, Νίκος Γιαννούκος.

«Ισως να προχωρήσουμε σε μια ελάχιστη αναπροσαρμογή της τιμής από το 1,90 ευρώ στα 2 ευρώ. Να απορροφήσουμε δηλαδή το μισό ΦΠΑ εμείς και το μισό ο πελάτης. Θα το εξετάσουμε», είπε από την πλευρά της η κ. Παναγιώτα Μίχου.

Περιορισμένη κίνηση

Η αύξηση του ΦΠΑ βρήκε ακόμη και τα σουβλατζίδικα σε κρίση. Παρά το γεγονός ότι το σουβλάκι θεωρείται -αν και γρήγορο- πλήρες και σχετικά φθηνό γεύμα, η κίνηση στα σουβλατζίδικα, όπως λένε οι ιδιοκτήτες έχει πέσει αισθητά τα τελευταία χρόνια.

Ειδικά φέτος το καλοκαίρι και λόγω απουσίας Ελλήνων τουριστών, η κίνηση στα σουβλατζίδικα είναι περιορισμένη. Η κατανάλωση επηρεάζεται και από την ακινητοποιημένη εμπορική αγορά. Βόλτα για ψώνια και ένα διάλειμμα για σουβλάκι, είναι κάτι που περιορίστηκε απότομα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου